۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۱۶
کد خبر: 83053570
T T
۰ نفر
سفر پمپئو به شبه جزیره و سكوت رسانه ای پیونگ یانگ

پكن- ایرنا- در شرایطی كه رسانه های آمریكایی تلاش می كنند تا سفر قریب الوقوع 'مایك پمپئو' وزیر خارجه این كشور به 'پیونگ یانگ' را پر رنگ تر جلوه دهند، رسانه های كره شمالی درباره رویدادهای مرتبط و این دیدار كاملا سكوت كرده اند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا رسانه های كره شمالی حتی حاضر به گزارش دیدار 'ری یونگ هو' وزیر خارجه این كشور با همتای آمریكایی وی در ماه گذشته میلادی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشده اند.
روزنامه های ارگانی و خبرگزاری این كشور بدون اشاره به دیدار این دو طرف، خاطر نشان كردند وزیر خارجه كره شمالی با مقام های كشورهای مختلف دیدارهای خوبی داشته و نام آنها را ذكر كرده اند اما حاضر به اشاره به دیدار 'ری یونگ هو' با پمپیو نشده اند.
كره شمالی از اینكه آمریكا نمی خواهد به كره جنوبی اجازه دهد تا دوره پایان متاركه جنگ سال 1953 میلادی رسما اعلام شود، بشدت عصبانی است اما هشدار داده است كه در چنین صورتی خلع سلاح اتمی محقق نخواهد شد.
برخلاف رسانه های كره شمالی كه اصلا اشاره ای به وزیر خارجه آمریكا و سفرش به این كشور در هفته آینده نكرده اند، وزارت خارجه آمریكا تبلیغات گسترده ای را در این باره شروع كرده و افزوده است كه پمپئو هفتم اكتبر(15 مهر) وارد كره شمالی می شود.
كارشناسان معتقدند آمریكا و كره شمالی دچار یك بن بست در پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته ای و همچنین مساله متاركه جنگ شده اند پیمانی كه به سه سال جنگ در كره پایان داد اما منطقه را در حالت شبه جنگی نگهداشت.
'هدر نوئرت' سخنگوی وزارت خارجه آمریكا اذعان كرده است كه اختلافاتی میان طرفین وجود دارد و همزمان در هشداری شدید تاكید كرده است كه تحریم ها و فشارها علیه كره شمالی ادامه خواهد یافت.
وزیر خارجه كره شمالی اما در انتقادی آشكارتر گفته است كه با فشار و تحریم و اینكه آمریكا نخواهد گام های مثبت بردارد، غیراتمی شدن محقق نخواهد شد.
پمپئو روز شنبه ششم اكتبر (14 مهر) به توكیو می رود تا با 'تارو كونو' وزیر خارجه و 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن دیدار كند او سپس روز یكشنبه (15 مهر) برای ملاقات با مقام های كره شمالی از جمله رهبر این كشور برای چهارمین بار به پیونگ یانگ سفر خواهد كرد.
او اواخر روز یكشنبه راهی كره جنوبی می شود و تا روز دوشنبه با 'مون جائه این' رییس جمهوری و 'كانگ كیونگ وا' وزیر خارجه این كشور ملاقات می كند.
'پمپئو' هشتم اكتبر به پكن می رود و در آنجا با همتای خود درباره مسایل دوجانبه، منطقه ای و جهانی تبادل نظر خواهد كرد.
مذاكرات آمریكا با كره شمالی از ماه ژوئن آغاز و با دیدار سران دو كشور قوت گرفت، اما رفتارهای یكجانبه گرایانه آمریكا، پیونگ یانگ را عصبانی كرد و مقامات كره شمالی از پمپئو به عنوان یك گانگستر یاد كردند.
روسیه وچین خواهان آن هستند كه به موازات خلع سلاح اتمی كره شمالی، تحریم ها نیز باید كاسته شود اما آمریكا همچنان بر تداوم فشار حداكثری تاكید دارد.
پیش از این هم قرار بود، وزیر خارجه آمریكا به كره شمالی برود اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا با یك پیامك توئیتری مانع از انجام این كار شد.
به رغم چنین سفرهایی تحلیلگران می گویند كه بعید است پمپئو بتواند برنامه ریزی برای دومین دیدار سران آمریكا و كره شمالی را در این فرصت نهایی كند.
آساق**231**1904**1663**