۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83066697
T T
۰ نفر
سردبیر میدل ایست آی:ترامپ جلوی سلطنت محمد بن سلمان را بگیرد

تهران – ایرنا – سردبیر تارنمای خبری میدل ایست آی در مقاله ای با اشاره به نقش كلیدی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در قدرت یافتن ولیعهد سعودی ابراز عقیده كرد كه او باید پس از قتل جمال خاشقچی جلوی سلطنت محمد بن سلمان را بگیرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دیوید هرست دراین مقاله با اشاره به مرگ سرمقاله نویس شهیر عربستانی دركنسولگری این كشور در استانبول تركیه نوشت: اگر مرگ خاشقچی را عملی نابخردانه بدانیم، حتما دیوانه ای دستور آن را صادر كرده است. فردی بی منطق كه به هیچ قانونی پایبند نیست. فردی كه می تواند با دست باز عمل كرده و كسی از او در امان نیست.
هرست قتل خاشقچی را به توفانی شدید تشبیه كرد كه تغییر مسیر داده و فقط سواحل تركیه را تهدید نمی كند.به زعم هرست، بحران قتل مقاله نویس واشنگتن پست دیگر به درگیری آنكارا و ریاض در خاورمیانه منحصر نبوده و به بحرانی عظیم برای كاخ سفید و آمریكا تبدیل شده است.
هرست نوشت: كسی كه محمد بن سلمان را خلق و تبلیغ كرد و اعتماد دستگاه سیاست خارجی و نهادهای امنیتی و نظامی آمریكا را به او جلب كرد، ترامپ است. ترامپ اجازه داد كه ولیعهد عربستان بدون هراس از عقوبت رفتارش عمل كند.
هرست نوشت: حمایت بی پرده ترامپ از زمان انتصاب بن سلمان به سمت ولایتعهدی و همچنین مطالب بی وقفه و بی شرمانه رسانه های آمریكا كه بن سلمان را اصلاح طلبی جوان می خواندند، مایه شرمساری است.
ستون نویس پیشین روزنامه انگلیسی و چپ گرای گاردین تحقیقات مشترك دولت عربستان و تركیه برای كشف حقایق را عملیاتی برای تفكیك سلمان از اتفاقات اخیرخواند و نوشت: تركیه با ارائه صوت و تصویر آخرین لحظات زندگی خاشقچی به متحدان غربی خود، نتیجه این تحقیقات را پیش از آغاز آن مشخص كرد. تنها پرسشی كه در اذهان سعودی ها باقی می ماند آن است كه چگونه جلوی آسیب ولیعهد از تبعات این وقایع را بگیرند.
سردبیر میدل ایست آی در پایان نوشت: جلوس ولیعهد سعودی بر تخت پادشاهی سه شرط دارد: اول و مهمتر از همه كسب رضایت كاخ سفید؛ دوم حمایت خاندان سلطنتی و سوم جلب افكار عمومی كه كمترین اهمیت را دارد.
ترامپ اكنون و پس از افشای صوت و تصویر آخرین لحظات عمر خاشقچی باید تنها یك اقدام انجام داده و مانع جلوس بن سلمان بر تخت سلطنت شود.
جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی كه از اعضای انجمن رسانه های ترك ـ عرب بوده است، از 10مهرماه و زمان مراجعه به ساختمان سركنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است.
برخی رسانه ها خبر از قتل وی در كنسولگری و انتقال جسد تكه تكه شده او توسط نیروهای اطلاعاتی سعودی به خارج دادند.
اروپام**3092**1590
۰ نفر