۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۳
کد خبر: 83050314
T T
۰ نفر
سه هزار سالمند در خراسان رضوي زير پوشش بهزيستي هستند

مشهد- ايرنا- مديركل بهزيستي خراسان رضوي گفت: هم اكنون سه هزار سالمند در سطح اين اين استان از خدمات بهزيستي بهره مند بوده و داراي پرونده در اين اداره كل هستند.

حميدرضا پوريوسف روز دوشنبه در مراسم گراميداشت روز جهاني سالمند افزود: نرخ كنوني سالمندي در خراسان رضوي 9.5 درصد مي باشد كه نسبت به نرخ 10.5 درصدي در كشور پايين تر است. ميانگين جهاني شاخص جمعيت سالمندان 12 درصد است.
وي ادامه داد: خدمات مختلف به سالمندان در خراسان رضوي توسط 40 مركز شبانه روزي و پنج مركز روزانه سالمندان ارائه مي شود.
مديركل بهزيستي خراسان رضوي همچنين گفت: ظلم به واژه سالمند و برداشتهاي ذهني در مورد اين واژه وجود دارد. در پشت واژه جوان حس قدرت است و در واژه كودك نيز حس بازيگوشي و كودكانه توام مي شود اما در پس واژه سالمند ذهنيت توام با ضعف و ناتواني مي باشد كه ظلم فراواني به اين قشر است.
وي افزود: بر همين اساس به دنبال حذف نام 'سالمند' از مراكز نگهداري سالمندان هستيم تا شاهد آثار و پيامدهاي ذهني منفي در اين زمينه نباشيم.
پوريوسف همچنين پوكي استخوان را مهمترين خطر تهديدكننده سلامت افراد سالمند ذكر و بيان كرد: زنان در 50 سالگي و مردان از 60 سالگي روند كاهش حجم استخوان را تجربه مي كنند. تنها راه مقابله با اين نقصان ورزش و تغذيه مناسب زير 30 سالگي است تا سالمندي سالم را از نظر استحكام استخوانها تحكيم كند.
وي شكستگي لگن و استخوان ران را در بين سالمندان بسيار شايع اعلام و بيان كرد: علت اين است كه استخوان لگن نيمي از وزن بدن را تحمل مي كند و شكستگي آن يكي از عوامل مهم مرگ در سالمندان محسوب مي شود بنابراين پيشگيري از پوكي استخوان و شكستگي لگن در سنين بالا امري الزامي است.
مديركل بهزيستي خراسان رضوي گفت: مشكل بينايي در سالمندان نيز به معناي افزايش احتمال سقوط يك سالمند است. فقدان تعادل به عنوان عوارض برخي داروها در سالمندان از ديگر عواملي است كه سلامت اين قشر را تهديد مي كند.
استان خراسان رضوي شش ميليون و 400 هزار نفر جمعيت دارد. نهم مهر ماه 'روز جهاني سالمند' نامگذاري شده است.
7496/1858