به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مرز میان فیلم سیاه با آثار اجتماعی كه به قصد نشان دادن یك معضل و آگاه سازی جامعه ساخته می شود، همچنان بحث داغ منتقدان و سینماگران است و هنوز هم معیار مشخص و درستی برای تبیین این موضوع مطرح نشده است.
مساله این است كه فیلمساز به ویژه در فیلمهای اجتماعی تا چه اندازه در روایت معضلات صادق بوده و در نمایش آنها اغراق نكرده است. یعنی خالق یك اثر سینمایی با هدف آگاه كردن مسئولان و مردم از سیاهیها و معضلات برای حل آنها دست به تولید فیلم زده یا تنها با پیدا كردن یك موضوع تلخ، ناامید كردن مخاطبان، ایجاد یاس در جامعه و جلب توجه بین المللی را مد نظر داشته است.
پای این بحث به فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» نماینده ایران در اسكار امسال نیز كشیده شده است كه برخی آن را فیلمی سیاه خوانده و ارسال آن به عنوان نماینده ایران به اسكار را اقدامی اشتباه میدانند و در مقابل جمعی از منتقدان نیز آن را بهترین گزینه سینمای ایران برای حضور در این رقابت بین المللی برشمرده اند.
اكنون در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قصد داریم در سلسه گفت و گوهایی با كارشناسان و منتقدین سینما این موضوع را بررسی كنیم كه به واقع مرز بین روایت صادقانه و سیاه نمایی كجاست؟ و اینكه فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» می تواند نماینده خوبی برای سینمای ایران در دنیا باشد؟
سعی شده هم راستا با رسالت رسانهای خود صادقانه نظر موافقان و مخالفان این موضوع را به بحث بگذاریم تا شاید از این مجموعه بحثها به راهكار درست و سندی برای مرزبندی سیاه نمایی در سینمای ایران دست یابیم. در ادامه این بحث به سراغ حبیب الله بهمنی نویسنده و كارگردان سینما رفته ایم تا نظر وی را در این خصوص جویا شویم.
بهمنی در گفت و گو با ایرنا،بررسی آثار 15 سال گذشته سینمای ایران را گویای همه چیز در این باره دانسته و می گوید: متاسفانه اظهار نظر افرادی مانند من بیشتر به جای اصلاح امور باعث بایكوت شدن خودمان میشود تا نتوانیم فیلم بسازیم.
وی افزود: اینكه جشنوارههای خارجی به فیلمهای ایرانی كه موضوع آن شرایط سخت و به عبارتی سیاه نمایانه در كشور است جایزه میدهند، دیگر چیز پوشیدهای نیست و باید بپذیریم كه متاسفانه سازندگان این آثار از نیاز واقعی مردم غافل شده اند.
كارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» با بیان اینكه امروز دو مشكل سیاهنمایی و كمدی های مبتذل در سینمای ایران رسوخ كرده است، ادامه داد: یا برای تامین گیشه و سود خوب به دنبال كمدی مبتذل هستیم و یا برای دریافت جایزه از جشنواره های خارجی اهداف به اصطلاح سینمای جشنواره ای را تامین می كنیم.
بهمنی تاكید كرد: تنها برخی از جشنواره ها مستقل عمل می كنند وگرنه باقی جشن ها یا جشنواره های مهم دنیا مثل اسكار، كن و برلین همگی سیاست های خاص خود را دارند و بر اساس روابطشان با كشورها آثار برتر را انتخاب می كنند.
نویسنده فیلم سینمایی «فرار از جهنم» تاكید كرد: بی تردید اگر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در دو مقطع صدور پروانه ساخت و پروانه نمایش با دقت عمل كند خیلی از مشكلات پیش نخواهد آمد.
بهمنی گفت: قانون برای ما حدودی را مشخص كرده است و مطمئن باشید اگر قانون را رعایت كنند خیلی از این اتفاقات در سینمای ایران نخواهد افتاد و اینقدر موضوع سیاه نمایی در هنر هفتم كشور رسوخ نمیكرد.
وی تاكید كرد: مدیریت ما باید قانونی باشد نه اعمال سلیقه شخصی، آن وقت سینما مسیرش را درست طی خواهد كرد و حالا كه بحث سیاه نمایی در سینما مطرح است یعنی هنرمان را درست و بر اساس قوانین مدیریت نكرده ایم.
بازیگر فیلم سینمایی «وعده دیدار»، خاطرنشان كرد: امیدوارم این اظهار نظرها به جای اینكه خط كشی ایجاد كند تا مدیران از برخی سینماگران حمایت و برخی را بایكوت كنند باعث حل مشكل سینما شود.
بهمنی درباره انتخاب فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» به عنوان نماینده ایران در اسكار نیز گفت: به نظر من این انتخاب هم یكی از اشتباهات بزرگ سینمای ایران است. آیا واقعا این فیلم می تواند نماینده فرهنگ ایران در دنیا باشد.
**انتخاب «بدون تاریخ بدون امضا» برای اسكار عاقلانه نبود
این كارگردان سینما با بیان اینكه هیات انتخاب اسكار در ایران با معرفی فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اشتباه كرده است، افزود: یعنی در سینمای كشور فیلمی ساخته نشده است كه فضای بهتر و درست تری از ایران را به دنیا معرفی كند و باید اثری كه سراسر فقر و فلاكت را نشان می دهد به دنیا معرفی كنیم.
كارگردان فیلم سینمایی «تارهای نامریی» تاكید كرد: واقعا نمیشد این همه پیشرفت های علمی و حماسههای بزرگی كه در ایران شكل گرفته و در قالب فیلم سینمایی تولید شده را به عنوان نماینده ایران به اسكار معرفی كرد.
بهمنی خاطرنشان كرد: این انتخاب به نظرمن عاقلانه نبوده است چون فرهنگ خود را در دنیا تخریب می كنیم. ایران با نگاه حق طلبی كه دارد همواره مورد مخالفت قدرت های دنیا قرار گرفته است آن وقت خودمان با انتخاب فیلم سینمایی «بدون تاریخ بدون امضا» برای اسكار، آب در آسیاب دشمن می ریزیم.
وی با تاكید بر اینكه در جنگ رسانهای با دشمن این انتخاب یك نوع پاس گُل به حساب میآید، گفت: كجای این فیلم نقطه مثبت است و جز اینكه مدیران سینمایی به سیاهی این فیلم توجه نكردهاند و به نظرم انتخابی در حد فاجعه داشته اند.
بهمنی افزود: این مشكلات و معضلات در تمام دنیا وجود دارد و تقریبا در همه كشورها كارتن خواب و معتاد هست اما هیچ كشوری مانند ما نمایش فساد و بدبختی را نماینده خود در دنیا معرفی نمی كند. بنابراین ما حق داریم كه شك كنیم برخی می خواهند چهره انقلاب و نظام را تخریب كنند.
فراهنگ**9246** 1701
سیاهنمایی در سینما از واقعیت تا خیال/7
بهمنی: سیاهنمایی در سینما را نمی توان انكار كرد
۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۴۲
کد خبر:
83065154
تهران- ایرنا- یك نویسنده و كارگردان معتقد است كه سینمای ایران به ورطه سیاهنمایی افتاده و سخن گفتن درمورد این وضعیت نیز جز بایكوت شدن گوینده، تاثیری بر مسیر فیلمهای سینمایی نمیگذارد.