۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۹
کد خبر: 83064249
T T
۰ نفر
راهپیمایان اربعین بار دیگر پا در راه كربلا نهادند

بغداد – ایرنا – جاده های عراق بعد از یكسال سكوت و انتظار بار دیگر با گام های از راه رسیده اربعینی ها جان گرفتند و دشت و بیابان های خشك این كشور با نام و یاد حسین (ع) طراوت یافته و هر جا روی می گردانی، عاشقدلی، تو را به میهمانی فرا می خواند.

آوای دلنشین 'هلا بزوار' (خوش آمدید زائران) دوباره جاده های عراق را آكنده از انسانیت و برادری كرده و دوباره مسابقه خدمتگزاری به راهپویان اربعین در عراق از سرگرفته شده و جاده ها را چادر و خیمه موكب ها پوشانده است.
'ملاباسم الكربلایی' مداح معروف عراقی كه آوازه ای فراتر از مرزهای عراق پیدا كرده امسال نیز با تازه ترین مداحی اربعینی خود به نام 'صلیت' (نماز خواندی) به استقبال اربعین رفته و پیام امسال او در این مداحی، نماز سر وقت است.
'قحطان البدیری' دیگر مداح معروف عراقی در نوحه امسال خود از مردم ایران به عنوان فرزندان 'امام علی بن موسی الرضا (ع)' یاد می كند و می گوید: 'شما اهل كرم و مروت هستید و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ما و شما (دو ملت ایران و عراق) را به هم نزدیك كرده و هرگز بین ما دو ملت دلخوری پایدار نمی ماند.'
بعنوان آغاز رسمی راهپیمایی اربعین امسال برای ششمین سال متوالی طی مراسمی خاص اولین كاروان اربعین حسینی همزمان با آغاز صفر از منطقه 'راس البیشه' از توابع شهرستان 'فاو' در استان بصره جنوبی ترین نقطه عراق به سمت حرم حسینی با شعار 'من البحر الی النحر' (از دریا تا گلوی بریده) از پنجشنبه گذشته به حركت در آمد.
این مراسم پیاده روی كه با حمایت مرجعیت عالی دینی عراق برگزار می شود همه ساله از 600 كیلومتری كربلا با حمل پرچم بزرگ مزین به شعار 'لبیك یاحسین (ع)' به صورت پیاده روی به سمت كربلای معلا آغاز می شود.
این كاروان هنوز به بصره نرسیده بود كه مردم بصره یكباره همگی دیروز جمعه از خانه های خود بیرون زدند و ساعاتی بعد از شروع راهپیمایی اربعین از بصره تا چشم كار می كرد، جاده ها و كوچه های این شهر پر از كاروان های پذیرایی از زائران شد و داخل و خارج شهر را سیاهی زائران فراگرفت.
برای اولین بار در تاریخ شهر موصل مركز استان نینوا (500 كیلومتری شمال كربلا) نیز جمعی از اهالی برای شركت در مراسم اربعین حسینی پای پیاده به راه افتادند تا در مسیر به زائران كركوك بپیوندند.
به تدریج با نزدیك شدن زائران پیاده از اقصا نقاط شمال و جنوب عراق، مردم ساكن در شهرهای مسیر راه نیز به این سیل مردمی می پیوندند و به مرور در روزهای آینده این رودهای پراكنده انسانی تبدیل به رودخانه های خروشان انسانی می شوند تا در روز 20 صفر مصادف با اربعین شهادت اباعبدالله الحسین (ع) به دریای انسانی در كربلای معلا بریزند.
در مسیرهای بین نجف – كربلا و حله – كربلا و بغداد – كربلا نیز تا قبل از آمدن فوج فوج زائران، این روزها غوغای دیگری برپا شده و موكب داران سخت مشغول فراهم كردن مقدمات پذیرایی از زائران اربعینی هستند و موكب ها به تدریج یكی پس از دیگری برپا می شوند.
همزمان با تلاش موكب داران برای برپایی موكب ها و خروج تدریجی زائران از خانه های خود و عزیمت به سمت كربلا از شهرهای دور و نزدیك، نیروهای امنیتی عراق نیز تدابیر امنیتی را در طول مسیر حركت زائران تشدید كرده اند.
در كربلا و نجف و مسیر بغداد به كربلا این تدابیر به مراتب شدیدتر شده و نیروهای امنیتی دست به عملیات پیشگیرانه امنیتی زده اند.
فرماندهی الحشد الشعبی همانند سنوات گذشته امسال نیز در كنار دیگر نیروهای امنیتی عراق در این تدابیر امنیتی مشاركت كرده و در این راستا در صحرای الانبار و استان بابل (غرب و شمال كربلا) دست به عملیات پیشگیرانه امنیتی زده است.
تیپ 42 الحشد الشعبی در عملیات پیشگیرانه امنیتی در مناطق شمال بابل از جمله 'جرف النصر' و 'الاسكندریه' كه تا همین یكی دو سال اخیر از پایگاه های فعالیت تروریست ها بوده است، توانست یك كمربند انفجاری و مقادیری سلاح كشف و ضبط كند.
با خروج مردم عراق از خانه های خود به سمت كربلا، گذرگاه های مرزی 'مهران'، 'شیب'، 'شلمچه'، 'صفوان' و فرودگاه های نجف و بغداد و بصره نیز این روزها سرگرم استقبال از زائران خارجی از جمله ایرانیان شده اند.
زائران ایرانی در كنار دیگر برادران عراقی و غیر عراقی خود بار و كوله ها را بسته و زن و مرد همانند سال های گذشته آماده عزیمت به سمت كربلا شده اند و عده ای نیز پیش از ازدحام جمعیت، سفرهای اربعینی خود را به عراق آغاز كرده اند.
در این راستا در شهرهای زیارتی كاظمین، سامراء، نجف، كربلا و گذرگاه های مرزی تدابیر لازم و استراحتگاه ها برای پذیرایی از زائران ایرانی و خارجی فراهم شده است.
هیات های مذهبی و نهادهای خیریه و دستگاه های رسمی ایرانی مانند هلال احمر، سازمان حج و زیارت، بهداشت، سفارتخانه ایران و كنسولگریهای ایرانی در عراق، استانداری های هم مرز با عراق اقدامات لازم را برای اربعین به كار بسته اند.
اربعین هرسال طعم و رایحه ای متفاوت از سال قبل دارد و همه شواهد و قرائن نیز گویای این واقعیت است كه امسال اربعین بیش از گذشته میعادگاه برپایی بزرگترین تجمع برادری و انسانیت و نماد وحدت مسلمانان و بویژه همدلی و یكپارچگی دو ملت ایران و عراق خواهد بود.
سال گذشته از حدود 14 میلیون زائر اربعین حسینی از ملیت های مختلف در عراق، دو میلیون و 350 هزار نفر ایرانی بودند.
بیشترین حجم ورود زائران ایرانی به عراق به ترتیب از گذرگاه های مهران، چذابه، شلمچه و فرودگاه نجف انجام می شود. همچنین اتباع خارجی مقیم ایران نیز تنها از طریق گذرگاه شلمچه بشكل زمینی برای مراسم اربعین وارد خاك عراق می شوند.
زیارت میلیونی اربعین حسینی امسال براساس تقویم شمسی مصادف با هشتم آبان ماه 97 خواهد بود.
خاورم *10*353*380*