۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 83064363
T T
۰ نفر

موكب آستان حضرت معصومه(س) در عمود 1080 برپا می شود

۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۰۷
کد خبر: 83064363
موكب آستان حضرت معصومه(س) در عمود 1080 برپا می شود

قم- ایرنا- معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) گفت: به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، موكب آستان كریمه اهل بیت(س) از 28 مهرماه تا هشت آبان ماه در عمود 1080 واقع در مسیر شهر نجف به كربلا به زائران اباعبدالله الحسین(ع) خدمت رسانی می كند.

به گزارش ایرنا، هادی محمودنژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: آستان مقدس كریمه اهل بیت(س) در پنج محور فرهنگی، انتظامی، رفاهی، درمانی، فنی و مهندسی به زائران خدمات ارائه می دهد.
وی اضافه كرد: خدمات رفاهی در هشت حوزه اسكان، مهمان سرا، ایستگاه صلواتی، شست و شوی لباس، تعمیرات، كفاشی، خیاطی و خدمات نظافتی است.
به گفته وی، اسكان بیش از پنج هزار تن در هر شبانه روز، پذیرایی از 160 هزار زائر به مدت 10 روز، برپایی ایستگاه های صلواتی و توزیع آب، چای، دمنوش، شربت، كیك و كلوچه، پخت نان با هفت تُن آرد در 10 روز، استقرار 16 دستگاه ماشین لباسشویی و تعمیر لباس، كیف و كوله پشتی از جمله خدمات می باشد.
محمودنژاد افزود: خدمات درمانی نیز با حضور داوطلبان جمعیت هلال احمر و پزشكان عمومی و متخصص ارائه می شود و علاوه بر استقرار داروخانه و آمبولانس در داخل موكب، امكان انجام جراحی سرپایی، خدمات تزریق و پانسمان وجود دارد.
وی بیان كرد: در حوزه انتظاماتی و حراستی تیم های خبره ای از خادمان حرم با هدف تامین امنیت جسمی و روانی مهمانان حضور خواهند داشت و تمهیدات لازم اندیشیده شده تا با همكاری نیروهای عراقی، آیین اربعین در نهایت آسایش و آرامش برگزار شود.
وی ادامه داد: در حوزه عمرانی، فنی و مهندسی، تیمی 22 نفره در موكب مستقر هستند و امسال با افزوده شدن یك هزار و 100 مترمربع به فضای موكب، مساحت آن به 13 هزار و 100 مترمربع رسیده است.
معاون حرم حضرت معصومه(س)، هزینه خدمات رفاهی كه به زائران اربعین ارائه می شود را كمتر از 10 میلیارد ریال و هزینه ساختمان و ابنیه موكب را نیز حدود هفت میلیارد ریال برآور نمود.
وی خاطرنشان كرد: امسال موكب حضرت معصومه(س) یك شعبه نیز در قم دارد و به زائرانی كه در مسیر تشرف به كربلا از شهر قم عبور می نمایند، خدمات رفاهی و فرهنگی ارائه خواهد كرد.
وی تصریح كرد: حرم حضرت معصومه(س) آمادگی دارد هر شب 700 تن از زائران اربعینی كه از قم عبور می كنند را از ساعت 24 تا اذان صبح در زائرسرای كوثر واقع در صحن جوادالائمه(ع) اسكان دهد و همچنین احداث چادرهای اقامتی هر كدام به وسعت حدود 200 مترمربع برای اسكان در این صحن پیش بینی شده است.
محمودنژاد افزود: روزانه 2 هزار پرس غذا بین زائران اربعین در حرم كریمه اهل بیت(ع) توزیع می شود و نمایشگاه فرهنگی واقع نگاری اربعین نیز با موضوع احیاگران اربعین و علما با مشاركت موسسه آل البیت(ع) در صحن جوادالائمه(ع) برپا می شود.

** تشریح خدمات فرهنگی موكب حضرت معصومه(س)
معاون فرهنگی حرم حضرت معصومه(س) نیز در این نشست خبری گفت: امسال چهارمین سال متوالی است كه آستان مقدس كریمه اهل بیت(س) با همراهی 200 تن از خادمان و همچنین مشاركت سازمان هایی از جمله هلال احمر با حضور 40 پزشك متخصص و عمومی اقدام به برپایی موكب در مسیر نجف به كربلا می نماید.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی با اشاره به ویژگی های موكب حرم حضرت معصومه(س)، اضافه كرد: معرفی سیره حضرت معصومه(س) به زائران اربعین، فعالیت به عنوان پایگاه فرهنگی با هدف تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(ع) و ارائه خدمات فرهنگی، رفاهی، تغذیه ای و بهداشتی از برنامه هایی است كه در موكب آستان كریمه اهل بیت(س) لحاظ شده است.
وی به خدمات فرهنگی آستان در موكب اشاره و بیان كرد: آماده سازی حسینیه برای اقامه نمازهای جماعت، برگزاری مجالس سخنرانی، مرثیه خوانی، قرائت ادعیه و مناجات، سخنرانی، ختم قرآن و صلوات با حضور چهره های قرآنی، پاسخگویی به سوالات و نمایشگاه آشنایی با زندگانی كریمه اهل بیت(س) از خدماتی است كه در موكب حضرت معصومه(س) ارائه خواهد شد.
وی ادامه داد: امسال كاروان سفیران كریمه اهل بیت(س) برای قدرشناسی و تقدیم متبركات حرم مطهر در موكب های عراقی حاضر خواهند شد.
فلاحی با اشاره به حضور 30 تن از اصحاب رسانه در موكب حرم، گفت: 2 جایگاه ویژه برای اجرای برنامه های رسانه ای درنظر شده است و شبكه اینترنت و ارتباط ماهواره ای نیز در این موكب پیش بینی شده تا خبرنگاران به تولید محتوای رسانه ای در این موكب بپردازند.
/2085/ 1175