۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 83048245
T T
۰ نفر

توليد غذاي زنده آبزيان توسعه مي يابد

۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۳۶
کد خبر: 83048245
توليد غذاي زنده آبزيان توسعه مي يابد

تهران - ايرنا - دست اندر كاران صنعت شيلات مي گويند، توسعه توليد غذاي زنده آبزيان در كشور به منظور حفظ اكوسيستم، ايجاد كسب و كار جديد و جلوگيري از خروج ارز از كشور با توجه به شرايط فعلي ضرورت دارد و بايد مورد توجه بخش خصوصي و دولتي قرار گيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «نغمه نظري» مدير شيلات استان تهران روز شنبه در نشست خبري به مناسبت برگزاري نخستين همايش ملي تغذيه آبزيان با غذاي زنده گفت: استان تهران با توليد بيش از 30 ميليون قطعه ماهيان زينتي در سال، رتبه دوم توليد را در اختيار دارد و پيش بيني مي شود امسال اين رقم به 35 ميليون قطعه برسد.
وي اظهار داشت: 100 واحد فعال در استان تهران مشغول توليد غذاي زنده آبزيان هستند، به طوري كه سالانه سه هزار و 500 تن آرتيما مصرف مي كنند؛ 30 درصد اين ميزان توسط واحدها توليدي تهيه و بقيه از كشورهاي چين و تايلند از كشورهاي آسياي جنوب شرقي تامين و وارد مي شود كه قيمت هاي بالايي دارد.
آرتيما نوعي آبزي به شمار مي رود كه در صنعت شيلات براي تغذيه ماهيان و ميگو كاربرد دارد.
نظري تصريح كرد: قيمت هر كيلوگرم غذاي زنده آبزيان وارداتي با قيمت 120 تا 200 دلار خريداري مي شود، درحالي كه ميانگين قيمت اين محصول توليد داخل بين 120 تا 150 هزارتومان است.
مدير شيلات استان تهران اضافه كرد: اكنون دو مركز در شهرستان هاي شهرري و شهريار استان تهران به توليد آرتميا مشغول هستند كه انتظار مي رود كه به مرور فعاليت خود را توسعه دهند.
وي استفاده از غذاي زنده آبزيان را پراهميت دانست و گفت: غذاي زنده آبزيان نسبت به كنسانتره از افزايش هضم و جذب بالا، ايجاد ايمني و مقاومت در مقابل استرس و بيماري ها محيطي دارد و برگزاري اين همايش معرفي كننده گونه هاي مختلف براي بخش آبزي پروري است.
وي اضافه كرد: توليد آرتميا در استان هاي جنوبي و گلستان نقش بسزايي در افزايش توليي و كيفيت ميگو و لارو ميگو و در نهايت اقتصاد توليد كننده دارد.
مدير شيلات استان تهران درباره عرضه قيمت ماهي در اين استان گفت: با وجود افزايش قيمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در كشور، نرخ ماهي نيز با افزايش مواجه شده اما با اين وجود سرانه مصرف اين محصول در استان تهران نسبت به سال گذشته افزايش داشته است.
وي گفت: امسال ميزان صادرات آبزيان استان تهران نسبت به سال گذشته 40 درصد افزايش يافته است.
به گفته نظري، استان تهران به دليل ورود حجم عمده ماهي شمال و جنوب كشور نقش تعيين كننده اي در قيمت محصولات شيلاتي دارد.
وي در عين حال يادآور شد: استان تهران داراي مزارع پرورشي پاك آبزيان از لحاظ بيماري است به طوري كه تاكنون مزارع آن بر اثر ورود بيماري از بين نرفته است و حتي 2.5 ميليون تن بچه ماهي قزل آلاي توليدي در اين استان به ساير استان ها ارسال مي شود.

** رشد توليد محصولات شيلاتي نيازمند افزايش توليد غذاي زنده آبزيان است
«محسن بابايي» دبير اجرايي همايش ملي تغذيه آبزيان با غذاي زنده نيز به خبرنگاران گفت: مجموع توليد سالانه آبزيان در كشور يك ميليون و 100 هزار تن است كه بخش آبزي پروري با توليد بيش از 500 هزارتن آبزي در سال نيمي از توليد را در حوزه هاي مختلف ماهيان گرم آبي، سردآبي، ميگو و ماهيان زينتي به خود اختصاص داده است.
به گفته وي، با توجه به وضعيت اقتصادي كشور و نوسان نرخ ارز، توليد غذاي زنده از جمله انواع جلبك و آرتميا در داخل كشور از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوري كه بسياري از شركت‌هاي توليدكننده به اين امر ورود پيدا كرده اند.
وي تصريح كرد: با وجود اينكه توليد قزل آلا، ميگو، ماهيان خاوياري و ماهيان زينتي در ابتداي انقلاب بسيار محدود بود، اما در دو تا سه دهه اخير توليد اين آبزيان رشد چشمگيري پيدا كرده است بنابراين تامين غذاي زنده براي اين گروه از آبزيان اهميت دارد.
بابايي اظهارداشت: در سالهاي گذشته در زمينه توليد جلبك، هيچ شركتي فعاليت نداشت اما با توجه به افزايش توليد آبزيان اكنون چندين شركت در زمينه توليد جلبك وارد كار شده اند.
وي بر اين باور است، با توجه به هدف گذاري توليد 200 هزارتن پرورش ماهي در قفس در درياي شمال و جنوب كشور، توسعه توليد غذاي زنده اهميت ويژه اي دارد.
دبير اجرايي همايش ملي تغذيه آبزيان با غذاي زنده، اضافه كرد: سرانه مصرف آبزيان در جهان به 20 كيلوگرم رسيده درحالي كه سرانه مصرف اين محصولات در ايران نزديك 10 كيلوگرم است.

** صنعت توليد غذاي زنده آبزيان مورد توجه قرار گيرد
«علي حاجي زاده» دبير علمي همايش ملي تغذيه آبزيان با غذاي زنده گفت: تمامي آبزيان در مراحل رشد اوليه از جلبك ها و آرتميا تغذيه مي كنند، بنابراين توجه به اين صنعت امري اجتناب ناپذير است.
وي به توسعه پرورش ميگو، ماهيان خاوياري، ماهيان زينتي و سيبس در سال هاي اخير اشاره كرد و افزود: با وجود آنكه اين گروه از آبزيان در مراحل اوليه رشد نياز به غذاي زنده دارند، انتظار مي رود شركت هاي توليدكننده بيشتري به سمت توليد اين محصولات گام بردارند.
وي اظهار داشت: برخي گونه ها همچون آرتميا، روتيفر، جلبك ها (ميكروجلبك ها)، شيرو نوميد، كرم سفيد، كرم خاكي، كرم فرميش، كرم توبيفيكس به عنوان غذاي زنده آبزيان است.
حاجي زاده اضافه كرد: براي اين همايش ملي 65 مقاله علمي به دبيرخانه ارسال شد كه از اين تعداد 54 مقاله پذيرفته شده است و در روز همايش 45 پوستر و 13 مقاله علمي ارايه مي شود.
به گفته وي؛ در حاشيه اين همايش سه كارگروه تخصصي نيز براي علاقه مندان صنت شيلات برگزار مي شود.
همايش ملي تغذيه آبزيان با غذاي زنده با محوريت نقش غني سازي غذاهاي زنده با تاكيد بر آرتميا در تغذيه آبزيان، كاربرد غذاهاي زنده در تغذيه و افزايش سيستم ايمني آبزيان، اقتصاد توليد غذاهاي زنده، اكولوژي و بيولوژي غذاهاي زنده و روش هاي تكثير و پرورش غذاهاي زنده دهم مهر ماه جاري در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي برگزار مي شود.
اقتصام**9186*2025