۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۴۹
کد خبر: 83048680
T T
۰ نفر
هند در سازمان ملل پاكستان را به حمایت از تروریسم متهم كرد

دهلی نو-ایرنا- سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند امروز (شنبه) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر به چالش های امنیتی كه هند به صورت دائم از سوی پاكستان روبروست اشاره كرده و اسلام آباد را به حمایت از تروریسم متهم كرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از وبسایت وزارت خارجه هند، سواراج در سخنرانی خود خواهان اتحاد تمام كشورها در مقابل تروریسم و علیه كشورهایی كه از تروریسم حمایت می كنند و به تروریست ها پناه می دهند شد.
او خاطرنشان كرد كه پاكستان هند را به كارشكنی در مذاكرات متهم كرده است در حالیكه این كاملا دروغ است چون هند معتقد است مذاكرات تنها راه منطقی برای حل اكثر مناقشات است.
وی گفت با اشاره به اینكه تمام دولت های قبلی هند برای مذاكره با پاكستان تلاش كرده اند ، تصریح كرد اكنون هند چگونه می تواند مذاكرات درست در میانه خونریزی های پاكستان انجام دهد.
وزیر خارجه هند گفت دهلی نو پیشنهاد عمران خان نخست وزیر پاكستان برای مذاكره را پذیرفت اما تنها چند ساعت بعد از اعلام این موافقت پاكستان سربازان هندی را كشت.
هند اعلام كرده است كه در حال مبارزه با تروریسم نشات گرفته از پاكستان است و وزیر امور خارجه هند در سخنرانی خود با اشاره مستقیم به پاكستان در خصوص ' تروریسم فرامرزی' سخن گفت.
بر اساس گزارش های منتشر شده شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاكستان در سازمان ملل سخنرانی و به مسائلی از جمله جامو و كشمیر و همچنین اتهامات نقض حقوق بشر در كشمیر توسط هند اشاره خواهد كرد.
سخنرانی وزیر خارجه هند گسترده بود و بر نقش جهانی هند و كمك به اهداف توسعه طولانی مدت، از طریق چندین طرح پیشنهادی در دولت نارندرا مودی به ویژه در زمینه توانمند سازی زنان و دختران، متمركز شد. سواراج همچنین در خصوص اصلاحات در سازمان ملل در سخنرانی خود اظهاراتی كرد.
تنش دیپلماتیك بین هند و پاكستان بسیار پیش از آنكه دو طرف حتی به سازمان ملل برسند، شروع شد. با لغو جلسه بین وزیران خارجه هند و پاكستان به دلیل كشته شدن یك سرباز هندی در مرز های دو كشور و همچنین ادامه حملات علیه سربازان هندی و پلیس در كشمیر، شرایط برای حمله دهلی نو و اسلام آباد به یكدیگر در سازمان ملل آماده شد.
دیدار وزرای خارجه كشور های سارك در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اولین فرصت برای رهبران هند و پاكستان جهت رویارویی مستقیم بود.
اما سواراج پیامی آشكار مبنی بر عدم علاقه وی برای برگزاری حتی یك دیدار غیر رسمی با همتای پاكستانی خود ارسال كرد. وی پس از سخنرانی خود در نشست سارك بدون اینكه به سخنرانی وزیر امور خارجه پاكستان گوش دهد، از جلسه خارج شد.
وزیر امور خارجه افغانستان اولی مقامی بود كه از این جلسه خارج شد. پاكستان در بیانیه خود خواهان برگزاری هرچه سریع تر نشست سارك شد و هند را به عنوان یك 'مانع' برای همكاری های منطقه ای خطاب كرد.
اما سواراج در سخنرانی خود با اشاره ای غیر مستقیم به پاكستان گفت: تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در منطقه ما است. ضروری است كه ما بتوانیم با همه ی اشكال تروریسم بدون هیچ گونه تبعیض مبارزه كنیم و اكوسیستم حمایتی از تروریسم را نابود كنیم.
وی افزود: جهان در حال ادغام روز افزون است كه در آن انتقال كالا و رفت و آمد مردم آسان تر انجام می شود. سارك باید به تعهدات خود عمل كند یا با خطر عقب ماندگی روبرو شود.
هند پاكستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاكستان همواره نقش خود را در حملات تروریستی علیه هند رد كرده است.
از سوی دیگر پاكستان هند را به ایجاد ناآرامی در استان بلوچستان این كشور متهم كرده است.
هند به شدت با طرح مسئله كشمیر در سازمان های بین المللی و میانجیگری كشورهای دیگر در خصوص كشمیر مخالف است و بر حل دوجانبه موضوع كشمیر با پاكستان اصرار دارد.
دهلی نو تاكنون درخواست میانجیگیری دبیركل سازمان ملل ،آمریكا، چین ،تركیه و بسیاری از كشورهای دیگر در خصوص كشمیر را رد كرده است.
بخشی از كشمیر در خاك هند و بخشی دیگر در خاك پاكستان قراردارد. هر دو كشور ادعای مالكیت بر تمام كشمیر را دارند و همین موضوع یكی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947میلادی تاكنون است.
آساق**267**1424 ** 1908