۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 83068141
T T
۰ نفر

عصاي سفيد، نمادي براي استقلال روشندلان

۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۶:۲۱
کد خبر: 83068141
عصاي سفيد، نمادي براي استقلال روشندلان

سنندج - ايرنا - عصاي سفيد يا همان وسيله كمكي نابينايان و روشندلان كه با تكيه بر آن علاوه بر اينكه از محيط اطراف خود آگاهي پيدا مي كنند، امروزه نمادي براي استقلال اين قشر به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، استفاده از عصاي سفيد، نخستين بار در سال 1921 در انگلستان متداول شد و اندكي بعد در 15 اكتبر (23 مهر) قانوني به نام قانون عصاي سفيد به تصويب رسيد و اين روز نيز به نام روز نابينايان نامگذاري شد.
در ديگر ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﻧﻤﺎدﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮاي اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮاي همه ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ قابل مشاهده است و براي ﭘﯿﺸﮕﯿﺮي از ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ اﯾﻦ رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺑﺮاي ﻋﺼﺎي راﻫﻨﻤﺎي آﻧﻬﺎ به تصويب رسيده است.
اين روز فرصت مناسبي براي توجه بيشتر به روشندلان و تلاش براي رفع موانع و مشكلات و محدوديت هايي است كه بر سر راه اين قشر در جامعه وجود دارد و همين امر آنان را از علي رغم داشتن استعدادهاي فراوان گوشه گير و منزوي مي كند.
در ميان روشندلان افراد موفق زيادي هستند، با وجود محروم بودن از نعمت بزرگي همانند بينايي و با استفاده از توانايي هاي خود پله هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كرده و در عرصه هاي مختلف جامعه حضور فعال دارند.
در استان كردستان بيش از پنج هزار نفر نابينا وجود دارد كه تعداد زيادي از اين افراد داراي مدارك تحصيلي دانشگاهي بوده و علاوه بر حضور در فعاليت هاي مختلف اجتماعي، در ادارات مختلف از جمله سازمان بهزيستي استخدام شده و شاغل به خدمت هستند.

** 2606 نفر از جمعيت كردستان نابينايي مطلق دارند
مديركل بهزيستي كردستان مي گويد: عصاي سفيد نماد استقلال افراد نابينا است و براساس قانون جامع حمايت از حقوق معلولان تمامي رانندگان موظف هستند به محض ديدن اشخاص با عصاي سفيد حركت خود را متوقف كنند اما اين قانون را كمتر كسي رعايت مي كند.
صباح قريشي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در حال حاضر بيش از پنج هزار نفر نابينا و كم بينا در استان هستند كه از اين تعداد 2 هزار و 606 نفر نابينايي مطلق دارند.
وي با بيان اينكه تمام اين افراد در بهزيستي استان پرونده دارند و هر كدام به شيوه هاي مختلف از اين سازمان خدمات حمايتي دريافت مي كنند، افزود: پرداخت مستمري ماهيانه، ارائه خدمات تحصيلي و پرداخت شهريه دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي، پيگيري اشتغال و بيمه آنان، ساخت مسكن و همچنين تهيه وسايل ضروري از جمله خدمات اين نهاد به افراد نابينا است.
مديركل بهزيستي كردستان تاكيد كرد: براساس قانون تمام دستگاه هاي اجرايي موظف هستند سه درصد از استخدامي هاي جديد خود را به معلولان از جمله نابينايان اختصاص دهند كه اين قانون در بسياري از ادارات رعايت نمي شود.
وي با بيان اينكه بهزيستي استان در آخرين استخدامي خود 200 نفر را جذب كرد كه 10 درصد از اين تعداد از ميان افراد معلول بودند، گفت: 20 نفر از كاركنان فعلي اين سازمان در استان نابينا و كم بينا بوده كه عمدتا تحصيلات عالي دارند.
قريشي در ادامه به مشكلات موجود بر سر راه نابينايان اشاره كرد و يادآور شد: يكي از مشكلات اصلي كه معلولان با آن مواجه هستند، مناسب سازي معابر و فضاي فيزيكي ادارات و مكان هاي عمومي است كه با وجود تلاش هاي فراوان هنوز با نقطه مطلوب فاصله داريم.
وي اضافه كرد: در حال حاضر در معابر و خيابان هاي سطح شهرهاي استان بخصوص سنندج خط عبور نابينايان به صورت رنگي و برجسته مشخص شده كه اميدواريم اين اقدام به ساير مكان هاي عمومي تسري پيدا كند.
مديركل بهزيستي كردستان گفت: در راستاي دسترسي آسان معلولان به خدمات بانكي بدون نياز به كمك ديگران، بانك هاي ملي و تجارت باجه هاي مخصوص استفاده اين افراد ايجاد كرده اند.

** 107 دانش آموز نابينا و كم بينا در كردستان خدمات آموزشي مي گيرند
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان هم گفت: در سال تحصيلي جاري 107 دانش آموز نابينا و كم بينا در مدارس عادي و مراكز ويژه استان مشغول به تحصيل هستند و از خدمات آموزشي، پرورشي و حمايتي بهره مندي شده اند.
خليل رنجبر افزود: اكثر اين دانش آموزان تا پايه سوم و چهار ابتدايي در مراكز خاص و ويژه نابينايان تحصيل مي كنند و پس از آن تلاش مي شود به مدارس عادي منتقل شده و در كنار ساير دانش آموزان مشغول به تحصيل باشند.
وي اظهار داشت: 2 مدرسه مخصوص نابينايان در سنندج و سقز داريم و در ساير شهرستان ها نيز مراكز ويژه ضميمه مدارس عادي داير بوده و به اين دانش آموزان خدمات آموزشي ارائه مي دهند.
رئيس آموزش و پرورش استثنايي كردستان اضافه كرد: در اين ميان، دانش آموزاني هستند كه علاوه برنابينايي داراي معلوليت ذهني نيز هستند كه اين افراد براي هميشه در مدارس خاص تحصيل مي كنند و به مدارس عادي منتقل نمي شوند.
وي يادآور شد: دانش آموزاني كه در مدارس عادي تحصيل مي كنند داراي معلم رابط بوده و تحت آموزش هاي تلفيقي و فراگير قرار مي گيرند.
رنجبر با اشاره به خدماتي كه آموزش و پرورش استثنايي به اين دانش آموزان ارائه مي دهد، گفت: اين دانش آموزان در تهيه عينك و جراحي مورد حمايت قرار مي گيرند ضمن اينكه بهزيستي نيز خدمات جداگانه اي به آنها ارائه مي دهد.
در قانون جامع حمايت از حقوق معلولان قوانين بسياري براي معلولان در نظر گرفته شده كه بخش زيادي از آن رعايت نمي شود لذا بايد تلاش شود كه فرهنگ سازي هاي لازم در اين زمينه صورت بگيرد تا اين قشر از جامعه بطور كامل از حق و حقوق قانوني خود بهره مند شوند.
7348/9102