۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۵
کد خبر: 83043724
T T
۰ نفر
كاهش 70 درصدي توليد، بازار صادراتي پسته ايران را كوچك كرد

تهران- ايرنا- صادركننده عمده پسته گفت: سرمازدگي و گرمازدگي ابتداي امسال، توليد پسته را به ميزان 150 هزارتن معادل 70 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داد كه همين امر علاوه بر از دست رفتن بازارهاي صادراتي، سبب افزايش قيمت نامتعارف اين محصول در بازار داخلي شده است.

«اسدالله عسگراولادي» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: برآوردها نشان مي دهد كه امسال بين 50 تا 60 هزارتن توليد پسته داشته باشيم؛ اين ميزان معادل 30 درصد توليد سال گذشته است كه علاوه بر تامين نياز داخلي بايد بخشي از آن صادر شود.
وي اظهار داشت: سال گذشته ميلادي (2017) در مجموع 220 هزارتن پسته در كشور توليد شد كه از اين ميزان 148 هزار تن پسته به ارزش يك ميليارد و 100 ميليون دلار صادر شد؛ 30 هزارتن به مصرف داخلي رسيده و 40 هزار تن در انبارها باقي مانده است.
وي تصريح كرد: ميزان موجودي پسته كشور امسال با احتساب 40 هزارتن پسته باقي مانده سال گذشته، به 100 هزارتن مي رسد.
به گفته اين فعال تجاري، اگر سال آينده بارندگي مناسب نداشته باشيم تا مشكل خشكسالي هاي متناوب باغات و درختان پسته استان كرمان برطرف شود، در سال 2019 ميلادي هم توليد پسته كشور كمتر از 100 هزارتن خواهد بود كه اين امر سبب خارج شدن ايران از بازار صادراتي پسته جهان مي شود.
به گفته عسگر اولادي، در صورت تامين نياز آبي باغات پسته، مي توانيم توليدي بيش از 200 هزارتن پسته داشته باشيم.

** 50 درصد بازار صادراتي پسته ايران از دست رفت
اين فعال تجاري گفت: پيش از اين ايران يكي از بزرگترين صادركنندگان پسته در جهان بود كه امسال با كاهش 70 درصدي توليد اين محصول، نزديك 50 درصد بازارهاي صادراتي خود را از دست داده است.
به گفته وي، آمريكا با توليد 400 هزارتن پسته امسال توانسته است بازار صادراتي ايران را تصاحب كند.
عسگر اولادي افزود: از ابتداي سال تاكنون حدود 50 هزارتن محصول پسته ريز، درست و دهن بست به ارزش 400 ميليون دلار به بازارهاي صادراتي عرضه شده كه قيمت هر تن پسته بين 8 تا 10 هزار دلار برحسب كيفيت معامله شده است.

** صادركنندگان پسته با سامانه ارزي نيما مشكل دارند
صادركننده عمده پسته كشور، ابلاغ بخشنامه هاي ضد و نقيض بانك مركزي آن هم به فاصله هر 10 روز يكبار را از مشكلات اساسي صادركنندگان پسته برشمرد و گفت: اكنون صادركنندگان بايد پول خود را از طريق سامانه ارزي نيما به كشور وارد كنند كه اين امر امكان پذير نيست و مشكلات عمده اي را براي صادركنندگان ايجاد كرده است.
عسگر اولادي تصريح كرد: اكنون صادرات محصولات ايران به كشورهاي متقاضي كاهش يافته و اگر بخشنامه هاي ضد و نقيض بانك مركزي اصلاح نشود، همين صادرات كم نيز متوقف خواهد شد.
وي اضافه كرد: خارجي ها، پول را به سامانه نيما و بانك هاي ايراني نمي دهند و اگر بدانند كه مي خواهيم با بانك ايراني فعاليت داشته باشيم، حساب هاي تجار را مسدود مي كنند و به همين دليل صادركنندگان اعلام مي كنند كه پولشان را به كشورهايي چون امارات و چين مي برند و درهم و يوان به ايران انتقال مي دهند.
عسگر اولادي سامانه نيما را سدي در برابر صادرات توصيف كرد و افزود: تصميم گيري هاي يك طرفه دولت فايده اي ندارد بلكه بايد با اعضاي شوراي عالي صادرات در بخش هاي مختلف نشست برگزار كرده و مشكلات را حل كند.
اين صادركننده نمونه خواستار آن شد كه بانك مركزي با برگزاري نشست هايي با بخش خصوصي مشكل سامانه نيما را براي صادركنندگان حل و فصل كند.

** فروشگاه هاي صاحب نام خشكبار گران فروشي مي كنند
عسگر اولادي تصريح كرد: قيمت منطقي پسته درجه يك در بازار داخلي بين 90 تا 100 هزار تومان است اما برخي فروشگاه هاي صاحب نام سطح شهر اين محصول را با قيمتي هايي بين 130 تا 160 هزارتومان نيز عرضه مي كنند كه اين اقدام سودجوانه و مصداق گران فروشي است.
وي افزود: با توجه به شرايط اقتصادي كشور، دولت بايد با متخلفان و گران فروشان برخورد كند.
به گزارش ايرنا، در سالهاي اخير به دليل بحران آب در استان كرمان و خشكيدگي باغات پسته بحث، انتقال كشت پسته از كرمان به ساير استان ها همچون يزد، خراسان جنوبي، سمنان، دامغان، قزوين و ساوه مطرح و اجرايي شد و اكنون پسته در بيش از 19 استان كشور توليد مي شود كه استان كرمان بيشترين قدمت و حجم را در توليد اين محصول دارد.
سطح زيركشت باغات پسته كشور 380 هزار هكتار است كه بخشي از آنها غيرفعال و بخشي شامل باغ هاي جديد الاحداث در استان هاي ديگر كشور مي شود.
برخي كارشناسان بر اين باورند كه در اثر خشكسالي ها طي 10 سال گذشته 50 هزار هكتار از باغ هاي استان كرمان از بين رفته و اگر مشكل كم آبي و خشكسالي هاي پي در پي باغات پسته كرمان و رفسنجان حل نشود، همه اين باغات تا 10 سال ديگر خشك مي شوند.
در سال 95 نيز 180 هزار تن پسته در كشور توليد و نزديك 140 هزار تن آن به ارزش 1.2 ميليارد دلار تا اواخر اسفندماه 95 به كشورهاي هدف صادر شده بود.
از سال 2012 ميلادي تاكنون آمريكا با بيشترين حجم توليد رتبه نخست و ايران رتبه دوم توليد پسته جهان را به خود اختصاص داده اند؛ اين در حالي است كه در گذشته ايران با صادرات بخش عمده محصولات خود، رتبه نخست را در بازار جهاني پسته در اختيار داشت.
طبق آمارها ايران سالانه 85 درصد و آمريكا نزديك 50 درصد پسته توليدي خود را به بازارهاي جهاني عرضه مي كنند.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر