۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83050680
T T
۰ نفر

پای درد و دل كامیون داران دزفول

۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۲
کد خبر: 83050680
پای درد و دل كامیون داران دزفول

دزفول - ایرنا - كامیون داران دزفول در روزهای اخیر به علت برخی مشكلات صنفی دست به اعتراض زده و خواستار توجه بیشتر مسئولان به این مشكلات شده اند.

به گزارش ایرنا كامیون داران كه یكی از اصلی ترین منابع جابجایی بار در كشور به شمار می روند در ماه های اخیر با مشكلات صنفی متعددی روبرو شده اند.
این صنف به دلیل آنچه نداشتن صرفه اقتصادی و بی توجهی به مشكلات خود عنوان كرده اند تاكنون چندین مرحله دست از كار كشیده و اعتصاب كرده اند.
حیات اقتصاد كشور به ویژه كشاورزی همزمان با برداشت محصول به فعالیت كامیون داران بستگی دارد كه گاه همكاری نكردن این صنف، مشكلات زیادی را برای كشاورزان ایجاد كرده و موجب از بین رفتن محصولات آنها شده است.
یكی از اعضای انجمن رانندگان كامیون و تریلر شهرستان دزفول درخصوص مشكلات این صنف به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل كمبود سوخت و لاستیك توان ادامه كار برای كامیون داران شهرستان دزفول وجود ندارد.
رضا اندی زاده افزود: در گذشته به یك خودروی سنگین در طول ماه پنج هزار و 400 لیتر گازوئیل تعلق می گرفت كه این میزان اكنون به سه هزار و 800 لیتر كاهش یافته است.
وی با انتقاد از محقق نشدن وعده دادن لاستیك به كامیون داران اظهار داشت: قیمت لاستیك سه تا پنج برابر افزایش یافته به طوری كه لاستیك میشلند از 58 میلیون ریال به حدود 170 میلیون ریال افزایش یافته است كه البته این لاستیك ها نیز فقط در تهران یافت می شوند.
این كامیون دار افزود: قطعات ماشین سنگین كه ربطی به دلار ندارند نیز بطور سرسام آوری گران و نایاب شده اند.
وی ادامه داد: علاوه بر این كمبودها از حدود 2 هفته پیش امنیت جانی و مالی در جاده ها نداریم، تعدادی افراد شیشه كامیون های ما را می شكنند و برای سرقت با اسلحه جلوی كامیون ها را می گیرند.
این راننده ماشین سنگین گفت: كرایه ها از حدود 6 سال پیش تاكنون تغییری نكرده اند ولی مخارج 10 برابر شده اند این در حالی است كه لاستیك جیره بندی شده، هزینه اتوبان، سوخت و قطعات چند برابر شده و مسئولان همچنان فقط وعده می دهند.
وی با بیان اینكه هنوز وضعیت بیمه تكمیلی رانندگان ماشین سنگین حل نشده است، افزود: متاسفانه دفاتر باربری زیادی در شهر احداث و دلال بازی ها زیاد شده است.
اندی زاده اضافه كرد: هیچ كس این اوضاع را بررسی نمی كند، تا زمانی كه پایانه حمل و نقل نداشته باشیم این ناوگان به ثبات نمی رسد.
وی گفت: حدود 700 ماشین سنگین در دزفول وجود دارد و پمپ بنزین ها نسبت به این تعداد كامیون كم است لذا به دلیل نداشتن مركز معاینه فنی برای اخذ كارت سلامت باید به اندیمشك مراجعه كنیم.
یكی دیگر از اعضای انجمن رانندگان كامیون و تریلر شهرستان دزفول نیز در این باره اظهار داشت: در این مدت كه اعتصاب كرده و دست از كار كشیده ایم هیچ یك از مسئولان دولتی دزفول برای رفع مشكلات حضور نیافته اند.
رامین خجسته با انتقاد از رفع نشدن مشكل بیمه رانندگان ماشین سنگین افزود: برخی رانندگان ادارات یا نهادها با 20 سال سابقه بازنشسته می شوند در حالی كه رانندگان ماشین سنگین باید به صورت خویش فرما 30 سال در جاده های پرخطر تردد و حق بیمه پرداخت كنند.
این عضو انجمن رانندگان كامیون و تریلر دزفول با بیان اینكه لاستیك هایی كه به رانندگان داده شده كیفیت لاستیك های قبل را ندارند، گفت: لاستیك های جدید بعد از پیمایش یكهزار و 500 كیلومتر از بین می روند.
وی افزود: وزن لاستیك در گذشته 78 كیلوگرم بوده كه اكنون علاوه بر كاهش كیفیت، وزن آن نیز به 68 كیلوگرم رسیده است.
خجسته اظهار داشت: درآمد رانندگان ماشین سنگین به ریال و هزینه ها به دلار محاسبه می شوند كه البته نرخ دلار نیز هر روز نوسان دارد.
وی افزود: وقتی برای خرید قطعات خودرو به فروشگاه مراجعه می كنیم، فروش را به بعد از ساعت 12 موكول می كنند تا نرخ ها برحسب افزایش نرخ روز دلار محاسبه شوند.
این عضو انجمن رانندگان كامیون و تریلر دزفول گفت: پیش از این اوضاع، قطعات را به صورت قسطی خریداری می كردیم ولی با بالارفتن نرخ دلار هیچ جنس قسطی فروخته نمی شود.
رئیس انجمن رانندگان كامیون و تریلر شهرستان دزفول نیز با اشاره به نشست مدیركل حمل و نقل جاده ای و نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع مشكلات كامیون داران این شهرستان گفت: در این نشست مقرر شد 300 حلقه لاستیك در سایزهای متنوع به ما تحویل دهند كه البته این تعداد لاستیك یك پنجم نیاز ماشین های سنگین شهرستان دزفول است.
منصور جراح زاده مشكل سوخت را یكی دیگر از مشكلات كامیون داران دزفول عنوان كرد و افزود: با توجه به اینكه تردد ماشین های سنگین بالاست و برخی كامیون ها در طول ماه 12 هزار كیلومتر پیمایش دارند سهمیه سوخت آنها در مدت 20 روز تمام می شود و رانندگان بقیه روزهای ماه بدون سوخت می مانند كه سوخت آزاد نیز در برخی مواقع وجود ندارد.
وی اظهار داشت: درخصوص زمین پایانه حمل و نقل دزفول نامه نگاری هایی با راه و شهرسازی دزفول انجام شده است ولی متاسفانه روند كار به كندی پیش می رود.
وی با بیان اینكه زمین در نظر گرفته شده برای پایانه در زیباشهر واقع شده است، افزود: با توجه به اینكه بیشترین تردد كامیون ها از میدان تره بار است تقاضا شده برای رفاه حال شهروندان قطعه زمینی نزدیك به میدان بار دزفول در نظر گرفته شود كه امیدواریم همكاری لازم در این زمینه صورت گیرد.
رئیس انجمن رانندگان كامیون و تریلر شهرستان دزفول با اشاره به درخواست های مكرر برای جابه جایی كالا توسط كامیون ها گفت:‌ به منظور رفع مشكل كمبود روغن استان، 10 كامیون، روغن نباتی را در طول روز از شركت ساعی دزفول به اهواز بارگیری می كنند.
وی افزود: در نشستی كه با حضور سرپرست فرمانداری دزفول برگزار شد مقرر شد درخصوص حل مشكل كارت سلامت نیز مساعدت و همكاری هایی صورت گیرد كه امیدواریم این وعده ها عملی شوند.
امیر عیسی زاده سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در خصوص راه های رفع مشكلات كامیون داران گفت: تمام تلاش خود را برای رفع این مشكلات و از سرگرفتن فعالیت كامیون داران شهرستان دزفول بكار می گیریم.
7278/3022