به گزارش روز دوشنبه ايرنا ، كاميون ها و كانتينرهاي حامل كالاهاي تجاري افغانستان مي توانند از طريق خاك پاكستان به هند وارد شوند اما انتقال كالاهاي هندي به خاك افغانستان از طريق خاك پاكستان همچنان ممنوع است.
دولت پاكستان با اعمال ممنوعيت انتقال كالاهاي هندي از طريق خاك اين كشور به افغانستان، بر اين عقيده است كه پيش از امضاء توافق نامه ترانزيت كالا با هند برخي موارد فني و موضوعات راهبردي بين دهلي نو و اسلام آباد بايد حل و فصل شود.
افغانستان نيز خواهان امضاي توافقنامه ترانزيتي بين سه كشور همسايه است اما پاكستان تاكنون با اين پيشنهاد مخالفت كرده است.
به گفته مقامات افغان، همانگونه كه پاكستان مي تواند از طريق خاك افغانستان با كشورهاي آسياي ميانه به تجارت بپردازد، پاكستان نيز بايد اجازه دهد تا كالاهاي هندي از طريق خاك اين كشور به خاك افغانستان منتقل شوند.
از سوي ديگر، آوريل سال 2016 ميلادي سه كشور جمهوري اسلامي ايران افغانستان و هند توافقنامه سه جانبه همكاري هاي ترانزيتي امضاء كردند كه بر اساس آن هند و افغانستان مي توانند از طريق بندر چابهار در جنوب ايران با يكديگر روابط تجاري و اقتصادي داشته باشند.
قرار است هند براي انتقال كالاهاي خود به افغانستان از طريق خاك ايران 500 ميليون دلار براي احداث بندر چابهار در جنوب استان سيستان و بلوچستان سرمايه گذاري كند.
كالاهاي هندي پس از بارگيري در بندر چابهار از دو مسير ريلي و جاده اي به خاك افغانستان منتقل مي شوند.
اخيرا سفير آمريكا در افغانستان از علاقه پاكستان براي احياء مسير ترانزيتي بين سه كشور هند پاكستان و افغانستان خبر داده بود.
به گفته 'جان باس ' پاكستان براي انتقال كالاهاي هندي به افغانستان از طريق خاك اين كشور ابراز علاقه كرده است.
اما دولت پاكستان با رد اين خبر اعلام كرد كه مسير تجاري بين هند به افغانستان از طريق خاك اين كشور همچنان مسدود باقي خواهد ماند.
از سوي ديگر حضور شركت هاي تجاري هند در افغانستان با گذشت زمان پررنگ تر مي شود.
دولت هند براي گسترش روابط تجاري و اقتصادي با افغانستان و آسياي ميانه از طريق بندر چابهار و از طريق دو مسيرهاي جاده اي و ريلي در خاك ايران عزم خود را دو چندان كرده است.
تاجران هندي، بندر چابهار در جنوب شرق ايران را دروازه طلايي براي دسترسي به بازارهاي آسياي ميانه و افغانستان مي دانند.
سال گذشته دولت هند، نخستين محموله گندم خود را با بارگيري در بندر چابهار به افغانستان متنقل كرد و مقامات ايراني نيز اخيرا پيشنهاد استفاده از مسير ترانزيتي اين كشور براي انتقال كالاهاي هندي به اروپا را به دهلي نو داده اند.
بندر چابهار در 140 كيلومتري بندر گوادر در ايالت بلوچستان پاكستان در حال احداث است و هر دو دولت ايران و پاكستان دو بندر چابهار و گوادر را براي توسعه تجارت در منطقه مكمل يكديگر مي دانند.
از سوي ديگر جمهوري اسلامي ايران و پاكستان به منظور رساندن سطح تبادلات تجاري تا سقف 5 ميليارد دلار در سال براي ساخت يك مسير ريلي بين دو بندرگاه چابهار و گوادر به توافق رسيده اند.
ايران همچنين تمايل خود را براي پيوستن به طرح كريدور اقتصادي چين و پاكستان اعلام كرده است.
دولت هاي چين و پاكستان نيز با بيان اينكه ايران مي توانند بسياري از نيازمنديهاي طرح موسوم به 'سي پك' را برطرف سازد از پيوستن ايران به اين طرح راهبردي استقبال كرده اند.
آساق**6125**
اسلام آباد - ايرنا - پس از پافشاري پاكستان در عدم گشودن مسير ترانزيتي بين هند و افغانستان، ايران مي تواند نقش مهمي در گسترش روابط تجاري و اقتصادي بين افغانستان و هند و مسير مطمئني براي تجارت اين دو كشور ايفا كند.