رضا سرابی اقدام امروز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: ایده ایجاد موزه نور حدود 20 سال پیش در ذهن من شكل گرفت و پس از آن در مدت كوتاهی حدود 40 عدد فانوس جمع آوری كردم.
وی افزود: انگیزه تكمیل مجموعه وسایل تاریخی مرتبط با نور و روشنایی پس از آن در من تقویت شد تا اینكه در نهایت به جمع آوری 270 عدد انواع پیه سوز و فانوس قدیمی منجر شد.
وی اظهار داشت: مجموعه تاریخی فانوس و سایر وسایل مرتبط با روشنایی در اختیار اینجانب شامل پیه سوزهایی از سه هزار و 500 سال قبل تا فانوس هایی از تاریخ معاصر آمریكا، انگلستان، فرانسه و عثمانی است.
مجموعه دار تبریزی كه راه اندازی «موزه مشاغل» تبریز را در كارنامه فعالیت های خود دارد، تشریح كرد: با توجه به اینكه بر اساس استانداردهای رایج در جهان، رسیدن تعداد فانوس ها و پیه سوزها به 100 عدد ظرفیت ایجاد موزه تخصصی را فراهم می كند و تعداد اقلام در اختیارم 270 عدد بود، ایجاد «موزه نور» در سال های اخیر به یكی از خواسته های قلبی من تبدیل شد.
وی ادامه داد: تلاش های من در ارتباط با تكمیل مجموعه اشیای مرتبط با نور و روشنایی در 2دهه اخیر به اندازه ای گسترش یافت كه تنها از كشور آلمان حدود 40 عدد فانوس «فایتون»، درشكه های مسافری درون شهری در زمان های قدیم، وارد كردم.
وی گفت: «فایتون» به عنوان یك وسیله نقلیه درون و برون شهری در دهه های گذشته كاربرد گسترده ای در ایران داشت، اما از آنجا كه فرهنگ مجموعه داری و نگهداری اشیای قدیمی در كشور ما جا نیافتاده است، از آن همه فایتون تنها 2 عدد توسط علی حاتمی، كارگردان فقید سینما، در شهرك سینمایی صیانت شده است.
سرابی اقدام افزود: حتی فانوس هایی كه از فایتون های مورد استفاده در ایران به تعداد انگشت شمار باقی مانده است، شكسته هستند، اما فانوس هایی كه من از آلمان خریدم، همه در نهایت سلامت هستند.
وی اضافه كرد: مجموعه فانوس های در اختیار من خط سیر تكاملی این وسیله كاربردی مهم را تا حدود زیادی ترسیم می كند و از این بابت برای عموم مردم و به ویژه متخصصان و پژوهشگران حایز اهمیت است.
وی اظهار داشت: در میان مجموعه فانوس های من، فانوس های دریایی ویژه ارتباط كشتی ها متعلق به قرن نوزده و نیز فانوس های برنجی دست ساز فایتون دوره لوئی شانزدهم از فرانسه وجود دارد.
مجموعه دار تبریزی اضافه كرد: پیه سوز های موجود در مجموعه ام نیز از سه هزار و 500 سال قبل تا دوره اسلامی، صفوی و سلجوقی، متغیر است.
وی ادامه داد: چهار عدد از نخستین لامپ های ابدعی ادیسون نیز كه توسط مظفرالدین شاه، سفارش و به تصویر پدرش، ناصرالدین شاه، منقش می باشد، در مجموعه من موجود است كه نمونه آن حتی در موزه برق تهران نیز با آن بزرگی وجود ندارد.
وی گفت: همچنین نمونه هایی از فانوس های شرقی موسوم به «وندی» كه در دوره صفویان در ایران، عثمانی و مصر رایج بوده و اكنون منسوخ شده است، در مجموعه اشیای مرتبط با نور و روشنایی اینجانب به چشم می خورد.
سرابی اقدام یادآوری كرد: فانوس های دیوارآویز مخصوص خیابان را نیز كه یك قرن قبل در شهرهایی مانند تهران و تبریز برای روشن كردن معابر استفاده می شد و با گاز (كارپت) كار می كرد، در اختیار دارم.
وی افزود: انواع مختلف فانوس های معدنی، دریایی و راه آهن نیز در مجموعه فانوس های در اختیار من وجود دارد كه بخشی از تاریخ تمدن بشر را به تصویر می كشد.
وی گفت: بخشی از مجموعه فانوس های خود را به شهرداری داده ام كه در «موزه شهر» به معرض نمایش گذاشته شده است و بخشی نیز در اختیار خودم است؛ البته اگر «موزه نور» راه اندازی شود، می توان با تعامل، فانوس های موزه شهر را نیز به موزه نور انتقال داد و به همین دلیل نیز اصولا باید اولویت تاسیس «موزه نور» با شهرداری باشد.
سرابی اقدام اضافه كرد: من از خیلی وقت پیش برای تاسیس «موزه نور» تلاش می كنم و معتقدم باید این موزه در یكی از خانه های تاریخی تبریز راه اندازی شود، به ویژه اینكه مدیریت ارشد آذربایجان شرقی نیز بر لزوم تغییر كاربری خانه های تاریخی از اداری به گردشگری تاكید دارد.
وی به این سوال كه آیا تاكنون تاسیس «موزه نور» از سوی نهادی به شما پیشنهاد شده است، پاسخ منفی داد و گفت: سه روز قبل از كرمان برای كمك گرفتن از من جهت راه اندازی «موزه نور» مراجعه كرده بودند.
مجموعه دار بنام تبریزی ادامه داد: در سال جاری میلادی موزه نور در انگلستان افتتاح شد و من تصاویرش را كه نگاه می كردم، متوجه شدم بسیاری از فانوس های موجود در مجموعه من در آنجا وجود ندارد.
وی افزود: راه اندازی موزه تخصصی نور به ویژه با توجه به رواج هنر نورپردازی ساختمان ها و كاربرد وسیع آن در معماری، اهمیت مضاعفی دارد.
518
تبریز - ایرنا - مجموعه دار سرشناس تبریزی با بیان اینكه مجموعه فانوس ها و پیه سوزهای در اختیارم در خاورمیانه بی مانند است، برای تاسیس «موزه تخصصی نور» اعلام آمادگی كرد.