خليل رنجبر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين مدرسه با عنوان مركز پيش دبستاني توحيد براي نوآموزان با نيازهاي ويژه، در حوزه آموزش و پرورش ناحيه 2 سنندج و با 6 كلاس تخصصي آمادگي 1 و 2 تشكيل شده است.
وي افزود: در اين مركز 13 نفر كادر مجرب و متخصص به 35 نوآموز پيش دبستاني سندروم داون و 17 نوآموز كم توان و چند معلوليتي خدمات آموزشي، پرورشي و حمايتي با بهره گيري از فن آوري هاي و تجهيزات نوين و در نوبت ثابت بعد از ظهر ارائه مي دهند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان تاكيد كرد: معلمان پيش دبستاني از طريق فعاليت هاي مختلف همانند بازي و كارهاي دستي بتدريج نظم و انضباط فكري را در دانش آموزان با نيازهاي ويژه ايجاد و با ارائه امكانات پرورشي و آموزشي زمينه لازم براي ايجاد محيطي مناسب جهت رشد و پرورش آنان فراهم مي كنند.
وي در ادامه به آمار تحصيل دانش آموزان با نيازهاي ويژه در استان اشاره كرد و يادآور شد: در سال تحصيلي جاري هفت هزار و 170 دانش آموز با نيازهاي ويژه (استثنايي) در مدارس عادي و مراكز آموزشي ويژه مشغول به تحصيل هستند.
رنجبر گفت: از اين تعداد دانش آموز با نيازهاي ويژه يك هزار و 320 نفر كم توان ذهني هستند كه در 70 مركز خاص و ويژه تحصيل مي كنند.
وي اضافه كرد: همچنين سه هزار نفر از اين دانش آموزان در زمره دير آموزان قرار دارند و در مدارس عادي دوره ابتدايي مشغول به تحصيل هستند.
رنجبر اظهار داشت: يك هزار و 50 نفر از اين دانش آموزان نيز در بخش تلفيقي - فراگير شامل دانش آموزان نابينا، ناشنوا، جسمي حركتي و كم بينا و كم شنوا هستند كه در مدارس عادي تحصيل كرده و از ما خدمات لازم را دريافت مي كنند.
رئيس آموزش و پرورش اسثتنايي كردستان با بيان اينكه يك هزار و 800 نفر از اين دانش آموزان داراي اختلالات يادگيري هستند، گفت: اين دانش آموزان در مقاطع مختلف مدارس عادي تحصيل مي كنند اما هفته اي 2 بار براي دريافت خدمات به مراكز اختلالات يادگيري ما مراجعه دارند.
سال تحصيلي گذشته حدود 10 هزار دانش آموز با نيازهاي ويژه در مداس عادي و يژه استان كردستان مشغول به تحصيل بودند.
7348/9102
سنندج - ايرنا - رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان گفت: در سال تحصيلي جاري و براي نخستين بار، مركز پيش دبستاني تخصصي براي كودكان با نيازهاي ويژه در سنندج داير شده است.