۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۰
کد خبر: 83067772
T T
۰ نفر
دوسالانه ادبیات كودك امسال با شناخت «دیگری» رقم می خورد

تهران- ایرنا- سومین همایش دوسالانه ادبیات كودك و مطالعات كودكی با موضوع «دیگری» تلاشی است برای حساس كردن كودك از ابتدا به پذیرش جنس، نژاد، قوم دیگر و غیره به عنوان ضرورتی در شرایط كنونی جامعه جهانی و ایران از دریچه ادبیات.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا دبیر علمی همایش «دوسالانه ادبیات كودك و مطالعات كودكی» روز سه شنبه در نشست خبری این همایش گفت: در نظام های اجتماعی كنونی بر اثر مسائل بین المللی چون موج مهاجرت ها، جنگ ها و ظلم و اجحاف در حق اقلیت ها بسیاری از ناعدالتی ها ، تبعیض و سوءگیری های متعصبانه در سطوح مختلف نسبت به دیگری صورت می گیرد كه توجیه آن پروژه «دیگرسازی» است.
حسین شیخ رضایی با اشاره به بحث «ادبیات كودك و دیگری» به عنوان موضوع سومین دوسالانه ادبیات كودك و مطالعات كودكی گفت: تمركز این همایش دو روزه بر این است كه چگونه ادبیات كودك می تواند نقش «دیگری» را مثبت جلوه دهد تا كودك را از ابتدا نسبت به دیگری و پذیرش او حساس كند.
وی افزود: در كشور ما تعداد كتاب های تالیفی كه «دیگری» در آن نقش دارند و یا به شكل پذیرای آنها بودن مطرح شده اند، بسیار اندك است در حالی كه این موضوع در شرایط كنونی در عرصه جهانی و داخلی اهمیت ویژه ای دارد و به گونه ای مسئولیت اجتماعی ادبیات كودك را بالا می برد.
شیخ رضایی گفت: سومین همایش دوسالانه ادبیات كودك و مطالعات كودكی با موضوع «ادبیات كودك و دیگری» با حضور مدعوین از حوزه های مختلف از جمله دست اندركاران ادبیات كودك، روانشناسان و جامعه شناسان دوم و سوم آبان ماه برگزار می شود.
دبیر علمی این همایش به ارسال 60 مقاله به این همایش دو روزه اشاره كرد و گفت: از این تعداد حدود 20 مقاله در همایش ارائه خواهد شد.
نوش آفرین انصاری، دبیر شورای كتاب كودك نیز در این نشست ،نیاز جامعه به آموزش جامعه در زمینه شناخت دیگری را از اهداف برگزاری همایش عنوان كرد و گفت: جامعه ما نسبت به دیگری بیگانه است.
سومین همایش دوسالانه ادبیات كودك و مطالعات كودكی با موضوع «ادبیات كودك و دیگری» با محورهای
**مباحث نظری: شامل كیستی «دیگری» (رویكردهای نظری به تعریف مفهوم «خود»، «دیگری» و «هویت»)، «دیگری» و تبعیض اجتماعی، انسجام و هویت ملی ، «دیگری» و فرهنگ و اخلاق، «دیگری» و ایدئولوژی و سیاست
**مباحث ادبی: شامل «دیگری» در تاریخ ادبیات كودك ایران (ادبیات كلاسیك، عامیانه، شفاهی و…)، «دیگری» در ادبیات كودك معاصر ایران (ژانرهای گوناگون/ تالیف و ترجمه/ متن و تصویر/…)، «دیگری» در ادبیات كودك دیگر كشورها.
**مباحث كاربردی: شامل «دیگری» و تولید ادبی (ادبیات برای كودكان با نیازهای ویژه، اقلیت، مهاجر و…)، «دیگری» در ادبیات تعلیمی، تبلیغی و كتاب های درسی و «دیگری» در جهان دیجیتال (بازی های رایانه ای، رسانه های الكترونیك و…) برگزار می شود.
فراهنگ**3009** 1701