به گزارش ایرنا، بیش از 25 سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح ملی و حیاتی می گذرد و روند اجرا و بهره برداری كامل آن با گذشت ربع قرن نگران كننده به نظر می رسد
با این وجود نمی توان از نقش محوری و راهبردی این محور شریانی در خروج بسیاری از مناطق و روستاهای استان از بن بست غافل شد.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دستاوردهای اجرای طرح ملی پاتاوه - دهدشت، گفت: طرحهای راهسازی و بزرگراهی و جادههای ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راهها و شریانهای حیاتی كشور متصل شده است.
عزیز فیلی جاده ملی پاتاوه - دهدشت را یكی از مسیرهای اصلی و طرحهای ملی راهسازی برای اتصال جنوب به مركز كشور دانست و گفت: با بهره برداری این جاده به طول 137 كیلومتر بیش از 400 روستای محروم در 2 شهرستان بویراحمد و كهگیلویه با جمعیتی افزون بر 100 هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد تصریح كرد: جاده پاتاوه - دهدشت علاوه بر نقش شاهراه حیاتی و اتصال مركز به جنوب كشور در سطح ملی، همان نقش را نیز در استان كهگیلویه و بویراحمد به گونه ای مطلوب تر ایفا می كند.
فیلی ادامه داد: هم اینك نیز افزون بر 110 میلیارد ریال برای اتصال جادههای روستایی و پیرامونی به جاده ملی پاتاوه - دهدشت در بودجه سال جاری تخصیص یافته است.
وی گفت: علاوه بر اتصال جادههای روستایی، بخش كبگیان از توابع این شهرستان نیز از 2 مسیر به جاده ملی پاتاوه - دهدشت متصل میشود.
فیلی با بیان اینكه این 2 مسیر شامل 2 قطعه هفت كیلومتری است، اظهار داشت: پنج كیلومتر از مسیر اول آسفالت شده و برای اجرای 2 كیلومتر مابقی 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی افزود: 3.5 كیلومتر از مسیر دوم نیز آسفالت شده و برای اجرای مابقی آن 18 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد افزود: با توجه به پیش بینی انجام شده از سوی اداره كل راه و شهرسازی استان این طرح ملی تا نیمه نخست سال 1398 به بهره برداری كامل خواهد رسید.
فیلی با بیان اینكه سال گذشته افزون بر 950 میلیارد ریال از محلهای مختلف به جاده پاتاوه - دهدشت اختصاص یافت، گفت: امسال نیز یك هزار و 130 میلیارد ریال برای شتاب بخشی قطعه سوم این جاده تخصیص یافته است.
قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت 63 كیلومتر طول دارد، دارای 11 دهنه پل به طول سه هزار و 160 متر است و حدود 75 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
معاون ساخت و توسعه راه های كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: جاده روستای میان تنگان به امامزاده سادات (ع) به طول 20 كیلومتر به این محور متصل می شود كه عملیات اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.
محمد راستا تصریح كرد: روستای میان تنگان نقطه اتصال جاده اصلی باغچه سادات - سرفاریاب به محور پاتاوه - دهدشت نیز محسوب می شود.
وی با بیان اینكه مبلغ قرارداد اولیه برای اجرای این طرح 110 میلیارد ریال است، گفت: پیمانكار این طرح نیز مشخص شده است.
راستا افزود: حدود 6 كیلومتر از این محور نیز در سال های گذشته بهسازی و آسفالت شده است.
با احداث جاده میان تنگان به مسیر باغچه سادات بخشی از حجم ترافیك جاده ملی پاتاوه - دهدشت را می توان به این جاده منتقل كرد.
روستای میان تنگان از توابع بخش كبگیان شهرستان بویراحمد با 80 خانوار و جمعیتی حدود 350 نفر در فاصله 70 كیلومتری یاسوج مركز كهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
كهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار كیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد كه از این میزان 142 كیلومتر بزرگراه، 505 كیلومتر راه اصلی، یك هزار و 238 كیلومتر راه فرعی و مابقی نیز راه روستایی است.
3016/1662
یاسوج- ایرنا- جاده ملی پاتاوه - دهدشت به عنوان یكی از طرح های راهسازی راهبردی كشور هم صدها روستای استان محروم كهگیلویه و بویراحمد را از بن بست خارج می كند و مهمتر اینكه به عنوان شاهراه حیاتی و كریدور شمال به جنوب كشور محسوب می شود.