این روزها با ورق زدن صفحه روزنامه ها یا جستجو در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و فضای مجازی خبرهایی از حوادث تلخ جاده ای و كشته و مصدوم شدن بسیاری از هموطنان را می توانی بخوانی.
دیدن تیترهایی با عنوان حادثه رانندگی در بروجرد پنج كشته و یك مصدوم داشت، حادثه رانندگی در آزادراه پل زال 2 كشته بر جا گذاشت، حادثه رانندگی آزاد راه كاشان نطنز 19 كشته داشت، حادثه رانندگی در محورهای اصفهان چهار كشته داشت و حادثه رانندگی در جاده ساوه - همدان یك كشته برجا گذاشت.
همه اینها خبرهای تكان دهنده ای هستند كه در اثر برخورد خودروها، واژگونی، بی احتیاطی رانندگان، خواب آلودگی، نداشتن ایمنی لازم خودروها و یا غیراستاندارد بودن جاده ها رخ داده است.
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان، ایران از جمله كشورهایی است كه به دلیل فرهنگ غلط رانندگی و پایین بودن سطح استاندارد خودروها میزان مرگ و میر در سوانح جاده ای آن بسیار است و سالانه هزاران نفر از مردم كشور را به كام مرگ می فرستد و ده ها هزار نفر را معلول و مجروح می كند.
یكی از دلایل بالا بودن تصادفات جاده ای نبود فرهنگ رانندگی است، نمی توان صرفا به دلیل داشتن گواهینامه خود را راننده دانست و بی مهابا دل به جاده زد و بعضا با حركات خطرناك در رانندگی جان خود و سرنشینان را به خطر انداخت.
زمانی كه راننده به جاده و یا به خودرو آشنایی نداشته و توانایی در كنترل خودرو را ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود كه نتیجه آن خسارتهای مالی و جانی غیر قابل جبران است.
زمانی كه خودرویی در اثر تصادف جاده ای واژگون می شود و راننده قادر به كنترل آن نمی شود نتیجه آن است كه پنج عضو خانواده ای یكباره به كام مرگ می روند و اینجا گناه طفل شیرخواره چیست.
اما تنها نبود مهارت نیست كه به بروز تصادف منجر می شود، بلكه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و بعضا مشروبات الكلی موجب می شود تا فرد از حالت عادی، دچار خواب آلودگی شود و سوانح رانندگی رخ دهد.
بررسی ها نشان می دهد بیشتر حوادث رانندگی، از سوی رانندگان خودروهای سنگین ناشی از خستگی و خواب آلودگی آنهاست كه ناچارند به دلیل تامین هزینه های زندگی مدام در جاده ها بوده و در این شرایط، خستگی و خواب بر فرد غلبه می كند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
علت 85 درصد از حوادث جاده ای كشور و نزدیك به سه پنجم از حوادث جاده ها كه به مرگ یا معلولیت ختم می شوند عامل انسانی و رفتارهای رانندگان است بنابراین لازم است رانندگان رفتارهای پر خطر در رانندگی، سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمركز، خودنمایی و جلب توجه دیگران را در جاده ها كنار گذاشته و بدانند جاده همانند دریا با كسی شوخی ندارد.
باید گفت كه عوامل انسانی به تنهایی دلیلی برای وقوع سوانح جاده ای نبوده و پایین بودن استاندارد خودروهای، نداشتن كیسه هوا، ترمزهای ضد قفل، كمربندهای ایمنی مناسب و مقاوم نبودن بدنه خودروها، نقص های فنی و وجود خودروهای فرسوده در ناوگان حمل و نقل جاده ای از دیگر عوامل تصادفات برون شهری است.
اما در كنار استاندارد نبودن خودروها، نداشتن فرهنگ رانندگی و صحبت با تلفن همراه حین رانندگی یكی دیگر از مهمترین دلایل تصادف در جاده ها است اگر چه در سالهای اخیر طرح تعریض در بسیاری از محورهای اصلی و جاده های ترانزیتی صورت گرفته است، اما تا رسیدن به ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.
حوادث رانندگی موجب مشكلات فراوانی در زمینه های روانی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه می شود و آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یكی از مشكلاتی است كه سال ها می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد.
برای كاهش تصادفات جاده ای و كاهش نرخ مرگ و میر در جاده های كشور ضمن ارتقای فرهنگ رانندگی و افزایش سطح دانش و آگاهی رانندگان باید عوامل خطرآفرین را تغییر داد و در راستای بالا بردن سطح استاندارد جهانی خودروها، افزایش كیفیت راه های كشور، راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه مددكاری اجتماعی و ترافیك و استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ترافیك و حوادث جاده ای گام های جدی برداشت.
6052/1772
*خبرنگار ایرنا
بروجرد - ایرنا - كمتر كسی را می شناسی كه با جمله «به كجا چنین شتابان» آشنایی نداشته باشد، شاید زمانی كه «محمدرضا شفیعی كدكنی» این شعر را می سرود، نمی دانست این عبارت در تابلوهای بزرگی در جاده های بین شهری یا درون شهری با هدف كاهش تصادفات جاده ای نصب می شود.