۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۲
کد خبر: 83072946
T T
۰ نفر
استراو: آمریكا در سیاست تحریم ایران اشتباه محاسباتی كرده است

لندن – ایرنا – وزیر امور خارجه اسبق انگلیس اظهار داشت: آمریكا با خروج از برجام و ازسرگیری تحریم‌های یك‌جانبه علیه ایران، دچار اشتباه محاسباتی و انزوا شده است.

« جك استراو » روز شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لندن گفت: آن‌ها (آمریكا) این‌طور محاسبه كردند كه از طریق اعمال فشار می‌توانند سایر كشورها را با خود علیه ایران همراه كنند، اما تاكنون چنین اتفاقی نیفتاده و بعید می‌دانم كه چنین شود.
دولت آمریكا اردیبهشت‌ماه امسال به‌طور یك‌جانبه از توافق هسته‌ای ایران با گروه پنج به‌علاوه یك كه در سال 2015 (1394) به امضا رسید، خارج شد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریكا 15 مردادماه فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را امضا كرد. بااین‌حال سایر اعضای برجام ضمن مخالفت با تصمیم آمریكا اعلام كردند كه در برجام باقی می‌مانند.
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس گفت: اكنون شاهد این هستیم كه اروپایی‌ها به همراه انگلیس مصمم هستند تا در مقابل فشار آمریكا مقاومت كنند.
وی پیش‌بینی كرد: 'این حركت با اقبال مواجه خواهد شد و تأثیر تحریم‌ها در قیاس با آنچه مدنظر واشنگتن بود، كمتر خواهد شد.'
استراو همچنین پنجشنبه گذشته در حاشیه همایش اقتصادی درباره تحولات تجاری انگلیس و ایران گفته بود: تحریم‌های فعلی آمریكا نه سخت‌ترین تحریم‌ها، بلكه جدی‌ترین اشتباه سیاست خارجی آمریكا به شمار می‌رود.
وی در همایش «چشم‌انداز و توسعه روابط تجاری انگلیس و ایران» كه با حضور یكصد فعال در حوزه اقتصادی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و تجارت در ایران در سفارت ایران برگزار شد، افزود: دوره‌هایی از تاریخ بوده كه انگلیس راهی جدا از آمریكا انتخاب كرده، اما این (راه جدای انگلیس در موضوع برجام) یكی از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود.' این دیپلمات كهنه‌كار انگلیسی با اشاره به حمایت لندن از توافق با ایران ابراز اطمینان كرد كه موضع فعلی این كشور ادامه خواهد یافت و افزود: اگرچه تحت‌فشار هستیم اما 'آمریكا باید این موضوع را هضم كند.'
استراو با اشاره بر انتقام‌جویانه بودن تحریم‌ها تأكید كرد كه اكنون اراده‌ای از طرف بقیه دنیا وجود دارد كه نمی‌گذارد تحریم‌ها مطابق میل آمریكا انجام شود. 'این بار اجماع جهانی وجود ندارد و حتی جامعه جهانی مایل است كه به آمریكا نشان دهد این‌گونه تحریم‌های یك‌جانبه برای آمریكا هزینه خواهد داشت. '
وزیر خارجه اسبق انگلیس ضمن تأكید بر اهمیت ابزارهای مالی اروپا گفت كه مهم‌تر از آن، این است كه بتوان مقامات واشنگتن را قانع كرد كه پشت كردن به معاهدات بین‌المللی كه بعد از جنگ جهانی دوم عامل ثبات جهان بوده‌اند، یك اشتباه خطرناك برای خود آمریكایی‌هاست، همان‌طور كه برای باقی دنیا هم هست.
اتحادیه اروپا و دیگر امضاكنندگان برجام، مخالفت خود را با اقدام رئیس‌جمهوری آمریكا برای خروج یك‌جانبه از برجام اعلام و بر حفظ آن تلاش می‌كنند.
اتحادیه اروپا اعلام كرده است 'قوانین مسدودسازی'‌ خود را برای حمایت از شركت‌های اروپایی فعال در ایران اجرا می‌كند تا از این شركت‌ها در برابر آن بخش از تحریم‌های آمریكا كه شركت‌های خارجی‌ را تهدید می‌كند، محافظت كند.
كشورهای عضو برجام همچنین به دنبال ایجاد سازوكار ارتباط مالی ویژه با ایران در زمان اعمال تحریم‌های آمریكا از 13 آبان هستند.
فدریكا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته اظهار داشت: طرح كانال پرداخت مالی مستقیم با ایران طی هفته‌های آینده اجرایی می‌شود. وی تصریح كرد: ما مایل هستیم ایران بداند كه نه‌تنها یك كشور خاورمیانه بلكه برای مثال كشوری است كه مرزهای طولانی با افغانستان و همچنین كشوری است كه منافع زیادی با كشورهای اروپایی و آسیایی دارد.
اروپام ** هـ ن **1485