۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۱۵
کد خبر: 83043797
T T
۰ نفر
مقاومت مديريت شهري مانع عبور قطار پرسرعت از داخل قم است

قم - ايرنا - مديركل راه و شهرسازي قم گفت: مقاومت مديريت شهري و مخالفت برخي مسئولان مانع عبور قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان از داخل شهر قم شده است.

به گزارش ايرنا، حسن صبوري روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در خانه مطبوعات قم، افزود: وزير راه و شهرسازي تاكيد دارد كه در تمام كشورها، براي مسير قطارهاي پرسرعت به گونه اي برنامه ريزي مي شود كه اين قطار از داخل شهرها عبور نمايد و علاوه بر داشتن خدمات ويژه براي اهالي شهر، باعث تسهيل در رفت و آمد مسافران نيز بشود.
وي تصريح كرد: ولي در استان قم اين مساله برعكس است و يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، اعضاي شوراي شهر و مديران شهرداري معتقد هستند نيازي به عبور قطار از داخل شهر نيست و با اظهارنظرها و مصاحبه هايي مانع عملياتي شدن طرح شده اند.
به گفته وي، مسير قطار پرسرعت از نزديك ميدان وليعصر(عج) در انتهاي شهر قائم و حرم تا حرم عبور مي كند و مسير خروجي اين قطار به سمت خارج شهر نيز از زير كوه دوبرادران مي باشد.
صبوري افزود: همچنين قرار است اين قطار با يك مسير آنتني توسط ريل موجود در شهر به ايستگاه مركزي قم در داخل شهر متصل شود و مسافران در اين ايستگاه جابه جا شوند.
وي ادامه داد: در اين راستا يك ايستگاه قطار نيز بين ميدان بقيه الله(عج) و ميدان وليعصر(عج) ايجاد مي شود تا علاوه بر پوشش مسير حرم تا حرم، ارتباط تبادلي نيز با مترو داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: فعلا گزينه عبور آنتني قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان از اولويت استان خارج شده و بعدا در خصوص آن تصميم گيري خواهد شد.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان يكي از استثنايي ترين طرح هاي راه در استان قم است كه در زمان 40 دقيقه مسافران را از قم به ايستگاه راه آهن مركزي تهران منتقل مي كند. اين طرح از مصوبه هاي سفر كاروان دولت يازدهم به قم است كه با سرمايه گذاري 5.2 ميليارد يورو اعتبار ارزي براي كل مسير در حال احداث مي باشد.

** احداث كمربندي جديد قم بايد با مشاركت بخش خصوصي انجام شود
مديركل راه و شهرسازي قم در ادامه با اشاره به اين كه تمام محورهاي خروجي استان به ويژه در روزهاي خاص به حد اشباع رسيده است، گفت: در سال هاي گذشته ميزان آمد و شد در آزادراه هاي تهران- قم، قم- كاشان، بزرگراه قم- سلفچگان و كمربندي امام علي(رع) افزايش چشم گيري يافته است.
وي افزود: در همين راستا احداث كمربندي جديد در دستور كار قرار گرفته، مطالعات نهايي شده و در هيات دولت و شوراي برنامه ريزي استان قم به تصويب رسيده است.
وي اضافه كرد: اين طرح سال گذشته در رديف بودجه سنواتي كشور قرار گرفت و به دليل حجم بالاي سرمايه گذاري كه نياز دارد، بايد با مشاركت بخش خصوصي صورت گيرد، در غير اينصورت احداث آن سال ها به طول مي انجامد.
صبوري با بيان اين كه رينگ كمربندي قم 110 كيلومتر است، گفت: اين كمربندي از كيلومتر 11.8 آزادراه تهران - قم به سمت محور قم - سلفچگان منشعب مي شود و پس از عبور از محور قديم قم - تهران، قم - جعفريه و قم - سلفچگان، از زير فرودگاه عبور مي كند و از پشت منطقه پرديسان، به سمت محور قم - نيزار و سپس به سمت آزادراه اميركبير، قم - گرمسار و قم - تهران متصل مي شود.
وي تصريح كرد: با وجود تلاش هاي بسيار براي آغاز به كار اين طرح، به دليل نوسانات اقتصادي و افزايش هزينه، سرمايه گذار به دنبال خريد فرصت است، ولي احداث طرح به زودي آغاز خواهد شد.
وي با بيان اين كه كمربندي جديد براي توسعه شهر قم، ايجاد ظرفيت هاي جديد، خدمات بين راهي و اشتغال بسيار مناسبت است، اضافه كرد: در تفاهم نامه صورت گرفته، مدت اجراي طرح 2 سال و بهره برداري از عوارض و تبليغات محيطي به مدت 15 سال به سرمايه گذار واگذار شده است كه با نوسانات اقتصادي احتمال تغيير در مفاد قراداد وجود دارد.

** جاده قديم قم - تهران چهارخطه خواهد شد
صبوري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: براي توسعه آزادراه قم - تهران كه در طرح جامع حمل و نقل كشور نيز ديده شده، گزينه هاي مختلفي مطرح گرديده، ولي به مطالعه كامل نرسيده است.
وي افزود: در طول سال هاي گذشته، احداث مسيرهايي از جمله محورهاي قم - گرمسار و تهران - ساوه - سلفچگان توانسته تا حدودي از بار ترافيكي آزادراه قم - تهران بكاهد.
وي با بيان اين كه محور قديم قم - تهران نيز چهار خطه خواهد شد، گفت: 65 كيلومتر از اين محور در حوزه استحفاظي قم قرار دارد كه امسال 28 كيلومتر از آن چهار خطه مي شود.
مديركل راه و شهرسازي قم همچنين گفت: چهار كيلومتر انتهايي محور قم - جعفريه نيز تا 2 هفته آينده آسفالت مي شود و اين مسير كه 30 كيلومتر است به صورت كامل به بهره برداري مي رسد.
وي همچنين با اشاره به طرح اتصال منطقه پرديسان به محور اراك، گفت: پس از بهره برداري از تقاطع غيرهمسطح پرديسان كه البته به صورت كامل اجرايي نشد، چراكه شهرداري نتوانست آزادسازي اراضي در مسير را به صورت كامل انجام دهد، مطالعه اين طرح توسط مشاور انجام شده است.
وي افزود: اين مسير از كنار بيمارستان امام رضا(ع) عبور مي كند، تقاطع غيرهمسطح روي محور اراك احداث و براي اتصال تقاطع غيرهمسطح پرديسان به محور اراك، پل 120متري روي رودخانه قمرود احداث مي شود كه مشاور در حال مطالعه اين قطعه است تا به نتيجه نهايي برسد.
به گفته صبوري، در مرحله تامين اعتبار و تملك اراضي هستيم كه شهرداري و استانداري نيز بايد كمك نمايند تا طرح 2.7 كيلومتري به نتيجه برسد.
پرديسان در منطقه هشتم شهرداري و در جنوب غربي شهر قم واقع شده است، اين منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسكن و شهرسازي وقت تاسيس و در سال 1390 به يكي از مناطق شهرداري قم تبديل شد.
وي در پايان به اتصال خيابان عمارياسر به آزادراه اميركبير اشاره و بيان كرد: اين مسير به طول 800 متر است و سرمايه گذار در طراحي، بايد اين مسير را مسير ورودي و خروجي اصلي قم قلمداد نمايد.
وي همچنين به احداث محور مسجد جمكران به مشهد اردهال اشاره و بيان كرد: هزينه اجرايي اين طرح سال گذشته 640 ميليارد ريال برآورد شد و طبق مطالعات مسير وشنوه بهترين مسير براي اين اتصال پيشنهاد شده است، ولي اين طرح هنوز در مرحله مطالعات است.
/2085/ 1175