۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۵۴
کد خبر: 83070757
T T
۰ نفر
استراو: تحریم ایران جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریكا است

لندن - ایرنا - وزیر امور خارجه اسبق انگلیس با اشاره به اینكه آمریكا در اعمال تحریم‌های یك‌جانبه علیه ایران در موضع انزوا قرار دارد، گفت: تحریم‌های فعلی نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلكه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریكا به شمار می‌رود.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، «جك استراو» در نشست «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران» در لندن گفت: دوره‌هایی از تاریخ بوده كه انگلیس راهی جدا از آمریكا انتخاب كرده، اما این (راه جدای انگلیس در موضوع برجام) یكی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود.'
وی با اشاره به حمایت انگلیس از توافق با ایران ابراز اطمینان كرد كه موضع فعلی این كشور ادامه خواهد یافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستیم اما 'آمریكا باید این موضوع را هضم كند.'
وزیر خارجه اسبق انگلیس با اشاره به سخن جان بولتون مشاور امنیتی كاخ سفید كه تحریم‌های اخیر را سخت‌ترین تحریم‌ها نامیده بود، گفت: به نظر او این تحریم‌ها «انتقام‌جویانه‌ترین تحریم‌ها» هستند چراكه اقشار ضعیف و مردم عادی را هدف قرار داده‌اند.
استراو تأكید كرد كه بخش «انتقام‌جویانه» تحریم‌ها وقتی آشكار می‌شود كه توجه كنیم كالاهای انسان دوستانه مانند دارو، تجهیزات پزشكی و حتی غذا از سوی مقررات خزانه‌داری آمریكا نیز از تحریم معاف نیستند. وزیر خارجه اسبق انگلیس تاكید كرد: در عمل یك بیمار در تهران یا تبریز یا شیراز به خاطر تحریم‌های ثانویه نخواهد توانست به دارو دسترسی پیدا كند.
وی گفت:'امیدوارم آمریكا از این كار خود و آسیب زدن به مردم عادی شرم كند.'
استراو با اشاره بر انتقام‌جویانه بودن تحریم‌ها تأكید كرد كه اكنون اراده‌ای از طرف بقیه دنیا وجود دارد كه نمی‌گذارد تحریم‌ها مطابق میل آمریكا انجام شود. این بار اجماع جهانی وجود ندارد و حتی جامعه جهانی مایل است كه به آمریكا نشان دهد این‌گونه تحریم‌های یك‌جانبه برای آمریكا هزینه خواهد داشت.
وزیر خارجه اسبق انگلیس ضمن تأكید بر اهمیت ابزارهای مالی اروپا گفت كه مهم‌تر از آن، این است كه بتوان مقامات واشنگتن را قانع كرد كه پشت كردن به معاهدات بین‌المللی كه بعد از جنگ جهانی دوم عامل ثبات جهان بوده‌اند، یك اشتباه خطرناك برای خود آمریكایی‌هاست، همان‌طور كه برای باقی دنیا هم هست.
وی در پایان تأكید كرد:' تحریم‌های فعلی نه سخت‌ترین تحریم‌ها، كه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریكا به شمار می‌رود '.
در این نشست كه در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن و با حضور یك‌صد تن از فعالان حوزه اقتصادی، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به حوزه تجارت با ایران برگزار شد، حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن و لرد نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران سخنرانی كردند.
پس آن تحلیلگران و كارشناسان حوزه تجاری درباره آخرین تحولات تجاری ایران و انگلیس در دوره پسا برجام به ایراد سخن پرداختند.
این نشست در حالی برگزار شد كه دولت آمریكا اردیبهشت‌ماه امسال به‌طور یك‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران با كشورهای 1+5 كه در سال 2015 (1394) به امضا رسید، خارج شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا 15 مردادماه فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها را علیه ایران امضا كرد. بااین‌حال سایر اعضای برجام ضمن مخالف با تصمیم آمریكا اعلام كردند كه در برجام باقی می‌مانند.
شبد**اروپام ** هـ ن **1379