۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83057447
T T
۰ نفر
اسناد حضور خاشقجی در كنسولگری عربستان معدوم شده است

آنكارا- ایرنا- ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار سرشناس عرب در استانبول در پی معدوم شدن اسناد و تصاویر دوربین های مداربسته ساختمان سركنسولگری عربستان، وارد مرحله جدید مبهم و مشكوكی شد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، شواهد میدانی و اظهارات محمد عتیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول نشان می دهد كه اسناد حضور خاشقجی در كنسولگری عربستان از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته این مكان دیپلماتیك توسط مقامات امنیتی آل سعود معدوم شده است.
محمد عتیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول در پی ناپدید شدن خاشقجی درهای سركنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز و اعلام كرد كه به علت فعال نبودن دوربین های مدار بسته، تصاویر ورود و خروج خاشقجی در ساختمان كنسولگری ثبت نشده است و هیچ فیلمی موجود نیست.
وی همچنین بیان كرد: 'ما هم از سرنوشت اون خبر نداریم و او در این ساختمان حضور ندارد.'
روزنامه ینی شفق تركیه طی گزارشی مصور از داخل ساختمان كنسولگری عربستان سعودی در استانبول نوشت: در ساختمان 6 طبقه كنسولگری گروهی خبری همه اتاق های این كنسولگری را جستجو و بازرسی كردند و عتیبی به خبرنگاران رویترز همه نقاط این ساختمان را نشان داد.
وبسایت خبر.7 تركیه نیز نوشت كه سه احتمال نگهداری در محل ساختمان كنسولگری، قتل و ربایش و نیز انتقال به كشور ثالث و عربستان سه احتمال در مورد سرنوشت این روزنامه نگار عربستانی است.
كریس مورفی سناتور دموكرات و عضو كمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریكا در واكنش به ادعای كشته شدن جمال خاشقجی رونامه نگار منتقد آل سعود در سركنسولگری عربستان در استانبول، با انتشار پیامی در توییتر گفت: اگر واقعاً سعودی ها یك شهروند عربستانی را كه در آمریكا زندگی می كند، با حیله به سركنسولگری این كشور در استانبول كشانده و در آنجا كشته باشند، روابط ما با عربستان سعودی از پایه قطع خواهد شد.
مورپی پیشتر نیز با انتشار پیامی بر لزوم ارائه توضیحات از سوی عربستان سعودی در رابطه با سرنوشت خاشقجی تأكید كرده بود.
رسانه های تركیه همچنان سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی را كه از پنج روز پیش در استانبول ناپدید شده است، تعقیب می كنند ولی اطلاعات روشنی درباره او به دست نیامده است.
در حالی كه مقامات رسمی پلیس تركیه مدعی حضور او سركنسولگری عربستان سعودی در استانبول هستند، مقامات آل سعود اعلام كردند كه وی در همان روز مراجعه از ان مكان خارج شده است.
مئسولین اداره پلیس تركیه نیز بنا به دستور سردادستانی تحقیقات را در این زمینه را آغاز كرده اند و در حال بررسی كلیه ورود و خروج مراجعان از سركنسولگری از لحظه ورود خاشقجی به این مكان هستند.
'فرد هیات' سردبیر روزنامه واشنگتن پیست كه خاشقجی برای آن كار می كرد، در واكنش به ادعای كشته شدن جمال خاشقجی توسط آل سعود گفت: در صورت صحت خبر كشته شدن او، این یك اقدام وحشتناك و غیر قابل درك است.
وی خاشقجی را یك روزنامه نگار با شهامت خواند و افزود: 'وی با عشق به كشورش و با اعتقاد عمیق به حیثیت و آزادی انسان می نویسد و علاوه بر كشورش، در خاورمیانه و جهان مورد احترام است و انتشار مقالات وی برای ما مایه افتخار بود.'
وبسایت خبر.ترك نیز ادعای كشته شدن جمال خاشقچی 'وحشتناك' خوانده و نوشت: یك منبع ناشناس پلیس تركیه بر این باور است كه خاشقجی طی یك برنامه از پیش طراحی شده در ساختمان كنسولگری كشته شده و جسد وی از آنجا به بیرون منتقل شده است.
عمر چلیك سخنگوی حزب عدالت و توسعه تركیه نیز درباره وضعیت این روزنامه نگار عرب اظهار كرد: در رابطه با این موضوع بسیار حساس هستیم. جمهوری تركیه یك دولت امن و مطمئن است. در این كشور امنیت جانی هیچ كس تهدید نمی شود. در این خصوص حساسیت ما در بالاترین سطح است.
وی تاكید كرد: 'تا زمانی كه وضعیت كاملاً مشخص نشود، نمی توان توضیحاتی ارائه داد. گفته می شود این فرد پس از ورود به سركنسولگری ناپدید شده است. سركنسولگری عربستان سعودی نیز می گوید كه از این مكان خارج شده است. این موضوع را از نزدیك با حساسیت شدید پیگیری می كنیم. وضعیت و سرنوشت این فرد مشخص خواهد شد.'
اما پایگاه خبری عربی پست نوشت كه 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار مطرح عرب كه پنج روز پیش در كنسولگری عربستان در استانبول تركیه ناپدید شده، زیر شكنجه به قتل رسیده است.
عربی پست افزود: یك منبع آگاه به این پایگاه خبری گفته كه از خاشقچی زیر شكنجه بازجویی به عمل آمده و از وی فیلم تهیه شده و سپس به قتل رسیده و این ویدیو برای یكی از طرف ها در عربستان ارسال شده است.
خاشقجی كه از سالهاست خارج از عربستان زندگی می كند، دو هفته پیش و برخلاف سكوت رسانه های عربی در برابر اهانت های مكرر 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریكا، از آنها انتقاد كرد.
وی پس از سخنرانی توهین آمیز ترامپ به كشورهای عربی در توئیتی نوشت: ترامپ هر از گاهی توئیت می كند كه از كشورهای عربی حمایت می كند و ما عرب ها باید برای ادامه این دفاع، هزینه آن را بپردازیم، اما سوالی كه به ذهنم می رسد، آن است كه رئیس جمهوری آمریكا از ما در برابر چه كسی حمایت می كند؟
وی همچنین گفته بود: بر این باورم ، بزرگ ترین خطری كه كشورهای عربی و منابع نفتی آنها را تهدید می كند، خود ترامپ است، چرا كه وی، عرب ها را تنها چاه نفت می بیند.
خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته است و از معدود كسانی است كه توانسته با اسامه بن لادن مصاحبه كند و مدتی نیز در افغانستان ماموریت داشته و در اوایل سالهای 1990 برای آشتی میان بن لادن و خاندان سعود تلاش كرده است.
خاشقجی با كمك ولید بن طلال یك شبكه تلویزیونی در بحرین به نام 'العرب' تاسیس كرده بود ولی مدت كوتاهی پس از فعالیت بسته شد.
وی در مقالاتی كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی عربستان با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
مقامات تركیه تاكنون واكنش نرم و محتاطانه ای در برابر ناپدید شدن خاشقجی از خود نشان داده اند ولی با مشخص شدن ابعاد مخفی این رویداد، پیش بینی می شود كه واكنش مقامات تركیه تندتر شود.
همچنین پیش بینی می شود كه روابط تركیه و عربستان سعودی كه در پی حمایت مقامات ریاض از دولت السیسی در مصر و نیز تحریم قطر سرد شده، با ناپدید شدن این روزنامه نگار، وارد فضای پر تنش و چالش برانگیز جدیدی شود.
خاورم/1905**1144