به گزارش ایرنا ،این جملات تنها بخشی از گلایه های مسافران مترو بویژه در خط 3 مترو تهران است كه هر روز صبح و عصر موقع رفتن به محل كار یا بازگشت به منزل باید چنین وضعیتی را تحمل كنند.
این مسافران می گویند: كاش دور هم جمع شویم و دعا كنیم قانونی به تصویب برسد كه مدیران همه نهادها بویژه مدیران شهری وقتی مسئولیت گرفتند ملزم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بویژه مترو و اتوبوس شوند شاید آنگاه بتوانیم امیدوار باشیم مشكلات مردم پایتخت در این عرصه اندكی حل شود.
این آرزو را هر روز صبح و عصر میلیون ها مسافر مترو و اتوبوس در پایتخت بر لب یا در دل جاری می كنند تا شاید بتوان امیدوار بود مشكل كمبود قطار، اتوبوس و نیز كاستی های مدیریتی حاكم بر این عرصه در كلانشهر تهران بالاخره روزی حل شود.
ابتدای صبح كه شهروندان در تهران می خواهند به محل كار بروند یا از اطراف وارد پایتخت شوند و نیز عصرها هنگام بازگشت به منزل نیم نگاهی به صف های درهم فشرده مسافران اتوبوس و مترو، عمق معضل را نشان می دهد و تنها پاسخی كه پس از مشاهده این وضع به ذهن انسان می رسد این است: این، حق این مردم نیست و چرا نباید در همه این سال ها این مشكلات حل شود؟
حالا این مشكل همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاهها بشدت زیادتر شده است و چاره اندیشی فوری متولیان را طلب می كند.
مترو تهران كه فعالیت آن نخستین بار از سال 1377 شروع شده در 6 خط اصلی با 204 كیلومتر و 116 ایستگاه فعال است و برابر آمارها روزانه افزون بر سه میلیون نفر از شهروندان با این وسیله حمل و نقل عمومی جابه جا می شوند.
** پای درد دل مسافران
ازدحام مردم و كمبود قطار و اتوبوس بویژه در ساعت های اوج مسافر در همه خطوط این وسایل عمومی مشاهده می شود اما مسافران خط 3 مترو گلایه های بیشتری دارند زیرا زمان حركت قطارها در این خط كه از جمله شلوغ ترین خطوط و نیز مهمترین شریان های ارتباطی مترو در پایتخت به شمار می رود بیشتر از سایر خطوط مترو است.
سرفاصله حركت قطارهای مترو در خط 3 كه از آزادگان در جنوب غرب تهران به شمال شرق تهران امتداد دارد را مسئولان مترو حدود 9 دقیقه اعلام می كنند اما این درحالی است كه در زمان اوج مسافر، برخی قطارها جا ندارند كه در هر ایستگاه بایستند یا به علت خرابی و نقص فنی، بعضی قطارها در مدت زمان بیشتری به هر ایستگاه می رسند و این بر وخامت وضع موجود می افزاید.
یكی از مسافران مترو روز سه شنبه در ایستگاه مترو میدان آزادی به خبرنگار ایرنا گفت: تا قبل از ساعت 7 صبح وضعیت نظم و سوار شدن در قطار خوب است و قطار بموقع به ایستگاه می رسد اما از ساعت 7 به بعد ازدحام در ایستگاه بیداد می كند و حتی اگر قطارها هم بموقع برسند اما به علت جمعیت زیاد، آن تعداد قطار پاسخگو نیست.
وی كه خود را احسان محمدی و مسافر هرروز مترو تهران معرفی كرد با بیان اینكه كاش مسئولان و مدیران ما همراه با مردم با مترو و اتوبوس به محل كار بروند تا عمق مشكلات را از نزدیك حس كنند اظهارداشت: در شش ماهه اول بویژه فصل تابستان وضعیت حمل و نقلی مترو خوب بود و حتی می توانستم بر صندلی های قطار بنشینم اما با شروع مهر ماه با توجه به ازدحام جمعیت حداقل 20 دقیقه طول می كشد تا بتوانم سوار قطار شوم.
**عمق معضل در ایستگاه تئاترشهر
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا در ایستگاه تقاطعی تئاترشهر واقع در خط 3 مترو گویای وضعیت دیگری است؛ جمعیت بسیار زیاد است و شمار فراوانی از شهروندان با حالت های نامتعارف تلاش می كنند سوار مترو شوند اما بسیاری از آنان موفق نمی شوند.
در ساعت های ابتدایی صبح، فریادها در این خط برای سوار شدن به قطار به اوج می رسد؛ بسیاری از مردم تلاش می كنند با فشار و هل دادن دیگران خود را درون اتاقك قطار جا دهند اما فشار جمعیت اجازه نمی دهد و بین شهروندان دعوا و درگیری های كلامی و فیزیكی رخ می دهد.
یكی از مسافران حاضر در این ایستگاه به خبرنگار ایرنا گفت: شلوغی در ایستگاههای خط 3 بویژه از اول مهرماه به اوج خود رسیده است و قطارهایی كه صبح از مسیر جنوب به شمال خط می روند همواره مملو از جمعیت هستند، یا توقف نمی كنند یا اگر بایستند جا نیست كه سوار شویم.
این شهروند كه خود را احسان مرادی معرفی كرد از خبرنگار ایرنا دعوت كرد در كنار او بایستد و منتظر ورود یك قطار به ایستگاه باشد تا بتواند هجوم مسافران برای ورود به قطار و جمعیتی كه مانع می شوند را ملاحظه كند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در این هنگام بعد از چند دقیقه یك قطار وارد ایستگاه شد و همزمان با بازشدن درهای قطار فریادها نیز بلند شد و فریادهای «آقا برو كنار، دیرم شد، خفه شدم، آقا نیا» تنها بخشی از جملات است كه به گوش می رسد.
این شهروند به خبرنگار ایرنا افزود: قطارها در خط 3 با فاصله زمانی بیش از 10 دقیقه می رسند و پاسخگوی نیاز این تعداد مسافر نیست.
مسئولان مترو می گویند به علت ازدحام جمعیت در ایستگاهها، هر قطار دیرتر از ساعت مقرر از ایستگاه خارج می شود و دیرتر نیز به ایستگاه بعدی می رسد.
**همه گلایه مندند حتی مدیران مترو
پای صحبت مسئولان مترو هم كه می نشینیم آنها هم گلایه دارند و از كمبود اعتبار برای خرید واگن می نالند و تقاضا دارند كه متولیان امر توجه بیشتری كنند.
طی سال های گذشته هرچقدر ترافیك و آلودگی هوای تهران بیشتر و غیرقابل تحمل شده توصیه و سفارش مسئولان به مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هم بیشتر شده اما در عمل می بینیم كه زیرساخت های لازم به موازات این توصیه ها فراهم نشده است.
ایجاد زیرساخت های حمل و نقل عمومی بویژه مترو از جمله اقلام گران در دنیا محسوب می شود اما وضعیت پایتخت ایران به گونه ای است كه ناگزیر به سرمایه گذاری در این زمینه و اولویت دادن به تخصیص اعتبار دراین بخش هستیم.
این درحالی است كه همواره در چند سال اخیر شاهد گلایه مدیران شهری پایتخت به دولت و برعكس بوده ایم؛ مدیران شهری می گویند دولت سهم خود را برای تامین واگن، احداث خطوط مترو و نیز خرید اتوبوس نمی پردازد و از سوی دیگر دولتی ها می گویند شهرداری تهران در كنار سایر درآمدهای كلانی كه خودش دارد سهمش از مالیات بر ارزش افزوده را هم می گیرد و لذا از همان درآمدها به تامین این نیازها كمك بگیرد.
چندی پیش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز اعلام كرد كه از محل مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته دو هزار و 500 میلیارد تومان به شهرداری تهران و همین میزان نیز به شهرداری های استان پرداخت شده است.
بودجه شهرداری تهران در سال جاری افزون بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان اعلام شده است.
** پاسخ مدیران مترو
مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینكه زمان رسیدن قطار به ایستگاه در همه خطوط غیر از خط 3 هر چهار دقیقه یكبار انجام می شود گفت: با توجه به آغاز سال تحصیلی و افزایش جمعیت، این ناوگان با بالاترین ظرفیت مشغول به فعالیت است.
فرنوش نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین با اشاره به اینكه در زمان حاضر بسیاری از كارمندان و دانشجویان از استان البرز به تهران عزیمت می كنند و بر شمار مسافران می افزاید افزود: همزمان با اول مهر زمان فعالیت خط 5 از كرج به تهران را از ساعت 5:30 به 5 صبح تغییر دادیم و به نوعی این خط نیم ساعت زودتر فعالیت خود را آغاز می كند.
وی ادامه داد: بسیاری از مسافران كرج با قطارهای تندرو به تهران سفر می كنند و به این منظور دركنار برنامه روزانه قطارهای عادی و تندرو، دو قطار فوق العاده تندرو در دو نوبت هرصبح در ساعت های 6:35 و 7:15 از ایستگاه گلشهر به سمت صادقیه تعیین شده است.
مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینكه در شش ماهه دوم سال بیش از 30 درصد به مسافران مترو افزوده می شود خاطرنشان كرد: با این افزایش تقاضا، ناوگان مترو پاسخگوی این حجم مسافر نیست و باید قطارهای جدید به خطوط مترو تهران تزریق شود.
وی گفت: در بخش تعمیرگاهی تمامی قطارهای دارای نقص فنی را تعمیرات اساسی كردیم و درزمان حاضر ناوگان مترو با بالاترین ظرفیت در خدمت شهروندان است.
نوبخت همچنین درباره ازدحام مسافر در خط 3 مترو تهران بیان كرد: این خط یكی از طولانی ترین و در عین حال شلوغ ترین خطوط مترو تهران است كه از آزادگان (جنوب غرب تهران) آغاز می شود و تا شمال شرقی تهران تا شهرك قائم امتداد دارد.
وی بیان كرد: این خط پذیرای حجم زیادی مسافر است كه به دلیل كمبود برق، واگن و تكمیل نشدن پایانه آن زمان حركت قطارها 9 دقیقه است.
نوبخت خاطرنشان كرد: سال گذشته هر 15 دقیقه یك قطار به ایستگاههای این خط می رسید كه با اقدامات انجام شده این زمان را كاهش دادیم.
وی یادآور شد: در صورت تامین برق توسط وزارت نیرو و افزایش تعداد واگن ها می توانیم سرفاصله حركت قطارها در این خط را نیز به پنج دقیقه كاهش دهیم.
از آنجا كه مدیر شركت بهره برداری مترو تهران مشكل كمبود قطار را نیز مطرح كرد خبرنگار ایرنا به سراغ مدیرعامل قطار شهری تهران و حومه كه متولی تجهیز و ساخت ناوگان مترو است رفت.
علی امام در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد: در ابتدای امسال 21 دستگاه واگن كه از قرارداد سال 91 بود به ناوگان مترو اضافه شد و در حال حاضر نیز 21 دستگاه واگن دیگر در انتظار ترخیص در گمرك بندرعباس است.
وی اظهارداشت: از مسئولان بانك مركزی و وزارت كشور می خواهیم با تعهد رسمی شهرداری تهران مجوز ترخیص 21 دستگاه واگن كه در گمرك هستند را بگیرند تا هرچه زودتر به ناوگان مترو اضافه شوند.
این مسئول تصریح كرد: 49 دستگاه دیگر واگن نیز از كشور چین در حال ارسال است كه این واگن ها نیز در كشتی روی آب هستند و به احتمال تا 15مهرماه به كشور برسند.
مدیرعامل قطار شهری مترو تهران و حومه با بیان اینكه شورای اقتصاد با فاینانس (تامین منابع مالی) خرید 630 واگن مترو در تهران موافقت كرد اظهارداشت: مناقصه بین المللی برای خرید 630 واگن انجام و دو شركت چینی به همراه شركت واگن سازی تهران برنده این مناقصه شدند.
وی خاطرنشان كرد: در خط 3 كمبود واگن داریم و همچنین با توجه به افتتاح خطوط 6 و 7 این واگن ها به این خطوط تزریق خواهند شد كه تا حدودی مشكل ازدحام ایستگاه های مترو برطرف می شود.
به گزارش ایرنا توسعه حمل و نقل عمومی از جمله مهمترین راهكارهای حل مشكلات ترافیك و آلودگی هوا به شمار می رود كه باید در تخصیص بودجه و برنامه ریزی در اولویت قرارگیرد زیرا در صورت وجود زیرساخت ها شهروندان نیز به استفاده بیشتر از این وسایل به جای خودروشخصی ترغیب خواهند شد.
دركنار تامین زیرساخت های سخت افزاری، اعمال مدیریت و نظارت بر روند فعالیت سامانه های حمل و نقل عمومی، شناور شدن قیمت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و ... نیز می تواند كارگشا باشد.
به طور مثال در برخی كلانشهرهای توسعه یافته دنیا كرایه استفاده از مترو در ساعت های اوج مسافر گران تر و هزینه ساعت های كم بار، بسیار ارزان تر است تا شهروندان ترغیب شوند كه اگر كار ضروری ندارند، در ساعت های خلوت و ارزان از مترو استفاده كنند.
حال كه فصل سرما شروع شده و با بازگشایی مدارس و دانشگاهها ترافیك نیز به اوج خود رسیده است ضرورت دارد در هماهنگی بین همه نهادهای متولی از دولت گرفته تا شهرداری و نیز سایر قوا، زمینه تخصیص اعتبار مناسب برای تكمیل چرخه زیرساختی حمل و نقل عمومی در پایتخت به شكل مناسب فراهم آید و دست مدیران شهری نیز برای مدیریت بهتر امور بازتر شود تا بتوان امیدوار بود كه روز به روز از مشكلات موجود این بخش كاسته شود.
گزارش از سید محمد جواد آل داود
تهرام/7243/ 1008
تهران- ایرنا- «آقایان صبح ها بیایند و این قیامت را تماشا كنند، ببینند كه یا جا نیست سوار قطار مترو شویم یا اگر توانستیم به هر بدبختی خودمان را به داخل اتاقك جا دهیم باید فشار قبر را تحمل كنیم؛ توهین ها و درگیری های مسافران را هم بد نیست كه ببینند».