۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 83051340
T T
۰ نفر
نخستین محموله ترانزیتی در ایستگاه راه آهن مهاباد تخلیه شد

مهاباد- ایرنا- مدیركل راه آهن آذربایجان گفت: محموله ترانزیتی به وزن 20 هزار تُن میلگرد برای نخستین بار در ایستگاه راه آهن مهاباد تخلیه شد.

شاپور ارسلانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این محموله ترانزیتی از مبدا كاشان به مقصد این ایستگاه بارگیری شده بود تا از این ایستگاه به صورت زمینی به كشورهای تركیه و عراق صادر شود.
وی اضافه كرد: این محموله با استفاده از 400 واگن باری با قطارهای 12 واگنی به این ایستگاه منتقل شد كه هر واگن ظرفیت حمل بیش از 50 تن بار را داشت.
وی با اشاره به برنامه های دیگر راه آهن آذربایجان برای تخلیه بار در این ایستگاه گفت: انتقال یك محموله ترانزیتی 50 هزار تنی شیشه نیز در دستور كار این ایستگاه قرار دارد كه به زودی عملیات انتقال آن آغاز می شود.
وی با بیان اینكه از حمل بار با استفاده از راه آهن، به عنوان حمل و نقل سبز یاد می شود، ادامه داد: حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل زمینی هزینه كمتری دارد از این رو سیاست های دولت حمایت از این شیوه حمل و نقل است.
مدیركل راه آهن آذربایجان با اشاره به راه اندازی راه آهن ارومیه - مهاباد نیز گفت: این خط به طول 97 كیلومتر دارای بیش از 95 درصد پیشرفت فزیكی بوده و در آینده نزدیك به بهره برداری می رسد.
وی افزود: در این مسیر علاوه بر ایستگاه مهاباد، چهار ایستگاه دیگر شامل ایستگاه های نقده، رشكان، شیرین بلاغ و ارومیه احداث شده است.
وی اضافه كرد: با راه اندازی ایستگاه ارومیه و اتصال آن به شبكه سراسری راه آهن، تردد قطارهای باری و مسافربری این مسیر تسهیل می شود و به تبع آن تعداد مسافران و محموله های باری نیز افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی خط آهن مراغه – ارومیه به طول 183كیلومتر در دولت نهم شروع شد كه دارای چهار ایستگاه اصلی در میاندوآب، مهاباد، نقده، ارومیه و سه ایستگاه بین راهی در ملكان، قزقلعه و رشكان است.
تاكنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره برداری رسیده است كه ایستگاه مهاباد در فاصله 80 كیلومتری مراغه قرار دارد.
ایستگاه راه آهن مهاباد با زیربنای 1900 مترمربع در 15 كیلومتری این شهر واقع شده و بیش از 42 میلیارد ریال برای احداث آن هزینه شده است.
3020/6185/2093