۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۸
کد خبر: 83053417
T T
۰ نفر
462 نخبه در خوزستان از تسهيلات نظام وظيفه  بهره مند شدند

اهواز – ايرنا – رئيس بنياد نخبگان خوزستان گفت: 462 نفر از دانشجويان و دانش آموختگان برتر خوزستاني از ابتداي تاسيس بنياد در سال 92 تا كنون از تسهيلات نظام وظيفه اين بنياد بهره مند شدند.

دكتر علي حسين صابري چهارشنبه با حضور در خبرگزاري جمهوري اسلامي مركز اهواز با تاكيد بر رسالت بنياد نخبگان مبني بر شناسايي، حمايت و هدايت نخبگان اظهار داشت: دانش آموختگان دانشگاهي كه از نظر توانايي آموزشي و پژوهشي در دانشگاه از سطح بالايي برخوردار هستند و در دوره دانشجويي جايزه تحصيلي دريافت كرده، مخترع باشند و يا شركت دانش بنيان تشكيل داده اند مورد حمايت قرار مي گيرند.
وي افزود: به اين صورت كه به جاي اعزام به پادگانها و مراكز نظامي، با ارائه يك طرح پژوهشي و فناوري براي دستگاههاي نظامي يا شركت هاي دانش بنيان مشمول معافيت سربازي مي شوند.
صابري ادامه داد: اين افراد برتر توسط بنياد نخبگان به سازمان نظام وظيفه معرفي مي شوند.

**80 هزار دانش آموز زير پوشش طرح شهاب
رئيس بنياد نخبگان خوزستان بيان كرد: هدايت و شناسايي دانش آموزان نخبه از چهار سال گذشته از پايه چهارم آغاز و تا پايان دوره متوسطه در قالب طرح شهاب ادامه دارد كه مجري طرح آموزش و پرورش و كارفرما و هدايت كننده بنياد نخبگان است و تاكنون 80 هزار دانش آموز زير پوشش طرح قرار گرفته اند.
وي در خصوص وظايف هدايتي و حمايتي بنياد اضافه كرد: برگزيدگان و رتبه هاي برتر كنكور سراسري مانند رتبه هاي برتر و تك رقمي و 2 رقمي حمايت مي شوند و كمك هاي مالي در جهت فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي و توانمندسازي در كارگاههاي مختلف صورت مي گيرد.
صابري بيان كرد: تعدادي از آنها در سال هاي گذشته جذب دانشگاههاي خارجي شدند اما بايد در داخل كشور بر روي اين افراد سرمايه گذاري وشرايط و حمايت هاي لازم براي ماندگاري آنها فراهم شود.
رئيس بنياد نخبگان خوزستان اظهار داشت: برندگان جشنواره هاي علمي مانند خوارزمي و رازي كه در سطح ملي و بين المللي رتبه هاي برتر كسب
كرده اند تحت پوشش و حمايت بنياد قرار مي گيرند چون نقش موثري را در جامعه دارند.
وي مخترعان را ديگر گروه مورد حمايت بنياد ذكر كرد و گفت: مخترعان لزوما نبايد دانشجو و هيات علمي باشد و همه افراد مخترع بعد از ثبت اختراع و برگزيده شدن در جشنواره ها مورد حمايت قرار مي گيرند.
صابري افزود: اين افراد علاوه بر دريافت جايزه تحصيلي، مشمول شركت در كارگاههاي توانمند سازي مي شوند و شرايط تجاري سازي اختراع و تشكيل شركت دانش بنيان براي آنها فراهم مي شود تا اشتغال ايجاد كرده و بخشي از نياز جامعه را رفع كنند.

** فرآيند نخبگاني بايد در يك مسير ديناميك ادامه يابد
رئيس بنياد نخبگان خوزستان ادامه داد: همچنين دانشجويان با سطح بالاي توانايي هاي پژوهشي و آموزشي ، بر اساس معيارهاي مشخص از جمله معدل و چاپ مقالات در مجلات معتبر و برنده شدن در رويدادهاي خاص، جوايز تحصيلي دريافت مي كنند و مي توانند در كارگاهها و كنگره ها شركت كنند اما براي حمايت هاي مستمر بايد فرآيند نخبگاني در يك مسير ديناميك ادامه يابد.
وي گفت: سياست بنياد در خصوص مخترعان و مبتكران اين نيست كه رانت ايجاد شود مانند اينكه وام يا پولي به آنها اعطا شود بلكه بايد زمينه سازي لازم براي كاربردي شدن و تجاري شدن اختراع و تاسيس شركت هاي دانش بنيان ايجاد شود.

** 85 شركت دانش بنيان فعال در خوزستان
صابري در خصوص توسعه شركت هاي دانش بنيان اظهار داشت: در حال حاضر85 شركت دانش بنيان در خوزستان فعال هستند كه بخش قابل توجهي از آنها مخترعاني هستند كه مورد حمايت بنياد قرار گرفتند و هدف اين است كه اين شركت هاي گسترش يابند.
رئيس بنياد نخبگان خوزستان در خصوص جذب نخبگان در دستگاههاي اجرايي گفت: در اين رابطه قانوني در آيين نامه هاي بنياد ملي نخبگان بود اما فعلا به صورت رسمي متوقف است و بايد با سازمان مديريت و برنامه ريزي و قوانين آيين نامه استخدام كشوري هماهنگي صورت گيرد.
وي بيان كرد: بنياد بايد اسناد بالادستي را در نظر بگيرد و به شيوه اي نباشد كه رانت ايجاد شود و بهتر آن است كه نخبه كارآفرين باشد.
3004/6002