۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83057327
T T
۰ نفر

معاون وزیر تعاون:

وام ، اشتغال ایجاد نمی كند

۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۴۹
کد خبر: 83057327
وام ، اشتغال ایجاد نمی كند

مشهد- ایرنا- معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: در شرایط كنونی پرداخت تسهیلات و وام اشتغال ایجاد نمی كند، لذا باید برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی دنبال راهكارهایی دیگر بود.

عیسی منصوری روز یكشنبه در كارگروه تخصصی اشتغال خراسان رضوی در مشهد افزود: هم اكنون روند تشكیل سرمایه در ایران مطلوب نیست بطوری كه تسهیلات با هدف اشتغالزایی پرداخت اما در جای دیگر تبدیل به سرمایه می شود.
وی ادامه داد: بطور مثال 12 سال پیش میزان صادرات فرش دستباف ایران پنج هزار مورد در سال بود و در این مدت تسهیلات زیادی برای برپا كردن دار قالی به بافندگان فرش داده شد اما صادرات آن به زیر 400 مورد كاهش یافته است. باید ابتدا بازار فرش ایجاد شده و رونق یابد و سپس از آن اگر فعالی خواست دار قالی بزند به او وام ارائه شود.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی همچنین بر لزوم گسترش رسته فعالیت هایی كه ظرفیت اشتغالزایی در دوره تحریم را دارند تاكید و بیان كرد: در دوره تحریم رسته فعالیتهایی مانند پوشاك، مبلمان، كفش، پتروشیمی، آی.تی و گردشگری می توانند رونق گرفته واشتغال ایجاد كنند، در عوض برخی از فعالیتها مانند صنعت خودرو و لوازم خانگی دچار ركود می شوند. اینك كه با تحریم مواجهیم باید رشته فعالیتهای اشتغالزا رونق گرفته و توسعه یابند.
وی گفت: این در حالی است كه اكنون بیشتر منابع سنتی اشتغال به سمت خدمات و كشاورزی برمی گردد. در حالی كه اگر پول را به رسته های پراشتغال و دارای رونق در دوره ركود ندهیم دچار مسئله و چالش خواهیم شد.
منصوری افزود: مصرف سالانه پوشاك در ایران 15 میلیارد دلار است كه نیمی از آنها از طریق قاچاق تامین می شو لذا رونق و گسترش تولیدات در این بخش نیازمند حمایت است.
وی همچنین به اقدامات در زمینه اشتغال حمایتی اشاره و بیان كرد: طبق هماهنگی انجام شده سه هزار میلیارد تومان به نهادهای حمایتی همچون كمیته امداد، بنیاد شهید و بهزیستی اختصاص می یابد.
معاون توسعه كارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به برخی چالشها در حوزه اشتغالزایی خراسان رضوی نیز اشاره و بیان كرد: بالا بودن سهم 79 درصدی منابع در حوزه كشاورزی و پایین بودن سهم چهار درصدی خدمات از این منابع مطلوب و رضایت بخش نیست.
وی افزود: اكنون بخش تولید كشاورزی ظرفیت جدیدی برای اشتغالزایی ندارد لذا منابع باید به سمت بخشهای صنایع تبدیلی، تكمیلی و فراوری حوزه كشاورزی سوق یابند.
3027/1858