ایرج حیدری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: خدمات رسانی در زمینه حمل و نقل، ترخیص و خروج به موقع كالاهای اساسی و مواد اولیه كشور در مجموعه گمرك و بندر شهید رجایی استان به صورت شبانه روزی در دستور كار مدیران آن باشد تا خللی در این حوزه بوجود نیاید.
وی بیان داشت: عملیات تخلیه و بارگیری كالاهای صادراتی و وارداتی در گمرگ و بندر شهید رجایی باید به گونه ای برنامه ریزی شود كه دیگر شاهد انباشت كالاها در انبارها نباشیم.
معاون استاندار هرمزگان یاد آورشد: ترخیص و خروج كالاهای اساسی در بندر و گمرك شهید رجایی به صورت مستمر توسط حوزه اقتصادی استانداری هرمزگان مورد رصد و نظارت قرار می گیرد.
حیدری یادآورشد: همچنین در راستای تنظیم بازار در استان هرمزگان، دستور لازم برای ترخیص هر چه سریع تر كالاهای اساسی ذخیره شده در انبارهای شركت غله استان در بندرشهید رجایی صادر شد.
حیدری با اشاره به حمل و نقل بخش مهمی از بار كشور از طریق راه زمینی از همه دستگاه های اجرایی مجری و متولی هرمزگان خواست تا با همكاری یكدیگر زمینه توسعه زیرساخت های خطوط ریلی در بندر شهید رجایی برای سرعت بخشیدن به حمل و نقل كالاها و بار به سراسر كشور فراهم كنند.
استان هرمزگان دارای 71 بندر بزرگ و كوچك است كه مهمترین آنها مجتمع بندری شهید رجایی، شهید باهنر، بندرلنگه و بندرهای كوچك شامل چارك، آفتاب، كیش، شهید حقانی، پشت شهر، نخل خدا در بندرعباس، كریان، تیاب و كلاهی، سیریك و جاسك در شرق هرمزگان و شهید ذاكری و كاوه قشم می باشد.
این بندرها كه در گستره 900 كیلومتری نوار ساحلی هرمزگان و جزیره های استان ایجاد شده، نقش اصلی تبادل كالا در جنوب ایران و آب های بین المللی در منطقه خلیج فارس را برعهده دارند.
جدیدترین آمار حاكی از آن است كه در 71 بندر كوچك و بزرگ هرمزگان، 156 پست اسكله برای پهلوگیری كشتی ها و شناورها وجود دارد.
همچنین از این تعداد، 11 بندر با كاربری تجاری، 15 بندر چند منظوره، 21 بندر صیادی، 10 بندر صنعتی، 7 بندر نفتی، 5 بندر متفرقه و بقیه بنادر مسافری هستند.
مجموع بندرهای استان سهمی 52 درصدی در تخلیه و بارگیری كالاهای كشور دارند و 41 درصد عملیات نفتی، 60 درصد عملیات غیرنفتی و 82 درصد جابه جایی محموله های كانتینری كل بندرهای كشور به استان هرمزگان اختصاص دارد.
استان هرمزگان از یك سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در اقتصاد كشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال كالا به بازارهای آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
بندرهای این استان در چهار دهه گذشته به ویژه در دوران دفاع مقدس كه بنادر خوزستان در تیر رس حملات دشمن قرار داشت، نقش مهمی در تخلیه و بارگیری انواع كالا برعهده داشته و در سال های اخیر در راستای توسعه تجهیزات، محوطه سازی و پایانه كانتینری گام های بلندی برداشته است.
استان هرمزگان در جنوب ایران مشرف به تنگه هرمز از یك سو به آب های بین المللی و كشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استان های سیستان و بلوچستان، فارس، كرمان و بوشهر همسایه است كه بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استان های كشور را به خود اختصاص داده است.
این استان همه شاخه های حمل و نقل (راه زمینی، هوایی، دریایی و ریلی) را در اختیار دارد و بازرگانان می توانند از همه این ظرفیت ها برای رساندن كالا به بندرهای استان یا جابه جایی بار به سمت دیگر استان ها استفاده كنند.
بندر شهید رجایی با بهره مندی از پیشرفته ترین پایانه های كانتینری و برخورداری از تجهیزات روز دنیا، بزرگ ترین بندر كانتینری ایران است كه تخلیه و بارگیری بیش از 80 درصد كالاهای كانتینری در سطح كل بنادر كشور را پشتیبانی می كند.
این بندر در 23 كیلومتری غرب بندرعباس مركز استان هرمزگان واقع شده است.
7195/6048
معاون استاندار هرمزگان:
ترخیص كالاهای اساسی در گمرك و بندرشهید رجایی شتاب گیرد
۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۹
کد خبر:
83047804
بندرعباس- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان گفت: مدیران اداره كل بنادر و گمرك شهید رجایی استان باید با برنامه ریزی مناسب، روند ترخیص و خروج كالاهای اساسی و مواد اولیه مورد نیاز كشور را شتاب بخشند تا در این زمینه با مشكلی مواجه نشویم.