۱۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۲۱
کد خبر: 83062747
T T
۰ نفر
ارزش صادرات تجهیزات پزشكی ایران امسال 10 برابر می شود

مشهد- ایرنا- مشاور وزیر و مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: امسال برنامه ریزی ویژه ای برای صادرات تجهیزات پزشكی انجام شده تا در این حوزه رشد 10 برابری معادل 240 میلیون دلار صادرات از ایران محقق شود.

رضا مسائلی عصر پنجشنبه در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی و صنایع وابسته حوزه سلامت در محل نمایشگاه بین المللی مشهد افزود: صادرات پارسال ایران در حوزه تجهیزات پزشكی 24 میلیون دلار بود.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت به منظور ارتقای كیفیت تولید و صادرات تجهیزات پزشكی رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا را الزامی كرده است. این مهم منجر به افزایش صادرات تجهیزات پزشكی ایران به كشورهای هدف از جمله آسیای میانه، عراق، افغانستان و كشورهای حوزه خلیج فارس می شود.
مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: شركتهایی به عنوان پایگاههای صادراتی طراحی شده اند كه اساسا ماموریت آنها رقابت با سایر برندها در كشورهای منطقه است لذا رشد 10 برابری صادرات تجهیزلت پزشكی ایران امسال با كمك همین شركتها محقق می شود.
وی افزود: هم اینك تجهیزات پزشكی به 255 كشور دنیا صادر می شود و ایران پاویون مستقل در چهار نمایشگاه تراز اول بین المللی و رتبه یك دنیا دارد. حوزه تجهیزات پزشكی در ایران بسیار وسیع است بطوری كه دو هزار و 200 شركت داخلی و شش هزار و 100 نمایندگی شركتهای خارجی در این حوزه فعالیت دارند.
مسائلی ادامه داد: هم اینك شش هزار قلم دارو و 280 هزار قلم كالا در حوزه تجهیزات پزشكی در ایارن تولید می شود و هزار تولیدكننده داخلی، شركتهای دانش بنیان و متخصصان جوان و دانشمند كشورمان در این بخش فعال هستند.
وی گفت: رشد حوزه تولید تجهیزات پزشكی در ایران نسبت به رشد جهانی تقریبا دو برابر و حدود 9.1 درصد است. بر این اساس حوزه تولید تجهیزات پزشكی با رشد قابل ملاحظه ای در حال پیشرفت است.
مشاور وزیر بهداشت افزود: در این چارچوب با آگاهی و فعالیت تامین كنندگان تجهیزات پزشكی ایران و دانشگاههای مرتبط با این حوزه با وجود دشواریهای كار، به هیچوجه از برنامه سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور عقب نیستیم. تحول بنیادین در نظام رگولاتوری تجهیزات پزشكی ایجاد و این نظام براساس رگولاتوری تجهیزات پزشكی ایران برنامه ریزی شده بطوری كه بسیاری از تولیدكنندگان تجهیزات پزشكی در ایران تاییدیه های اتحادیه اروپایی را دارند.
وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از ایجاد اختلال در تولید تجهیزات پزشكی اخیرا برنامه ریزیهایی صورت گرفت و در این چارچوب همكاری دانشگاههای علوم پزشكی هماهنگ شد. بر این اساس كارشناسان و مدیران تجهیزات پزشكی دانشگاهها تامین تجهیزات را رصد و اطلاعات مربوطه را در سامانه مدیریت تجهیزات پزشكی كشور ثبت می كنند.
او گفت: این اطلاعات پردازش و بر اساس آن تصمیم گرفته می شود كه در ارتباط با یك كالا چه اقدامی صورت گیرد تا در تامین تجهیزات پزشكی دچار مشكل نشویم.
مسائلی كمبودها در حوزه تجهیزات پزشكی را شامل سه گروه ذكر و بیان كرد: گروه نخست مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه آنها و قرار است با اختصاص ارز دولتی، نرخ اصلاح شود. گروه دوم مربوط به تولیدكنندگانی است كه در تولید برخی اقلام دچار مشكلند لذا فراخوانی در بازار داده می شود تا تولیدكنندگان دیگر در یك فضای رقابتی بتوانند تولید آن وسیله را برعهده گیرند.
وی افزود: گروه سوم مربوط به تجهیزات پزشكی می شود كه دانشگاه علوم پزشكی برای آن اقدام نكرده اند. در این خصوص قرار است با محوریت دانشگاههای قطب در مورد موضوع برنامه ریزی شود.
مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: تحریمها خللی در تولید تجهیزات پزشكی ایران ایجاد نمی كند زیرا فضا رقابتی است و اگر كشوری حاضر نباشد با ایران تجارتی داشته باشد سایر رقبا با طیب خاطر وارد این عرصه می شوند و جای آنها را می گیرند.
پانزدهمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی، صنایع وابسته حوزه سلامت(دارویی، آزمایشگاهی، بیمارستانی و توانبخشی) با هدف معرفی تولیدكنندگان و تامین كنندگان این حوزه و محصولات وابسته به پزشكان، بیمارستانها و مراكز درمانی در مشهد برپا شده است.
در این چارچوب 70 واحد تولیدی، خدماتی و بازرگانی از استانهای تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، سمنان، مازندران، یزد، فارس، گیلان، قزوین، البرز و قم تولیدات خود را عرضه كرده اند. همچنین نمایندگیهای كشورهای آلمان، ایتالیا، آمریكا، ژاپن، چین، لهستان، اوكراین، پاكستان و تایوان آخرین محصولات خود را در رسته های تجهیزات پزشكی و دندانپزشكی و صنایع وابسته حوزه سلامت در این چارچوب معرض بازدید عموم قرار داده اند.
تولیدكنندگان داخلی و نمایندگیهای خارجی در دو هزار و 500 مترمربع فضای نمایشگاهی تولیدات مربوط به تجهیزات پزشكی، دندانپزشكی، بیمارستانی، آزمایشگاهی، توانبخشی، بهداشتی و سلامت را به نمایش گذاشته اند.
برگزاری دوره آموزشی نرم افزار مدیریت تجهیزات پزشكی و دوره آموزشی مانیتورینگ علائم پزشكی نیز از برنامه های جنبی این نمایشگاه است. نمایشگاه تجهیزات پزشكی مشهد از 19 تا 22 مهر در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد دایر است.
7489/1858
۰ نفر