۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۶:۰۰
کد خبر: 83053890
T T
۰ نفر

سوانح جاده اي مشكلي دنباله دار

۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۶:۰۰
کد خبر: 83053890
سوانح جاده اي مشكلي دنباله دار

اصفهان - ايرنا - مرگ و مير بالاي سوانح جاده اي يكي از بزرگترين مشكلات عصر حاضر است كه براي حل اين معضل فراگير با توجه به پيامدهاي زيانبار آن بر جامعه و اقتصاد ملي، بايد راهكار علمي و عملي و برنامه ريزي اصولي انديشيد.

به گزارش ايرنا، سوانح جاده اي هشتمين علت مرگ و مير در جهان و سومين علت در ايران است، در اين ميان بايد به سه عامل بروز آن شامل انسان، جاده و وسيله نقليه توجه جدي شود.
برآيند آمار نشان مي دهد كه 90 درصد تلفات اين سوانح در كشورهاي در حال توسعه رخ مي دهد و ايران به عنوان كشوري در حال توسعه، رتبه پنجم مرگ و مير ناشي از سوانح جاده اي را به خود اختصاص داده است.
طبق گزارش هاي رسمي پليس راهور و وزارت راه و شهرسازي، در ايران در هر 24 ساعت، به طور متوسط 42.8 نفر جان خود را در تصادفات جاده اي از دست مي دهند.
به تاكيد كارشناسان در كنار هزينه هاي اجتماعي كه سوانح جاده اي به جامعه وارد مي كند از هزينه هاي اقتصادي آن نمي توان چشم پوشي كرد، مركز پژوهش هاي مجلس ارقام متفاوتي از ميزان خسارت هايي كه تصادفات جاده اي به اقتصاد ايران تحميل كرده، ارايه كرده است كه بر همين اساس؛ اين رقم به طور تقريبي حدود هشت درصد از توليد ناخالص داخلي كشور است.
طبق گزارش اين مركز، ميزان كشته ‌شدگان تصادف جاده ‌اي در دنيا به ازاي هر 10 هزار خودرو سه نفر اما در ايران به ازاي هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر بوده است.
يكي از عوامل بروز تصادفات رانندگي جاده است كه بايد به اين مهم توجه اساسي كرد، در زمان حاضر در ايران 2 هزار و 401 كيلومتر آزاد راه، 16 هزار و 627 كيلومتر بزرگراه، 25هزار و 538 كيلومتر راه اصلي و 42 هزار و 601 كيلومتر راه فرعي وجود دارد.
سهم استان اصفهان از اين ميزان 11 هزار و 500 كيلومتر راه، شامل 399 كيلومتر آزاد راه، يكهزار و 659 كيلومتر بزرگراه، 2 هزار و 791 كيلومتر راه همسنگ و 29 كيلومتر راه فرعي است.
استان اصفهان به دليل موقعيت خاص آن در مركز و به عنوان چهار راه ترانزيت بار و مسافر كشور، رتبه اول حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را داراست.
محورهاي مهم و پر تردد استان از جمله اصفهان - مورچه خورت، ذوب آهن - اصفهان، نجف آباد - تيران، قم - كاشان، دليجان - ميمه و بلعكس است.
براي اين منظور راهكارهايي از جمله ايمن كردن راه هاي موجود كشور طبق استانداردهاي جهاني، ايجاد و افزايش راه ها برابر نياز روزافزون كشور به صورت استاندارد، گرفتن غرامت از راهسازان در تصادفات دخيل هستند و بازديد روزانه راه از سوي گشت هاي ايمني راه و اصلاح نواقص و نقاط حادثه خيز به صورت روزمره مي توان اتخاذ كرد.
آمارهاي ارسالي از مركز مديريت راه هاي استان اصفهان از تردد بيش از يك ميليون خودرو بطور متوسط و به صورت روزانه در جاده هاي استان اصفهان خبر مي دهد.
بيشترين تأثير عوامل انساني در بروز و شدت تصادف جاده اي به اعتقاد كارشناسان به نداشن مهارت لازم براي رانندگي، بي توجهي به مقررات رانندگي، خستگي و خواب آلودگي، استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الكلي مربوط مي شود.
اين عامل نيازمند راهكارهايي از جمله ايجاد بستر فرهنگ صحيح رانندگي براي نسل بعدي، آموزش صحيح قوانين به نسل حاضر، قدرتمند كردن پليس در رابطه با اجراي دقيق قوانين و آموزش همگاني از سوي رسانه ها به صورت مداوم و پيگيري در همه رده هاست.
با توجه به اينكه مهارت در رانندگي از جمله عوامل بسيار مهم در عرصه ترافيك است بايد بر اين نكته تاكيد كرد كه نبود مهارت راننده در كنترل وسيله نقليه و عكس العمل هاي مناسب در هنگام برخورد با سوانح احتمالي منشاء بسياري از تصادفات رانندگي در معابر است.
بطوري كه طبق آمار موجود عامل انساني حدود 80 درصد از تصادفات جاده اي در كشور را رقم زده است.
آموزش و كسب مهارت در رانندگي مي بايست با كسب تجربيات لازم ابتدا از يادگيري مهارت هاي پايه اي شروع و بعد از كسب تبحر لازم در هر مرحله به مرحله بعدي يادگيري وارد شود.
اكنون بيش از 41 هزار دستگاه خودرو با 48 هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار استان اصفهان فعاليت مي كنند كه نزديك به 10 درصد از ناوگان حمل بار كشور را شامل مي شود.
459 شركت حمل و نقل بار، 6 پايانه حمل بار، 26 پايانه حمل مسافر، هشت مركز مكانيزه معاينه فني و 43 مجتمع بين راهي در سطح استان اصفهان فعاليت مي كنند.
عامل سوم در تصادفات جاده اي در رابطه با وسيله نقليه است كه بايد استانداردهاي جهاني براي خودرو سازان تعيين و نظارت دقيق بر آن صورت گيرد.
گرفتن غرامت از خودروسازان در تصادفاتي كه خودرو در آن نقش دارد، سامان دادن خودروهاي موجود و ناايمني كشور به سمت ايمني و ايجاد شرايط توسعه و رقابتي با خودروسازان جهاني در كشور براي ارتقاء ايمني خودروها از ديگر راهكارهاي رفع مشكلات مربوط به وسايل نقليه است.
بنا به اعلام پليس راهور و شركت هاي بيمه اي، بيشترين خودرو مورد استفاده در بين مردم برابر با آمارهاي موجود و به گفته كارشناسان، انواع سواري پرايد و پژو است كه در اين ‌بين خودرو پرايد از ايمني پايين‌تري برخوردار هست.
تحليل گران اجتماعي معتقدند كه با توجه به اينكه نيمي از معادله كاهش سوانح ترافيكي سهم دولت و نيم ديگر مربوط به رانندگان است، نمي توان با نگاه تك بعدي و بدون توجه به تاثير تلاش هاي همگاني و مشاركتي به اين موضوع پرداخت.
آنها بر اين باورند كه هيچ نهاد و سازماني به تنهايي نمي تواند اقدام موثر و پايداري را در روند كاهشي سوانح انجام دهد زيرا 50 درصد كار مربوط به اقدامات دولت و حوزه هاي راهداري، سازمان هاي امدادي و پليس است كه بايد با اقدامات سخت و نرم افزاري، ايمني ترافيك را ارتقا دهند، و باقي آن نيز با تلاش و همت عمومي حاصل خواهد شد.
يك كارشناس اجتماعي حوزه مسائل ترافيكي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با برشمردن عوامل موثر بر بروز تصادفات گفت: مديريت تعطيلات، آموزش رانندگان، تقويت سامانه هاي هوشمند و ارائه خودروهاي با كيفيت و ايمن به شهروندان از متغيرهاي مهم كاهش سوانح ترافيكي است.
رضا رضايي، نرخ حوادث ناشي از خستگي و خواب آلودگي در كشور را حدود 40 درصد ذكر كرد و گفت: براي كنترل اين حوادث بخشي از اقدامات مربوط به زيرساخت ها از جمله احداث استراحتگاه هاست كه رانندگان را ترغيب به توقف و استراحت كند و بخش ديگر مربوط به برنامه هاي فرهنگي و آموزشي است كه رانندگان را آگاه كند تا قبل از سفر به اندازه كافي استراحت كنند و در طول سفر نيز توقف هاي لازم را انجام دهند.
هم اكنون 43 مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي مجهز به نمازخانه، سرويس بهداشتي، فروشگاه، رستوران، جايگاه سوخت شبانه روزي به مسافران جاده هاي استان اصفهان خدمت رساني مي كنند.
اين مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي ازجمله محورهاي اصفهان - شيراز، اصفهان - مباركه، شهرضا - سميرم، اصفهان -تهران، اصفهان - اليگودرز و اصفهان – نايين و خور- جندق فعال هستند.
همچنين 26 مجتمع خدماتي رفاهي بين راهي در جاده هاي اين استان در دست ساخت و 30 مجتمع خدماتي رفاهي هم موافقت اصولي براي ساخت گرفته است.
رضايي بخش سوم را شامل نظارت و كنترل پليس برشمرد و افزود: در اين راستا پليس در حوزه معاينه فني خودروها، نحوه رانندگي، كنترل ناوگان مسافربري و تشديد نظارت ها در راستاي كاهش سوانح رانندگي اقدام مي كند.
اين تحليل گر مسائل اجتماعي و ترافيكي، سازماندهي تعطيلات رسمي را يكي از مشكلات در بحث بروز سوانح رانندگي عنوان كرد و گفت: مهمترين تعطيلات در ايران كه بستر مسافرت ها را فراهم مي آورد در دو مقطع عيد نوروز و تابستان متمركز شده است كه انبوهي از سفرها در اين ايام رخ مي دهد.
وي خاطرنشان كرد: در حالي كه در ساير كشورها تعطيلات را در طول سال تقسيم مي كنند و اين روند امري ثابت نيز است، در اين شرايط مردم با برنامه ريزي دقيق و اصولي سفرهاي خود را در طول ايام سال توزيع مي كنند.
اين كارشناس اجتماعي تاكيد كرد: بايد در تعطيلات كشور بازنگري شود، نه به اين منظور كه تعطيلات كم يا زياد شود، بلكه بايد نحوه توزيع تعطيلات مديريت شود كه اين امر خود آثار مثبت اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي به همراه دارد.
وي همچنين بهره گيري از سامانه هاي هوشمند و الكترونيكي در جاده ها را تاثير گذار دانست و گفت: از بديهيات جامعه ترافيكي امروز استفاده از سامانه هاي هوشمند و الكترونيكي است كه هم اكنون وضعيت مناسبي در اين حوزه نسبت به سال هاي قبل داريم.
به گزارش ايرنا، هم اكنون 2 هزار و 400 دوربين هوشمند ثبت تخلفات در جاده هاي پرتردد كشور نصب است.
اين كارشناس اجتماعي، يكي ديگر از مسائل مهم و اساسي در كاهش تصافات و تلفات ناشي از آن را ايمني خودروها برشمرد و گفت: تئوري حاضر در شركت هاي خودروسازي كشورهاي پيشرفته اين است كه تصادفات كم نمي شود ما بايد خودرويي بسازيم كه در تصادفات سرنشينان آن مجروح نشوند و جان خود را از دست ندهند.

**خواب آلودگي در صدر تصادفات مرگبار استان است
رئيس پليس راه استان اصفهان نيز دراين باره گفت: خواب آلودگي در صدر تصادفات مرگبار در جاده‌هاي استان اصفهان قرار دارد.
سرهنگ حسين پورقيصري در گفت و گو با ايرنا، انحراف به چپ را دومين عامل تصادفات در راه هاي برون شهري استان اصفهان عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: مسافران بايد تا جايي كه امكان دارد از مسافرت شب هنگام خودداري كنند، زيرا بسياري از تصادفات به علت خستگي و خواب آلودگي رخ مي دهد و رانندگان اگر احساس خستگي كردند بايد در حاشيه امن جاده توقف و هر دو ساعت، 15 دقيقه استراحت كنند.
رئيس پليس راه اصفهان، راه اندازي گشت هاي ويژه ثبت تخلفات رانندگي و افزايش دوربين هاي نظارت تصويري در بزرگراه هاي استان را از جمله اقدامات پليس در نظارت، كنترل و در نتيجه كاهش حوادث ترافيكي در جاده هاي استان ذكر كرد.
وي با اشاره به نصب 105 دوربين كنترل ثابت در جاده هاي اصفهان بيان كرد: 113 دوربين دستي و 110 دستگاه تردد شمار براي مديريت ترافيك جاده‌هاي استان اصفهان نيز نصب شده است.
رئيس پليس راه استان اصفهان افزود: استقرار ايستگاه هاي امنيت و سلامت در زمان تعطيلات نوروزي با همكاري ساير نهاد ها در شعاع 30 تا 50 كيلومتري مركز شهرها و قبل از نقاط حادثه خيز از ديگر تدابير پليس در اين رابطه است.
وي با بيان اينكه در استان اصفهان 109 نقطه حادثه خير وجود دارد كه به دليل مشكلات اقتصادي رفع مشكل تمام اين نقاط زمان‌بر خواهد بود، گفت: بايد در تمام طول سال و نه تنها در ايام تعطيلات نوروز براي آن چاره اي اساسي انديشيده شود.

** شناسايي 109 نقطه حادثه خيز در اصفهان
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل ونقل جاده‌اي اصفهان از شناسايي 109 نقطه حادثه خيز در اين استان خبر داد و گفت: از اين تعداد 67 نقطه مصوب كشوري را دريافت كرده و 13 نقطه تاكنون در اولويت ساماندهي قرار گرفت كه تا پايان سال جاري انجام خواهد شد.
فرزاد دادخواه با اشاره به عمليات اصلاح جاده‌هاي حادثه‌ خيز اصفهان با اعتبار بالغ بر 53 ميليارد ريال، افزود: چهار هزار كيلومتر از راه‌هاي استان براي ساماندهي علائم راه‌ها و استانداردسازي علائم موجود بررسي شده كه عمليات حذف و اضافه تابلوهاي راهنمايي و رانندگي در نيمه دوم سال امسال صورت مي‌گيرد.
دادخواه اظهار داشت: عمليات تعريض جاده و دوبانده‌سازي در محورهاي نايين-انارك، سفيددشت - زرين‌شهر، تيران - سامان، علويجه، كاشان - بركان و داران - اليگودرز در حال اجراست.

**خسارت‌هايي كه جبران نخواهد شد
برخي از خانواده‌هاي قربانيان سوانح جاده‌اي با گذشت سال‌ ها از دست دادن عزيزان‌ خود همچنان دچار تشويش و افسردگي هستند، خسارت هايي است كه هيچ وقت جبران نخواهد شد.
از سوي ديگر بنا به اعلام منابع رسمي همه ساله ٦٠٠ تا ٧٠٠ هزار نفر در تصادفات جاده‌اي دچار جراحات و حتي نقص عضو مي‌شوند كه آماري تأمل برانگيز است كه گذشته از بالا بودن عدد و رقم در وهله نخست خسارت‌ هاي فراواني به دولت و اقتصاد ملي و خانواده ‌هاي مصدومان وارد مي‌كند.
بر اساس آمار موجود در خوشبينانه ‌ترين برآورد، خسارتي كه از اين بخش به كشور وارد مي‌شود بيش از 54 هزار ميليارد ريال است، هزينه‌اي كه اگر در بخش صنعت، معدن، كشاورزي، عمراني، بهداشت و درمان، آموزش، گردشگري يا هر بخش ديگري تزريق شود، مي تواند تحول قابل ملاحظه‌اي در كشور به وجود آورد.
بنابراين شايد مهمترين راهكار براي كاهش ميزان و شدت سوانح جاده اي، افزايش شناخت و آگاهي افراد جامعه از پيامدها و ابعاد فاجعه آميز حوادث رانندگي باشد.
كارشناسان امر تاكيد دارند براي تحقق هر امري و رفع هر چالشي بايد برنامه ريزي علمي و عملي را با انجام تحقيقات و پژوهش ها جدي گرفت و اعتبارات مربوط اين بخش را براي فرهنگ سازي در جامعه هزينه كرد.
كاهش چالش هاي اجتماعي از جمله سوانح رانندگي در ايران را بايد از نظام پايه آموزشي شروع كرد تا در برنامه ريزي ميان مدت نتيجه گرفت.
6994/6026/