۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۱
کد خبر: 83046396
T T
۰ نفر
یك چهارم دیابتی ها، یك بار زخم پای دیابت را تجربه می كنند

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی تهران گفت: یك چهارم افراد دیابتی در طول زندگی خود دستكم یك بار به زخم پای دیابتی مبتلا می شوند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، «محسن فاتح» امروز (پنجشنبه) در حاشیه پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت در سالن همایش های رازی افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی 6 تا 7 درصد جمعیت دچار دیابت است؛ بنابراین در جمعیت 80 میلیونی كشور حدود 6 میلیون نفر از این بیماری رنج می برند.
وی یادآوری كرد: بر اساس پیش بینی ها یك میلیون و 500 هزار ایرانی به زخم پای دیابتی مبتلایند و باید اقدامات جدی تری برای پیشگیری از این معضل انجام گیرد.

** هزینه سالیانه یك هزار میلیارد تومان برای درمان زخم پای دیابتی ها
فاتح ادامه داد: هرچند آمار دقیقی در خیلی از حیطه های حوزه سلامت از جمله هزینه های صرف شده در حوزه زخم پای دیابت وجود ندارد اما براساس مطالعاتی پیش بینی می شود كه سالیانه یك هزار میلیارد تومان برای درمان زخم پای دیابتی هزینه می شود.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشكی تهران ادامه داد: علت زیاد بودن هزینه های زخم پای دیابت شمار بالای مبتلایان است.
وی تاكید كرد هزینه هایی كه صرف درمان زخم پای دیابتی می شود به مراتب بیشتر از هزینه های برخی سرطان هاست.

**كاربرد كتاب راهنمای زخم پای دیابتی
فاتح به تدوین كتاب راهنمای زخم پای دیابتی اشاره كرد و گفت: این كار مسیر درمان این معضل را مشخص می كند و هر سال به روز رسانی می شود.
به گفته وی، كتاب های راهنما (گایدلاین) نقشه راه پزشكان است و بسته به شرایط بومی هر منطقه ای تفاوت هایی دارد و برحسب شرایط هر جامعه تعریف می شود.
پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران كتاب راهنمای بالینی زخم پای دیابتی را تدوین كرده و در قالب میزگرد تخصصی در پنجمین كنگره ملی زخك و بافت ترمیم ارائه شده است.
پنجمین كنگره ملی زخم و ترمیم بافت دیروز (چهارم مهرماه) با حضور محققان و صاحبنظران در سالن همایش های رازی گشایش یافت و تا فردا به كار خود ادامه می دهد.

علمی 1201*1961*
۰ نفر