به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «منصور غلامی» برای پاسخ به سوال نادر قاضی پور نماینده ارومیه و محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در مورد این كه چرا در سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی(طرح آمایش) برخی دانشگاه های معتبر كشور را در مراكز استان ها و برخی شهرستان ها،محلی اعلام كردید، در جلسه علنی روز یكشنبه مجلس حضور یافت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال اظهارداشت: این وزارتخانه طبق قانون برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی كه در اواخر اسفند 94 تصویب شد موظف به ساماندهی آموزش عالی كشور شده است.
غلامی افزود: وزارت علوم در كارگروه های تخصصی متعدد و با بررسی های میدانی، منطقه بندی دانشگاه های مختلف را انجام داد و در تعاریف ماموریت گرا و هم ماموریت های علمی برای مراكز علمی تعاریف خاصی را ارائه كرد.
وی تصریح كرد: وزارت علوم در راهبردها برای فعالیت های بین المللی دانشگاه ها تكلیف كرده كه از ظرفیت دانشگاه ها برای حضور در عرصه های بین المللی استفاده شود كه در این زمینه دانشگاه های بزرگ تعریف شدند.
وزیر علوم خاطرنشان كرد: تعریف بین المللی به معنای ساقط شده تعریف ملی و منطقه ای نیست، بنابراین آنها نیز می توانند ماموریت های منطقه ای داشته باشند، لذا در تعاریف مطرح شده، دانشگاه های استانی به عنوان منطقه ای و ملی معرفی شده و دانشگاه های جوانی كه در كنار دانشگاه های بزرگ استان وجود دارد، به عنوان محلی معرفی شده اند.
غلامی همچنین اظهار داشت: در برنامه ساماندهی آموزش عالی بر لزوم حمایت از دانشگاههای كوچك با ماموریتهای محلی تاكید شده است، هر دانشگاه ماموریتهای محلی خود را دارد بدان معنا است كه انتظار از دانشگاهها در محل استقرار خود نسبت به حل مسائل و مشكلات مبتلا به در آن منطقه تاثیرگذار باشد.
وی همچنین گفت: طبیعتا اعضای هیات علمی دانشگاهها، تحصیلات تكمیلی لازم برای حل مشكلات منطقه و محل را دارند، در این زمینه تلاش كردیم در دانشگاههای كوچك از اساتید جوان، نخبه و دانشمند استفاده كنیم تا نسبت به حل مسائل اهتمام ورزند، ما از این ظرفیت استفاده كردیم چنان كه نمونههای دیگری در حل مسائل و مشكلات به دانشگاهها سپرده شد.
وزیر علوم ادامه داد: ماموریتهای محلی داده شده به دانشگاهها به آن معنا نیست كه رشد و توسعه آن دانشگاه محدود شود. ما از ظرفیتهای دانشگاه به بهترین شكل استفاده میكنیم.
غلامی افزود: ما باید كمك كنیم تا از ظرفیت دانشگاههای كوچك و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل منطقه استفاده شود. البته وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاههای محلی و منطقهای محدودیتی ندارد.
**نمایندگان از پاسخ های وزیر علوم قانع نشدند
نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز با طرح سوال از وزیر علوم گفت: راهكاری غیر از استفاده از توان داخلی نخبگان دانشگاهی برای رفع مشكلات كشور وجود ندارد، ولی این اتفاق رخ نداده است.
وی ادامه داد: طبق اخبار، وزارت علوم مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است و سطح بندی دانشگاهها و منطقهبندی كشور را هم انجام داده است البته بنده با توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصتهای برابر و استفاده از مزیتهای منطقهای و كاهش تمركزگرایی و موضوعات ملی و فرااستانی موافقم، اما نوع اجرای مصوبات دارای ایراداتی است كه موجب تحقق عكس اهداف مذكور شده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: مگر قرار نبود با منطقهبندی دانشگاهها خود مناطق تصمیم بگیرند؟ با محلی اعلام شدن دانشگاهها، تكلیف هیات علمی رشتههای ملی كه تعطیل خواهند شد، چه میشود آیا فكری برای هزاران استادی كه بیكار میشوند، شده است؟
پس از سخنان وزیر علوم، قاضی پور نماینده سوال كنندده اعلام كرد از پاسخ های این وزیر قانع نشده است و آن را به رای مجلس گذاشت.
نمایندگان مجلس نیز با 53 رای موافق، 132 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر پاسخ های غلامی را قانع كننده ندانستند.
**مجوز جدیدی برای تاسیس مراكز آموزش عالی از سال 92 صادر نشده است
منصور غلامی وزیر علوم،تحقیقات و فناری در ادامه جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوال محمدرضا صباغیان و سید جواد ابطحی نمایندگان بافق و خمینی شهر درباره دلیل گسترش بی رویه
دانشگاه ها و برنامه های این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی در كشور اظهارداشت: مجوز جدیدی برای تاسیس مراكز آموزش عالی از سال 92صادر نشده مگر این كه یك مركز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده باشد.
وی ادامه داد: روند توسعه آموزش عالی به لحاظ كمی در دو دهه اول انقلاب به نحوی بوده كه در مجموع 65 موسسه دولتی و 75 موسسه غیردولتی وجود داشت، اما از سال 84 تا 92 این تعداد افزایش قابل توجهی داشته است.
وی افزود: دلیل افزایش این تعداد، اقبال عمومی مردم به تحصیل در دانشگاه ها بود، در پاسخ به این اقبال، حركت وسیعی برای گسترش مراكز آموزش عالی انجام شد.
وزیر علوم یادآور شد: در سال های 90 و 91 افزایش دانشجو در پذیرش صورت گرفته، اما با كاهش جمعیت داوطلبان برای ورود به دانشگاه، اقبال دانشجویان به مراكز آموزش عالی كوچك كم شده است.
غلامی تصریح كرد: دربازه زمانی 8 الی 9 سال دو هزار و 800 موسسه ایجاد شد، اما از سال 92 به بعد مجوز جدیدی برای تاسیس مركز آموزش عالی صادر نشده، مگر این كه یك مركز آموزش عالی با لحاظ مصوبه شورای عالی اداری تبدیل وضعیت شده است.
وی با بیان این كه به بحث محدود سازی ایجاد واحدهای دانشگاهی توجه شده است، اظهار داشت: پژوهشگاه ها كه وظیفه انجام كارهای پژوهشی را دارند، علی رغم اینكه وظیفه قانونی آنان كارهای تحقیقی بود به پذیرش دانشجو اقدام كردند كه این موضوع مهار شد.
وی تصریح كرد: در پنج سال گذشته تلاش برای افزایش واحدهای دانشگاهی و موسسات آموزشی انجام شده است.
وزیر علوم یادآور شد: یكی از مهم ترین اقدامات انجام شده جلوگیری از توسعه كمی و توجه به بخش پژوهش است به همین جهت مشوقهایی برای دانشگاههای كوچك و متوسط در كنار آموزش كه به پژوهش توجه میكنند قرار داده شده است.
غلامی گفت: مجموع مصوباتی كه در شورای گسترش در مجموعه ارزیابی وزارت علوم كه با حجم زیاد و دقت فراوان و قابل عرضه در زمان مناسب صورت گرفته در راستای عدم ادامه توسعه كمی و استفاده از ظرفیتها برای همافزایی در كنار هم و قرار دادن دانشگاهها استفاده شده است.
وی با تاكید بر این كه باید ارتقاء كیفی مورد توجه ویژه قرار گیرد،اظهار داشت: از نمایندگان تقاضا دارم كه وزارت علوم را برای انجام هر چه بهتر این برنامه یاری كنند.
**نمایندگان در سوال دوم نیز از پاسخ های وزیر علوم قانع نشدند
محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز نیز با طرح سوال خود گفت: بسیاری از رشته ها در دانشگاه های كشور حذف و در حال ادغام است كه این مسئله به خودی خود اقدام خوبی در شرایط كنونی است، اما با توجه به اینكه این گسترش بی رویه پیش از این و بدون كار كارشناسی صورت گرفته است.
وی تصریح كرد: امروز با حذف و ادغام دانشگاه ها بسیاری از نیروهای دانشگاهی بلاتكلیف شده اند.
صباغیان گفت: برخی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی قادر به تامین هزینه های خود نیستند، البته برخی از مراكز علمی وارد امور اقتصادی شده اند كه هیچ ربطی به كار آموزش عالی و دانشگاهی ندارد.
وی ادامه داد: گسترش بی رویه دانشگاه ها در مقطع زمانی سال های 84 تا 92 با سیاست های خاصی كه در آن زمان اعمال می شد، صورت پذیرفت، ولی از سال 92 تا 95 نیز شاهد بودیم كه ایجاد 1800 ظرفیت در مقطع دكتری و 4300 ظرفیت در رده كارشناسی ارشد نیز با تصمیم دولت محقق شد.
نهایتا نمایندگان با 58 رای موافق، 130 رای مخالف و 3 رای ممتنع از 222 نماینده حاضر اعلام كردند كه از پاسخ های وزیر علوم قانع نشدند و غلامی امروز دو كارت زرد از مجلس گرفت.
سیام**9121**1058**1336
تهران-ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اعطای ماموریت های محلی به دانشگاهها به آن معنا نیست كه رشد و توسعه آنها محدود می شود، باید از ظرفیت دانشگاههای كوچك و اعضای هیات علمی جوان برای حل مسائل استفاده كرد.