۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83037912
T T
۰ نفر

زنان ايلامي احياگر سنت كهن تكيه گردي در روز تاسوعا

۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83037912
زنان ايلامي احياگر سنت كهن تكيه گردي در روز تاسوعا

ايلام - ايرنا - عرض ارادت مردم استان ايلام به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و ياران باوفايش پيشينه اي به بلنداي تاريخ دارد و مردم اين كوي و برزن به هر شيوه و طريقي محبت خود را به خاندان رسالت نشان مي دهند.

به گزارش ايرنا، يكي از اين آئين ها كه همه ساله و در روز تاسوعا كه در استان ايلام برگزار مي شود حضور بانوان ايلامي در تكايا، مساجد، حسينه ها و هيات هاي عزاداري است و در اين مراسم كه قدمتي ديرينه دارد از صبح روز تاسوعا تا ساعات پاياني روز زنان به تكيه و مسجدگردي مي پردازند.
در اين آئين كه اوج آن در عصر تاسوعا است، مساجد محل تردد بانواني است كه احياگر سنت قديمي تكيه و مسجد گردي كه به يادگار مانده از مادرانشان است، هستند و عزاداري سيدالشهدا را رنگ و بوي ديگري مي بخشند.
در اين سنت كه به يادگار مانده از روزگاران گذشته است زنان و دختران ايلام با پوشش هاي مشكي كه نشان از عزاداري و سوگوار بودن آنها دارد به مساجد، تكايا و حسينه هاي سطح شهر و محلات خود مي روند.
در اين آئين محلي بانوان با حضور در اين اماكن مقدس عبادي اقدام به اقامه عزا در سوگ ماتم عظماي حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و شهداي مظلوم كربلا مي كنند.
در اين رسم كهن بانوان با توزيع انواع نذورات، روشن كردن شمع، دود كردن اسپند، خواندن نماز، قرآن، زيارت عاشورا و ادعيه و ماليدن خاك بر سر و شانه ارادت خود را به شهداي كربلا و خاندان رسالت ابراز مي دارند.
در عصر تاسوعا همه كوچه و خيابان و معابر محل تردد بانوان بانوان عزاداري است كه به مساجد، تكايا و حسينه هاي سطح شهر مي روند و در طول مسير ايستگاه هاي صلواتي با خوراكي هايي چون شربت، چاي، شيريني، خرما، حليم، شله زرد، آش رشته و ... از آنها پذيرايي مي كنند.
در اين ميان حضور كودكان و نونهالاني خردسال و كم سن با لباس هاي مشكي به نشانه عزا به اين محافل جلوه اي خاص بخشيده است و اين كودكان از همين طفوليت مشق محبت به اهل بيت (ع) و شهداي كربلا را از مادران عفيف و پاكدامن خود مي آموزند.
روز تاسوعا همه مساجد، تكايا، حسينه ها و هيات هاي عزاداري به زنان عزادار اختصاص دارد و زنان در حد توان و وقت خود به اين اماكن به هدف تبرك سر مي زنند و به اقامه عزا مي پردازند.
در اين روز اماكني چون تكيه سيد محمد موسوي معروف به تكيه سيد، هيات عزاداري بختي، مسجد صاحب الزمان (عج)، تكيه حضرت ابوالفضل (ع)، حسينه حضرت ام البنين (س) از مهمترين مكان هايي است كه زنان و دختران عزادار روز تاسوعا حضور مي يابند.
7172/6119