۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 83054487
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

نخست وزير چين در اجلاس شانگهاي شركت مي كند

۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 83054487
نخست وزير چين در اجلاس شانگهاي شركت مي كند

پكن- ايرنا- سخنگوي وزارت خارجه چين اعلام كرد 'لي كچيانگ' نخست وزير چين در اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي در تاجيكستان شركت مي كند.

به گزارش ايرنا 'هوا چون اينگ' روز پنجشنبه در پكن تصريح كرد اجلاس مذكور در ماه جاري ميلادي در شهر دوشنبه تاجيكستان برگزار مي شود و نخست وزير چين در آن حضور خواهد يافت.
وي با اشاره به اينكه اين هفدهمين اجلاس نخست وزيران سازمان همكاري شانگهاي است گفت سفر رسمي وي به تاجيكستان از روز 11 اكتبر شروع مي شود.
سخنگوي وزارت خارجه چين همچنين گفت كه نخست وزير چين پس از ديدار رسمي از تاجيكستان و شركت در اين اجلاس به هلند سفر مي كند و سپس به بلژيك خواهد رفت تا در دوازدهمين اجلاس آسيا و اروپا موسوم به 'آسم' در بروكسل شركت كند.
سازمان همكاري شانگهاي سازماني ميان ‌دولتي است كه براي همكاري‌هاي چندجانبه امنيتي، اقتصادي و فرهنگي تشكيل شده‌ است.
اين سازمان در سال 2001 توسط رهبران چين، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان و ازبكستان با هدف برقرار كردن موازنه در برابر نفوذ آمريكا و ناتو در منطقه پايه‌گذاري شد.
نقش اصلي و تعيين‌كننده را در سازمان شانگهاي، دو كشور چين و روسيه تشكيل مي‌دهند.
سازمان همكاري شانگهاي در حقيقت تركيب جديد سازمان «شانگهاي 5» است كه در سال 1996 تأسيس شده بود، ولي نام آن پس از عضويت ازبكستان به «سازمان همكاري شانگهاي» تغيير داده شد.
علاوه بر اعضاي اصلي، ابتدا مغولستان در سال 2004 و يك سال بعد ايران، پاكستان، هند و افغانستان در سال 2012 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند.
در تاريخ 10 ژوئيه 2015 اين سازمان با عضويت هندوستان و پاكستان موافقت نمود و اين دو كشور در كوتاه‌تر از دو سال همه شرايط براي عضويت كامل اين سازمان را اجرا كردند عضويت اين دو كشور در سازمان همكاري شانگهاي در اجلاس رهبران كشورهاي عضو اين سازمان كه ژوئيه 2017 در آستانه پايتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصويب رسيد.
نقش اين سازمان از زمان تاسيس آن تاكنون در منطقه افزايش يافته ‌است اين سازمان، بر خلاف سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) و پيمان ورشو سابق، هنوز يك معاهده دفاعي چند جانبه به‌شمار نمي‌رود.
آساق**231**1904**