۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83065089
T T
۰ نفر
آمریكا و انگلیس احتمالا كنفرانس عربستان را تحریم می كنند

تهران-ایرنا- آمریكا و انگلیس به دنبال تصمیم برخی رسانه ها و سرمایه گذاران درباره تحریم یك كنفرانس سرمایه گذاری بزرگ در ریاض به دلیل ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عرب، احتمالا از حضور در این كنفرانس بین المللی خودداری می كنند.

به گزارش ایرنا، خاشقچی منتقد دولت عربستان 2 اكتبر (10 مهر) پس از ورود به كنسولگری این كشور در استانبول، ناپدید شد.
مقامات استانبول می گویند بر این باورند كه وی توسط برخی عوامل سعودی به قتل رسیده است؛ ادعایی كه ریاض آن را رد كرده است.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا گفته درصورتی كه معلوم شود عربستان در این قتل نقش داشته است، این كشور را «مجازات» خواهد كرد.
شبكه خبری انگلیسی زبان بی بی سی در گزارش روز یكشنبه خود نوشت: آمریكا و انگلیس تحریم بزرگترین كنفرانس بین المللی در عربستان را به دنبال ناپدیدشدن خاشقچی را بررسی می كنند.
این رسانه به نقل از منابع دیپلماتیك نوشت كه «استیو منوچین» وزیر خزانه داری و «لیام فاكس» وزیر تجارت بین المللی انگلیس ممكن است در این كنفرانس شركت نكنند.
این كنفرانس به میزبانی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و با هدف پیشبرد دستور كار اصلاحاتی اش برگزار می شود.
یك سخنگوی وزارت تجارت جهانی انگلیس گفت است كه تاریخ این كنفرانس در دفتریادداشت لیام فاكس هنوز تعیین نشده است.
براساس این گزارش ؛ دیپلمات های آمریكایی و اروپایی همچنین درباره بیانیه محكومیتی مذاكره می كنند كه در صورت تایید نقش عوامل سعودی در قتل خاشقچی صادر خواهد شد.
ترامپ گفته است اگر معلوم شود كه عربستان دستور قتل خاشقچی را داده است، بسیار عصبانی خواهد شد.
به رغم ابراز عصبانیت ترامپ وی از اشاره به توقف قراردادهای تسلیحاتی بزرگ با عربستان خودداری كرده است.
تعدادی از گروه های رسانه ای و حامیان این كنفرانس تصمیم گرفته اند در نتیجه نگرانی ازسرنوشت خاشقچی در كنفرانس سرمایه گذاری كه قرار است ماه جاری در ریاض برگزار شود، شركت نكنند.
عربستان ظاهرا در تدارك برگزاری همایشی با عنوان «ابتكار سرمایه گذاری آینده» در ماه اكتبر است اما رسانه های مهمی مانند «نیویورك تایمز»، «اكونومیست» و «لس آنجلس تایمز» از جمله نشریاتی هستند كه از حضور در كنفرانس ابتكار سرمایه گذاری آینده انصراف داده اند.
روزنامه «ینی آكیت» تركیه گزارش داده كه «ریچارد برانسون» میلیاردر انگلیسی، مذاكره با صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان را متوقف كرده و «ارنست مونیز» وزیر انرژی در دولت «باراك اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریكا نیز اعلام كرده كه از پروژه 500 میلیارد دلاری موسوم به «نئوم»كناره گیری كرده و همكاری او در آینده، بسته به مشخص شدن حقایق مربوط به ناپدید شدن خاشقچی خواهد بود.
اروپام**9158 ** 1546