۲۳ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۳۴
کد خبر: 83067197
T T
۰ نفر
شهردار :تكميل متروي اهواز به 760 ميليون دلار نياز دارد

اهواز – ايرنا- شهردار اهواز با اشاره به اينكه براي اتمام اين پروژه بدون ناوگان حدود 760 ميليون دلار مورد نياز است گفت: پيگيري تامين منابع از طريق فروش اوراق مشاركت يكي از اقداماتي است كه در اين زمينه انجام شده است.

به گزارش ايرنا منصور كتانباف در پنجاه و دومين نشست علني شوراي شهر اهواز درخصوص سوال يكي از اعضاي شوراي شهر مبني بر عدم پيشرفت فيزيكي در پروژه متروي شهر اهوازو عدم جذب بودجه بدين منظور، با اشاره به اينكه يكي از دغدغه هاي شهرداري اتمام اين پروژه است گفت: براي اجرايي شدن فاز نخست اين پروژه اقداماتي صورت گرفته است اما نبايد از محدوديت منابع شهرداري اهواز غافل شد.
وي ادامه داد: براي انتشار اوراق مشاركت به مبلغ سه هزار ميليارد ريال مجوزهاي لازم از شورا اخذ شده است اما با توجه به شرايط بانك مركزي ، بانك عامل را از پذيرش تضمين اصل و سود اوراق مشاركت منع كرده بود.
كتانباف گفت: همزمان با پيگيري اوراق مشاركت جلسات متعددي با پيمانكار، مشاور و دست اندركاران طرح تشكيل شده و عمليات اجرايي طرح كه از ارديبهشت ماه سال 95 غير فعال شده بود از مهرماه سال 96 از سر گرفته شد.
به گفته شهردار اهواز تامين تجهيزات و تعميرات اساسي دستگاه TMB كارون و اجراي يك كيلومتر تونل در (ايستگاه راه آهن) با عبور از دپو و ساختمان هاي مهم راه آهن اهواز از ايستگاه ميدان ساعت تا پارك حجاب، اجراي حدود 2/7 كيلومتر ريل گذاري بخشي از اين اقدامات بوده است.
وي يكي از مشكلات اين پروژه را آب بندي ايستگاه ها دانست و خاطر نشان كرد: در يك سال اخير 6 ايستگاه فاز اول آب بندي نهايي شده و آماده نازك كاري و نصب تجهيزات الكترومكانيكال است.
كتانباف درخصوص پيگيري براي تامين اعتبار اين پروژه گفت: با مسئولان مختلف از جمله رئيس جمهور، معاون اول رئيس جمهور رئيس و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور جلساتي برگزار شده است.
به گفته وي طبق مصوبه هيئت وزيران قرار شد تضامين لازم جهت سهم شهرداري اهواز براي فايناس طرح توسط دولت انجام شود همچنين يكي ديگرچالش هاي اين پروژه بحث اختلاف با پيمانكار از سال‌هاي گذشته است .
شهردار اهواز ادامه داد: طبق آخرين تصميمات مقرر شد اين اختلاف از طريق شوراي عالي فني كشور پيگيري شود.


**خريد 52 دستگاه اتوبوس جديد
وي در پاسخ به سوال دوم مبني بر نابساماني وضعيت حمل و نقل شهري در اهواز و رها شدن پروژه هاي قبلي گفت: خريد 52 دستگاه اتوبوس هاي جديد، خريد 9 دستگاه ميني بوس، بازسازي 23 دستگاه اتوبوس و پيگيري اجراي كامل توافق نامه تجهيزات ناوگان تاكسيراني به 117 دستگاه تاكسي اروندي برخي از اين اقداماتدر يكسال گذشته است.
به گفته شهردار اهواز، اين شهر داراي طرح جامع حمل و نقل است كه در سال 86 به تصويب شوراي عالي ترافيك كشور رسيده است كه كليه پروژه هاي ترافيكي در راستاي تحقق طرح جامع است.
وي درخصوص اتمام پروژه هاي عمراني يادآور شد: اتمام سطح اصلي تقاطع چند سطحي ميدان شهيد بندر، اتمام پروژه مسير ارتباطي كوي رمضان به تقاطع ولايت، اتمام پروژه تقاطع ولايت تسريع در پروژه تقاطع جانباز و شروع پروژه ساحلي منطقه يك برخي ديگر از اقدامات هستند.

**مشكلات اقتصادي كشور علت تجمعات كارگران
شهردار اهواز در بخشي ديگر از سخنان خود تحصن هاي مكرر كارگري را ناشي از مشكلات كمبود منابع مالي شهرداري داست و گفت: اين تجمعات به دليل شرايط اقتصادي كشور اين مشكلات ايجاد شده كه بخش عمده اي از اين تأخير جبران شده است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر به طور ميانگين يك ماه حقوق كارگران عقب افتاده است تصريح كرد : در ابتداي تصدي شهرداري، قراردادهاي خدمات شهري منعقد نشده بود كه با همكاري صورت گرفته قراردادها رفع اشكال و مراحل قانوني انعقاد شده است.

**علت مسدود شدن مكرر حساب هاي شهرداري
كتانباف درخصوص مسدود شدن مداوم حساب هاي شهرداري در چند ماه گذشته توسط مراجع قضايي اظهار داشت: مسدود شدن حساب هاي شهرداري ناشي از اجراييه هاي صادره توسط دستگاه قضايي عمدتاً موضوع تملكي سال هاي گذشته توسط شهرداري جهت اجراي طرح‌هاي شهري بوده است.
وي با بيان اينكه راي هاي اين پرونده ها در سال هاي گذشته و با توجه به محدوديت هاي مالي شهرداري صورت گرفته است ادامه داد: در آن بازه زماني با توجه به قانون منع توقيف اجراييه ها به سال‌هاي بعد به تعويق افتاده و سررسيد آن در زمان تصدي شهردار فعلي به پايان رسيده است.
شهردار اهواز در پاسخ به دليل استعفاي پي در پي خود، با اشاره به اينكه گفت: در طول مسئوليت در هيچ مقطعي زماني وقفه اي در انجام امورات كاري و تلاش و پيگيري مسائل شهري با همه ناملايمات و سختي ها ايجاد نشده است و تلاشم براي بهبود بالا بردن كيفيت زندگي مردم اهواز بيشتر گذشته است.
وي افزود: با آگاهي از شرايط ثبت اقتصادي كشور در اين برهه زماني و مسائل خاص شهر اهواز از زمان فعاليت به عنوان شهردار اهواز براي خدمت بهتر و خور شان مردم اهواز تلاش كرده ام.

**تخصيص 70 ميليارد ريال درآمد براي شهرداري
وي در پاسخ به عدم موفقيت در جذب بودجه‌هاي دولتي و كسب درآمد از صنايع و شركتهاي دولتي و خصوصي بزرگ و ناتواني در تعريف منابع مالي پايدار و تثبيت درآمد لازم شهرداري اهواز بيان كرد: در سال گذشته با توجه به مشكلات منابع مالي دولت حدود 70 ميليارد ريال تخصيص داده شده است.
شهردار اهواز گفت: در سال جاري نيز تا به اين لحظه حدود 300 ميليارد ريال اعتبار ابلاغ شده كه در حال انجام مراحل جذب اعتبار هستيم كه نسبت به سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.
وي با اشاره به اينكه به افزايش درآمدهاي پايدار شهرداري مانند عوارض نوسازي، بهاي خدمات و كسب پيشه تصريح كرد: درآمد نوسازي سال گذشته نسبت به سال 95، 23درصد نوسازي، 12 درصد بهاي خدمات شهري و در كسب و پيشه يك درصد افزايش داشتيم.
بنابراين گزارش، چندي پيش مازيار جهانبخشي يكي از اعضاي شوراي شهر 40 سوال از شهردار اهواز در راستاي وظايف وي مطرح كرد كه روز دوشنبه شهردار اهواز با حضور در صحن علني شوراي شهر به 6 سوال از آن پاسخ داد.
9887/6002