۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 83066111
T T
۰ نفر
11 درصد معلولان زيرپوشش بهزيستي نابينا و كم بينا هستند

مشهد- ايرنا- معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي گفت: 11 درصد از مجموع معلولان زير پوشش بهزيستي را در اين استان معلولان كم بينا و نابينا تشكيل مي دهند.

مسعود فيروزي روز دوشنبه به مناسبت روز جهاني عصاي سفيد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 118 هزار معلول هم اينك در خراسان رضوي از خدمات بهزيستي بهره مي برند كه 113 هزار نفر آنان دچار معلوليت در بينايي هستند.
وي ادامه داد: نابينايان از آن دست معلولاني هستند كه به دليل معلوليت خود بسياري از فرصتها را با وجود توانمنديهاي جسمي و ذهني بالا در عرصه هاي شغلي از دست مي دهند.
معاون اداره كل بهزيستي خراسان رضوي مناسب سازي محيطهاي شهري را براي اين گروه موجب رفاه آنان ذكر و بيان كرد: در اين زمينه شهرداري مشهد اقدامات خوبي انجام داده اما هنوز آشنايي و آگاهي مردم نسبت به نوارهاي زرد نصب شده در داخل پياده روها و ضرورت حفظ حريم آنها به اندازه كافي نيست و بعضا در حد صفر است.
وي گفت: نابينايان از ابتدايي ترين حقوق شهروندي محرومند و حضور آنان در اجتماع به دليل فراهم نبودن شرايط و فرهنگ پذيرش آنان همراه با خطرات فراواني است. نحوه كمك به فرد نابينا و كم بينا براي عبور از خيابان و محيطهاي پرخطر و حتي نحوه راهنمايي كلامي و هدايت آنان براي بالارفتن از پله ها و مكانهاي اينچنين آداب و روشهايي دارد كه هنوز مردم نسبت به آن آگاهي ندارند.
فيروزي افزود: در 'قانون جهاني عصاي سفيد' سه دسته وظيفه مندي در جهت حمايت از اين قشر اعلام شده كه شامل وظايف دولتها و مسئولان، وظايف جامعه و وظايف خود نابينايان است. دولتها و مسئولان بايد در تصميم سازيها و سياست گذاريها نسبت به خواسته ها و نيازهاي اين گروه توجه كنند و جامعه نيز بايد زمينه را براي نقش آفريني اجتماعي نابينايان فراهم آورد. در اين زمينه رسانه ها و نقش فرهنگ سازي آنها يگانه و بي نظير است.
وي ادامه داد: در اين ارتباط وظايف خود نابينايان در زمينه مطالبه گري و خستگي ناپذيري براي دريافت مطالباتشان از همه مهمتر و تشكيل سازمانهاي مردم نهاد و فعاليت در مسير احقاق حقوق اين گروه از معلولان امري لازم است.
معاون امور توانبخشي اداره كل بهزيستي خراسان رضوي در خصوص مشكلات معلولان بينايي نيز گفت: مشكلات اين گروه همانند ساير مردم جامعه در زمينه مسكن، اشتغال و ازدواج است حال آنكه به واسطه معلوليتشان شدت و وخامت مشكلات براي آنان به مراتب بيشتر است.
وي افزود: در اين مسير فرصتهاي شغلي براي گروه نابينايان بسيار محدود است و همين امر مي تواند ساير جنبه هاي زندگي اين افراد را به شدت تحت تاثير قرار دهد.
در استان 6.4 ميليون نفري خراسان رضوي 118 هزار معلول جسمي حركتي، ذهني، نابينا، ناشنوا، بيمار رواني مزمن، سالمند و افراد مبتلا به اوتيسم در اداره كل بهزيستي خراسان رضوي داراي پرونده هستند.
23 مهر ماه به منظور حمايت از نابينايان 'روز جهاني عصاي' سفيد نامگذاري شده است.
7496/1858