۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵
کد خبر: 83068888
T T
۰ نفر

گذر زائران خارجی از گیلان تا كربلا

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵
کد خبر: 83068888
گذر زائران خارجی از گیلان تا كربلا

آستارا - ایرنا - آمار ورود زائران خارجی اربعین حسینی از مرز آستارا به ایران برای عزیمت به كربلای معلی، هر روز افزایش می یابد و مسیر حركت آنان تا عراق، تجلی گاه عشق به آزادیخواهی و ظلم ستیزی است.

قرن ها از زیارت اربعین امام حسین (ع)، توسط جابربن عبدالله انصاری آن عارف نامدار و همراهانش سپری می شود و عطش درونی زیارت تربت پاك آن امام آزادیخواه، جان و دل مردم آزاده جهان را تسخیر كرده و همایش پیاده روی اربعین حسینی به بزرگترین حركت و اجتماع مسلمانان جهان تبدیل شده است.
این شور عاشقی در مرزهای كشورمان نمود بیشتری دارد و پایانه مسافری گمرك آستارا نیز این روزها افزایش لحظه به لحظه تعداد زائران خارجی را شاهد است و دستگاه های عضو ستاد اربعین این شهرستان، برای خدمت رسانی به آنها شب و روز نمی شناسند.

** فرصت های تاریخی همایش اربعین
امام جمعه آستارا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا حضور زائران خارجی اربعین در این شهرستان و گذر آنان از گیلان تا كربلا را فرصت و توفیقی الهی برای مسئولان و مردم دانست و همه را به بهره گیری از سفره بی آلایش و پربركت امام حسین (ع) فرا خواند.
حجت الاسلام كاظم حافظ نیا گفت: دشمن برای خدشه به سیمای جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور به تبلیغات مسموم دست می زند و باید از حضور اتباع خارجی در همایش اربعین حسینی برای تنویر افكار عمومی و معرفی چهره اصیل و روشن ایران اسلامی و تبیین آرمان های والای انقلاب اسلامی استفاده كنیم.
ولی داداشی نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز همایش اربعین را بستر توسعه مناسبات ایران و كشورهای حوزه قفقاز، روسیه و جمهوری آذربایجان و همگرایی عظیم مردم را خار چشم بدخواهان اسلام و مسلمانان عالم دانست.
وی گفت: اقتصاد گردشگری در ذیل مقوله اربعین حسینی جای دارد و بعد معنوی این حركت جهانی بر بخش های اقتصادی آن می چربد اما نباید از بركات اقتصادی آن غفلت ورزید.
فرماندار آستارا نیز بیان كرد: پیاده روی اربعین حسینی حركتی خودجوش و جهانی است و علاوه بر شیعیان، آزادیخواهان جهان به شركت در آن علاقه نشان می دهند و امام حسین (ع) به عنوان چهره ای عالم گیر، دل های انسان های آزاده را تسخیر كرده و فرصت و بركتی تاریخی را برای آستارا و استان گیلان ارزانی كرده است.
یونس رنجكش گفت: در سال گذشته 9 هزار زائر خارجی از مرز آستارا برای عزیمت به كربلا گذر كرده بودند و امسال پیش بینی می شود این رقم به 13 هزار نفر افزایش یابد و تا دیروز، یك هزار و 100 زائر با 15 دستگاه اتوبوس از آستارا به ایران وارد شده اند.

** تمهیدات ستادهای اربعین گیلان و آستارا
معاون هماهنگ كننده سپاه قدس گیلان نیز در بازدید از پایانه مسافری گمرك آستارا گفت: استقبال و هدایت زائران خارجی فقط به داخل استان و استقرار موكب در مرز مهران معطوف نمی شود، بلكه سپاه قدس و عتبات عالیات گیلان، 14 موكب را در شهرهای نجف و كربلا در مسیر گذر زائران برپا كرده است.
سرهنگ پاسدار عباس بایرامی تهیه و اجرای بخشی از برنامه های فرهنگی، خدمات بهداشتی و درمانی و پذیرایی از زائران خارجی را بر عهده سپاه این شهرستان دانست و مشاركت مردم و دستگاه های اداری را در این امر خواستار شد.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشكی گیلان نیز از آمادگی آمبولانس های مركز فوریت های پزشكی استان برای خدمت به زائران خارجی خبر داد و حضور پزشك در موكب های پایانه مرزی و حرم امام زادگان آستارا را ضروری برشمرد.
علی داوودی گفت: امكان سنجش فشار و قند خون زائران خارجی اربعین در پایانه مرزی آستارا توسط عوامل بهداشت و درمان گیلان فراهم شده و مشاركت جمعیت هلال احمر آستارا در این خصوص لازم است.
سرهنگ جهانبخش آرمان فرمانده سپاه آستارا نیز از آمادگی این نهاد برای توزیع روزانه غذای گرم به دو هزار و 500 زائر خارجی خبر داد و تقویت برنامه های دینی موكب ها را خواستار شد.
مسئول كمیته استقبال ستاد اربعین آستارا نیز گفت: جلوگیری از ورود خودروها به خیابان منتهی به پایانه مرزی این شهرستان باعث ایجاد فضای خدمت به زائران شد و حركت اتوبوس زائران به حرم امامزادگان آستارا راحت تر صورت می گیرد.
جمشید مهدوی افزود: دو موكب در پایانه مرزی و محوطه حرم امامزادگان با 17 غرفه نظیر پاسخ شبهات دینی، اقامه نماز، خیمه معرفت، اسكان و پذیرایی راه اندازی شده و خدمت به زائران توسط جوانان پر شور در حال انجام است.
وی اظهار كرد: ابراهیم و قاسم (ع) از فرزندان امام موسی كاظم (ع) هستند و حرم آنان در حاشیه محور آستارا به تالش، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران است و این روزها با توجه به حضور زائران خارجی، ازدحام جمعیت را شاهد است و برنامه های فرهنگی متنوعی برای آنها برگزار می شود.
مهدوی مسئول كمیته استقبال ستاد اربعین آستارا نیز همراهی بیشتر مسئولان و مردم را برای تامین اقلام مصرفی مورد نیاز برای پذیرایی زائران در موكب ها خواستار شد.
جلال دیانسایی مدیر پایانه مرزی آستارا نیز از نصب پارچه های خوش آمدگویی به زبان های مختلف در محوطه این پایانه در استقبال از زائران خارجی اربعین خبر داد.

** اربعین حسینی و احیای گردشگری مذهبی
فرماندار آستارا در این خصوص گفت: شور حسینی فقط به بعد معنوی و مذهبی آن منحصر نمی شود بلكه این آمد و رفت هیجان انگیز، بركت اقتصادی نیز برای آستارا و گیلان دارد و ایجاد فرصت های شغلی در مسیر گذر زائران خارجی گواه این امر است.
رنجكش افزود: آستارا از شهرهای دارای قابلیت گردشگری مذهبی است و علاوه بر داشتن بقاع متبركه، مسیر گذر زائران خارجی مشهد، قم و كربلاست و باید از بركت حضور آنها برای احیای ظرفیت های گردشگری مذهبی این شهرستان به نحو كامل استفاده شود.

** دغدغه های ستاد اربعین حسینی در خدمت رسانی به زائران
فرماندار آستارا از محقق نشدن وعده های ستاد اربعین گیلان در تامین پزشك، دارو و كمك های نقدی و غیر نقدی برای خدمت رسانی به زائران در این شهرستان گلایه كرد و عملی شدن وعده ها را برای ارتقای سطح كیفی خدمات موثر دانست.
رنجكش بیان داشت: آستارا گذرگاه ملی است و خدمت به زائران خارجی در این شهرستان، بعد ملی دارد و برای جلب مشاركت مردم در این رابطه، 10 هزار برگ قبض 50 هزار ریالی جمع آوری كمك های نقدی توزیع می شود.
اكنون بندر مرزی آستارا غبار راه زائران خارجی كربلا را توتیای چشم خویش می كند و با افزایش لحظه به لحظه شور حسینی در این دیار كهن، جامه های عزا بر تن مردم بیشتر مشاهده می شود و نوای یا حسین (ع) از مساجد و تكایای آن به گوش می رسد تا آنانكه از زیارت تربت پاك امام آزادگان باز مانده اند، با استقبال و همراهی زائران خارجی، در این توفیق و اجر عظیم شریك باشند.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و سالانه 800 هزار گردشگر خارجی از مرز آن تردد می كنند.
هشتم آبان ماه، اربعین حسینی است.
گزارش از عیسی پاشاپور
7124/2007