۱۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۹
کد خبر: 83058289
T T
۰ نفر
‎خاشقجی توسط آل سعود به قتل رسیده و مثله شده است

آنكارا- ایرنا- برخی منابع غیررسمی خبری از پیدا شدن جنازه مثله شده جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور و ناپدید شده عربستانی در یك منزل مسكونی در شهر استانبول تركیه خبر دادند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این منابع خبری با انتشار توئیت هایی مدعی شدند كه این روزنامه نگار منتقد آل سعود توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شكنجه در كنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
بر اساس شایعه منتشر شده، خاشقجی توسط 15 ماموری كه در روز و ساعت حضور او در كنسولگری از عربستان به استانبول آمده بودند، به قتل رسیده است و قاتلان نیز به كشور خود بازگشته اند.
هنوز این ادعای مطرح شده از سوی هیچ مرجعی تایید نشده ولی توران قشلاقچی رییس انجمن رسانه های ترك ـ عرب دیروز اعلام كرد كه با قطعیت می توان گفت كه جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی به قتل رسیده است.
وبسایت روزنامه استار تركیه به نقل از وی نوشت كه 'اطلاعات قطعی مبنی بر قتل خاشقجی به دست آمده است و مقامات مسئول به ما گفته اند كه برای برگزاری مراسم تشییع آماده شوید.'
وی بیان كرد كه این روزنامه نگار به روش جنایتكاران داعشی به قتل رسیده است.
قشلاقچی اضافه كرد: بعد از قطعیت كشته شدن ‎خاشقجی، نماز میت او را در مقابل كنسولگری ‎عربستان در ‎استانبول اقامه می كنیم.
وی اظهار كرد: منتظر واكنش مقامات آمریكایی در خصوص سرنوشت خاشقجی هستیم.
رییس انجمن رسانه های ترك ـ عرب اضافه كرد كه او به طرز وحشیانه ای به قتل رسیده است.
روزنامه استار تركیه در وبسایت خود امروز دوشنبه نوشت: پلیس و سازمان اطلاعات و امنیت تركیه(میت) در حال بررسی نقش 15 مقام سعودی در سرنوشت جمال خاشقجی هستند كه در همان روز ناپدید شدن او وارد استانبول و كنسولگری شده و همان روز چند ساعت بعد به كشور خود بازگشته اند.
به رغم این ادعا، محمد الخطیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول در مصاحبه با رویترز مطالب مطرح شده درباره ناپدید شدن این روزنامه نگار منتقد آل سعود را رد كرد.
رسانه های تركیه از اعزام یك گروه پلیسی به كنسولگری عربستان سعودی در استانبول خبر داده و نوشتند كه آنها روز گذشته در مدت دو ساعت در كنسولگری به بررسی موضوع پرداختند.
دادستانی استانبول امروز دوشنبه اعلام كرد كه موضوع همچنان در حال بررسی است و پلیس تمامی ادعاها و احتمالات درباره او را بررسی می كند.
جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی كه از اعضای انجمن رسانه های ترك ـ عرب بوده است، از 6 روز پیش و از زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول ناپدید شده است.
به رغم این كه مقامات و پلیس تركیه مدعی بودند كه او در ساختمان كنسولگری حضور دارد، ولی رسانه های غربی از جمله رویترز اعلام كردند كه وی به قتل رسیده است.
هنوز زمان و مكان دقیق قتل و نیز محل كشف جسد او مشخص نشده است.
شواهد میدانی و اظهارات محمد الخطیبی سركنسول عربستان سعودی در استانبول نشان می دهد كه اسناد و شواهد حضور خاشقجی در كنسولگری عربستان از جمله تصاویر دوربین های مدار بسته این مكان دیپلماتیك توسط مقامات امنیتی آل سعود معدوم شده است.
سركنسول عربستان سعودی در استانبول در پی ناپدید شدن خاشقجی درهای سركنسولگری را به روی خبرنگاران رویترز باز و اعلام كرد كه به علت فعال نبودن دوربین های مدار بسته، تصاویر ورود و خروج خاشقجی در ساختمان كنسولگری ثبت نشده است و هیچ فیلمی موجود نیست.
خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یك زن تبعه تركیه را داشت و برای طی كردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به كنسولگری عربستان در استانبول شد.
وی در مقالاتی كه در روزنامه واشنگتن پست نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی عربستان با كانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد كرده بود.
مقامات تركیه تاكنون واكنش نرم و محتاطانه ای در برابر ناپدید شدن خاشقجی از خود نشان داده اند ولی با مشخص شدن ابعاد مخفی این رویداد، پیش بینی می شود كه واكنش مقامات تركیه تندتر شود.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در واكنش به ناپدید شدن این روزنامه نگار در استانبول گفت: منتظر اعلام نتیجه تحقیقات درباره وضعیت جمال خاشقجی روزنامه نگار ناپدید شده عربستانی در استانبول هستیم.
وی افزود: دادستانی تركیه به طور ویژه موضوع را بررسی می كند و منتظر كیفیت ماجرا و نتیجه تحقیقات آنها در قالب یك بیانیه هستیم.
اردوغان خاشقجی را 'دوست روزنامه نگار قدیمی' خود خواند و گفت: مساله پیش آمده برای او در كشور تركیه بسیار ناراحت كننده است.
رییس جمهوری تركیه با بیان این كه امیدوارم با آن چیزی كه انتظارش را نداریم، رو به رو شویم، تاكید كرد: من شخصا این مساله را دنبال می كنم و نتیجه را به تمام دنیا اعلام خواهم كرد.
پیش بینی می شود كه روابط تركیه و عربستان سعودی كه در پی حمایت مقامات ریاض از دولت السیسی در مصر و نیز تحریم قطر سرد شده، با ناپدید شدن این روزنامه نگار، وارد فضای پر تنش و چالش برانگیز جدیدی شود.
خاورم/1905**1211