۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۵۵
کد خبر: 83042951
T T
۰ نفر
«سند آمايش مراكز لجستيك» زمينه ساز حمل ونقل پاك وارزان ريلي*

تهران- ايرنا- سند آمايش مراكز لجستيك، پشتيباني از جريان كالا در شبكه تبادلات ملي و فراملي را بهبود بخشيده و با ايجاد امكان ‌حمل و نقل تركيبي و چندوجهي در سراسر ايران زمينه انتقال بخش قابل توجهي از كالا به سمت حمل و نقل پاك، ايمن و ارزان ريلي را فراهم مي كند.

در «سند آمايش مراكز لجستيك» با همه اطلاعات مورد نياز ايجاد اين مراكز، 19 شهريورماه امسال توسط وزير راه وشهرسازي به سازمان بنادر و دريانوردي، سازمان راهداري و همچنين شركت‌هاي راه‌آهن و شهر فرودگاهي امام خميني (ره) ابلاغ شد.
خوشبختانه سند آمايش مراكز لجستيك با رويكردي جامع و با توجه به ابعاد مختلف موضوع تلاش كرده است تا شايد مشكل ديرينه نبود سند ملي آمايش سرزميني در كشور دستكم در حوزه لجستيك برطرف شود.
تدوين سند آمايش مراكز لجستيك، خود گام اول از مجموعه مطالعات و تدوين اسناد مورد نياز در حوزه لجستيك است كه برنامه جامع وزارت راه و شهرسازي در اين بخش را شكل مي دهد و افزايش بهره وري و كارايي در شبكه تبادلات ملي و فراملي بار در كشور را در دستور كار دارد.
«توسعه بكارگيري ابزارهاي حمل و نقل تركيبي بار»، «تسهيل شكل‌گيري شركت‌هاي لجستيكي و حمل و نقل تركيبي»، «يكپارچه‌سازي فرايندها، سيستم‌هاي اطلاعاتي و اسناد حمل بار»، «هوشمند و مدرن سازي شبكه و زيرساخت هاي لجستيك» و «بسته سياست هاي مالي و اقتصادي مشوق بهينه سازي حمل و نقل و لجستيك» بخشي از برنامه جامع و چشم انداز مسير آتي توسعه كشور در حوزه لجستيك است.
در يكسال اخير شاهد سه اقدام مهم و كليدي در حوزه سياستگذاري و برنامه ريزي كلان بخش حمل و نقل و لجستيك بوديم كه بواسطه اين سه اقدام استراتژيك، مقطع كنوني را مي توان نقطه عطفي براي اين بخش در كشور دانست.
نخستين اقدام تهيه، تدوين و ابلاغ «سند استراتژي هاي بخش حمل و نقل» به همه شركت ها و سازمان هاي ذيربط در مجموعه وزارت راه و شهرسازي و خارج از آن توسط وزير راه و شهرسازي و رئيس شوراي عالي هماهنگي ترابري كشور بود.
براي نخستين بار در كشور است كه چنين سندي تهيه و در شورايعالي هماهنگي ترابري بعنوان بالاترين مرجع سياستگذاري بخش حمل و نقل به تصويب مي رسد.
اين سند با رويكرد چالش محور (Issue Base) به بررسي موضوع هاي استراتژيك بخش حمل و نقل پرداخته و با شناسايي 6 چالش استراتژيك مشخص شده، درصدد توسعه اهداف و استراتژي هاي مناسب براي فائق آمدن بر اين چالش هاست.
اقدام بعدي كه در چند ماه اخير شاهد آن بوديم، تشكيل «شوراي راهبري طرح جامع حمل و نقل» و آغاز رسمي فرايند به هنگام سازي مدل جامع برنامه ريزي حمل و نقل در سطح ملي بود كه با استفاده از آن مي توان ضمن توسعه هدفمند و هماهنگ زيرساخت‌ها بر پايه برآورد تقاضا در افق هاي آتي و با در نظر قرار دادن اثرات متقابل طرح ها در مدل هاي مختلف در يك مدل جامع، اولويت بندي تخصيص منابع طرح ها براساس ميزان بهبود و ارتقاء شاخص ها در شبكه سراسري حمل و نقل در كشور را امكانپذيركرد.
مطالعات بهنگام سازي و تكميل طرح جامع حمل و نقل كشور در چهار فاز شامل «بهنگام سازي مدل جامع برنامه ريزي حمل و نقل در سطح ملي»، «توسعه طرح هاي حامع حمل و نقل حومه اي براي كلانشهرهاي كشور»، «انجام مطالعات موضوعي طرح جامع حمل و نقل» و «تدوين طرح هاي جامع حمل و نقل استاني» برنامه ريزي شده است كه اكنون فاز نخست اين مطالعات با عنوان «بهنگام سازي مدل جامع برنامه ريزي حمل و نقل در سطح ملي» در قالب 10 پروژه و با مشاركت هفت دانشگاه برتر كشور در دست انجام است.
....................................................................................................................
* مهدي صفري مقدم - مديركل طرح جامع و مدل هاي حمل ونقل وزارت راه و شهرسازي