سالن پر از صداي زنگ تلفن است، چندين تلفن به صورت همزمان به صدا در مي آيند.
سلام، اورژانس؛ بفرماييد.
الو! ... الو! ... بفرماييد! ...... 15 ثانيه مي گذرد و بوق، بوق، بوق.......... تلفن قطع مي شود.
ثانيه هايي كه شوخي بردار نيست و براي خيلي از بيماران و مصدومان حوادث مختلف يك لحظه آن هم حياتي است.
تلفن 115، شماره اي كه در شبانه روز چندين هزار بار به صدا در مي آيد و امداد خواهان درخواست كمك دارند.
حال در اين ميان برخي افراد اين عدد سه رقمي را به بازي گرفته و شايد نمي دانند نه تنها با اين شماره تلفن، بلكه با جان يك انسان نيازمند به كمك، بازي مي كنند.
مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي استان اصفهان مي گويد: نيمه نخست امسال 685 هزار تماس با اورژانس استان اصفهان گرفته شده كه از اين تعداد 14 هزار و 603 تماس يعني 7 درصد كل تماس ها با عنوان مزاحمت تلفني ثبت شده است.
دكتر غفور راستين بيان كرد:اين مزاحمت ها به شكل صحبت نكردن و يا فوت كردن صورت مي گيرد.
اما در سال هاي اخير سامانه اتوماسيون اورژانس اصفهان و امكان رديابي شماره تلفن و آدرس تماس گيرندگان راه اندازي شده كه با راه اندازي اين اتوماسيون، مزاحمت هاي 115 به حداقل ميزان خود رسيده است.
مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي استان اصفهان مي گويد: آمار مزاحمت هاي تلفني شماره 115 اورژانس نسبت به سال گذشته 50 درصد كاهش داشته است.
براساس آمارهاي ارائه شده از مركز اورژانس پيش بيمارستاني اصفهان، هر 24 ساعت به طور ميانگين 10 تا 15 درصد تماس هاي امدادخواهي با شماره 115 در سطح استان به اعزام واحدهاي امدادي مي انجامد.
حال اگر فرض كنيم بخشي از اين امدادخواهي ها نيز به شوخي صورت بگيرد و با اعلام آدرسي كذب دست مايه خنده برخي از شهروندان شود كه چندين ساعت از زمان آمبولانس و تكنسين هاي اورژانس را براي رفت و آمد به محل واقعه دروغين تلف مي كنند، در حالي كه در همان لحظات حساس تعدادي مجروح و بيمار در انتظار كمك رساني هستند ولي آمبولانسي براي اعزام وجود ندارد.
ولي به هرحال اورژانس وظيفه دارد براساس رسالت اصلي خود براي هر حادثه اعلامي با اولويت بالاي امدادرساني نيرو اعزام كند كه متاسفانه گاهي حادثه وجود خارجي ندارد.
علاوه بر امداد رساني هاي حضوري به بيماران و مصدومان، يكي از وظايف فوريت هاي پزشكي همانطور كه از نامش پيداست انجام مشاوره هاي اورژانسي به كمك پزشكان كشيك اتاق فرمان در زمينه روانپزشكي، دارويي و راهنمايي اطرافيان بيماران براي كمك به آن ها تا رسيدن آمبولانس است كه تمامي اين تماس ها به صورت خودكار توسط دستگاه هاي مخصوص ضبط مي شود.
دي ماه سال گذشته بود كه نوزاد 15روزه اصفهاني كه بر اثر بازگشت شير به مسير راه هوايي، دچار ايست تنفسي شده بود با راهنمايي هاي تلفني كارشناس اتاق فرمان 115 به مادرش از خطر نجات يافت و اگر تا رسيدن آمبولانس صبر مي كردند معلوم نبود چه بلايي بر سر اين نوزاد مي آمد زيرا زمان طلايي زماني ميان 4 تا 6 دقيقه از زمان ايست قلبي- ريوي است كه اگر احياي قلبي- ريوي بر روي فرد انجام نگيرد فرد به علت فقدان اكسيژن دچار مرگ مغزي دائمي مي شود.
پس افرادي كه از بي اطلاعي و يا سرگرمي دست به گوشي شده و به هر نحو زماني را از خط تلفن حياتي 115 تلف مي كنند بدانند كه نه تنها با يك شماره تلفن و فرد پاسخگو شوخي مي كنند بلكه در حال بازي با جان تعدادي انسان بي گناه هستند.
خوب است بدانيم اين افراد از چشم قانون پنهان نمي مانند، اواخر سال 95 بود كه فردي كه بارها از طريق تماس تلفني با 115 اصفهان، براي اتاق فرمان فوريت هاي پزشكي، ايجاد مزاحمت كرده و خطوط تلفن آن را اشغال مي كرد، از طرف دادگاه محكوم و جريمه شد.
اين زن 40 ساله و متاهل كه از مشكل اعصاب و روان رنج مي برد و به دليل مصرف داروي اشتباهي، بيماري او تشديد شده بود در مدت دو ماه 276 مرتبه با 115 تماس گرفته و با سئوالات بيهوده و وقت گير، خطوط تلفن اتاق فرمان فوريتهاي پزشكي اصفهان را اشغال كرده بود.
در پي شكايت اورژانس اين فرد شناسايي و به شش ماه حبس و از جنبه عمومي جرم به 9 ميليون ريال جريمه نقدي محكوم شد كه در نهايت با ارائه مدارك درماني وي به دادگاه، از اِعمال محكوميت حبس براي او خود داري شد.
اما همه مزاحم هاي 115 مانند اين خانم مشكلات حاد اعصاب و روان ندارند، بلكه برخي از روي ناآگاهي و برخي تنها براي سرگرمي و گذران زمان دست به چنين اعمالي مي زنند.
تعدادي از افراد ولو بسيار انگشت شمار هم هستند كه در صحنه حادثه و حين امدادرساني نيروهاي اورژانس، به دلايل غير قابل توجيه مانند دير رسيدن به دليل ترافيك، فوت بيمار پيش از رسيدن اورژانس و يا حمل نكردن جنازه ها توسط آمبولانس كه امري غيرقانوني است براي تكنسين هاي فوريت هاي پزشكي ايجاد مزاحمت كرده و گاهي با سلاح سرد به آنان حمله و مورد ضرب و جرح قرار مي دهند.
اميد است با فرهنگ سازي مناسب توسط رسانه ها و مراكز فرهنگي سطح شهر، آگاهي شهروندان نسبت به نوع عملكرد و رسالت اورژانس 115 افزايش يافته و اين افراد نيز در رفتار خود تجديد نظر كنند.
هم اكنون استان اصفهان داراي 145 پايگاه فعال اورژانس شامل 75 پايگاه شهري، 69 پايگاه جاده اي و يك پايگاه هوايي است.
سه واحد كنترل از جمله اتاق فرمان، ستاد هدايت و مركز فرماندهي عمليات (EOC) به طور همزمان در مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي اصفهان فعالند.
'اتاق فرمان ' وظيفه هدايت، مشاوره و پاسخگويي به امدادخواهان را دارد، هماهنگي و انتقال بين مراكز درماني و بيمارستانهاي استان از طريق 'ستاد هدايت' صورت مي پذيرد و 'واحد فرماندهي عمليات' نيز پيگيري حوادث خاص را برعهده دارد.
گ/7135 / 6022
اصفهان- ايرنا - '115' شماره اي است كه هر ايراني را به ياد امداد مي اندازد، تلفن فوريت هاي پزشكي اورژانس كه تاكنون خيلي از ما با آن تماس گرفته و تقاضاي امداد رساني به بيمار يا فردي حادثه ديده را داشته ايم.