به گزارش خبرنگار ايرنا، اين طرح از جمله مصوبات دولت نهم بود كه عمليات اجرايي آن از سال 1388 با حضور وزير وقت راه و شهرسازي و ديگر مسئولان آغاز شد و قرار بود بر اساس وعده وزير وقت ظرف دو سال آماده بهره برداري شود.
فرودگاه رامسر با قدمتي بيش از 50 سال يكي از زيباترين فرودگاههاي شمال كشور است كه در ضلع شمالي اين شهر و در حاشيه درياي خزر قرار دارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز مي گردد و طول باند اين فرودگاه حدود هزار و 500 متر و عرض آن 45 متر است.
توسعه باند فرودگاه از يكهزار و 500 متر به 2 هزار و 750 متر، ساخت ترمينال جديد ، ساختمان هاي جانبي ،اختصاص 40 هكتار زمين براي استقرار دستگاه كمك ناوبري و سالن ترانزيت از مهم ترين مشخصات اين طرح بوده است.
براساس آمار منابع رسمي، تاكنون حدود 120 ميليارد تومان براي اجراي اين طرح ملي هزينه شده و روند پيشرفت فيزيكي آن نيز حدود 97 درصد اعلام شده است.
مهم ترين موانعي كه تاكنون روند عمليات اجرايي اين طرح ملي را دچار وقفه كرده مي توان به حدود 70 واحد مسكوني ، سه واحد آموزشي ، مجتمع خدماتي ، پذيرايي و اقامتي كوثر فدك و نيز آموزشكده فني و حرفه اي ملاصدرا اشاره كرد كه بايد پس از خريداري عرصه و اعيان در اختيار شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي قرار گيرد.
رئيس آموزشكده فني و حرفه اي ملاصدراي رامسر در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : براي خريداري عرصه و اعيان اين آموزشكده، شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي ايران تاكنون حدود 35 ميليارد ريال پرداخت كرده است و قرار بود در پايان سال تحصيلي 96و 97 در زمان تخليه حدود 15 ميليارد ريال ديگر نيز پرداخت كند.
اسماعيل گوهررستمي افزود : اين آموزشكده در زميني حدود 9 هكتار و زيربنايي حدود هشت هزار مترمربع است و در نشست آذر ماه سال گذشته طي تصيميمي كه با حضور رئيس دانشگاه فني و حرفه اي و مديركل فرودگاه هاي مازندران در فرودگاه رامسر گرفته شد قرار بود در تابستان امسال اين آموزشكده را تخليه و به مكان ديگري نقل مكان كنيم ولي بنا به دلايلي چنين اتفاقي رخ نداد.
وي اظهارداشت : اين آموزشكده تنها آموزشكده دولتي غرب مازندران و داراي هزار و 200 دانشجو است و با اينكه تلاش هاي فراواني براي يافتن يك فضاي مناسب براي انتقال دانشجويان و تجهيزات موجود در اين آموزشكده صورت گرفت ولي اين امر تاكنون محقق نشد.
رئيس آموزشكده ملاصدراي رامسر گفت كه به تازگي پس از انتخاب زمين براي ساخت بناي اين آموزشكده به مساحت حدود هفت هزار و 600 متر پروانه دريافت شده و اكنون در مرحله انتخاب پيمانكار قرار دارد.
مديركل فرودگاههاي مازندران نيز گفت كه استانداري با جديت تمام در حال رايزني براي رفع موانع طرح توسعه ملي فرودگاه رامسر بوده و به تازگي نيز نشستي هم با مسئولان كشوري در اين زمينه داشته است.
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: به دنبال پي گير مدير ارشد استان مازندران كه در ماه جاري رخ داد ، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه رديف اعتباري مستقل براي اجراي كامل طرح توسعه ملي فرودگاه رامسر پيش بيني كند.
وي ادامه داد: فرودگاه مازندران نيز بايد با انتخاب يك كارشناس براي تعيين نرخ موانع موجود در مسير اجراي كامل اين طرح ملي از جمله مجتمع خدماتي ، رفاهي و پذيرايي فدك متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اقدام كند كه درموعد مقرركارشناس انتخاب و به استانداري معرفي شد و البته سپاه نيز بايد كارشناس انتخاب مي كرد كه تاكنون نكرده است.
مديركل فرودگاههاي مازندران با اشاره به آنكه مالكان عرصه و اعيان در مسير اجراي اين طرح ملي نهادهاي حقوقي هستند، گفت كه اگر اين همكاري وجود داشت امروز اين طرح حدود 10 سال از آغاز عمليات اجرايي آن دچار تعلل نمي شد .
وطن خواه افزود : به عنوان نمونه در نشستي كه آذر ماه سال گذشته با حضور رئيس دانشگاه فني و حرفه اي ملاصدرا و جمعي از مسئولان محلي در فرودگاه رامسر برگزار شد تصميم گرفتيم كه تا پايان سال تحصيلي پس از تعيين نرخ كارشناسي و پرداخت بخشي از بهاي اين آموزشكده در اختيار شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي قرار گيرد كه متاسفانه چنين نشد.
وي اظهار داشت : براي رفع موانع موجود در مسير اجراي اين طرح اعتبارملي نياز است و با اين اوضاع اقتصادي كشور دولت هم توان پرداخت چنين اعتباري را ندارد بنابراين همكاري و همراهي مالكان براي رفع موانع موجود براي اجراي اين طرح ملي لازم و ضروري است .
اين مسئول اضافه كرد: درحالي كه تاكنون حدود 35 ميليارد ريال نيز شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي بابت بهاي اين آموزشكده پرداخت كرده و حتي 15 ميليارد ريال باقي مانده نيز قرار بود پس از تخليه كامل آن پرداخت شود اما متاسفانه مسئولان اين آموزشكده به وعده هايشان عمل نكردند.
مديركل فرودگاههاي مازندران به اشاره به آن كه بسياري از پروازها به علت بي رغبتي شركت هاي هواپيمايي ناشي از محدوديت و كوتاه باند فعلي فرودگاه رامسر لغو شده است ، خواستار همكاري وهمراهي بيشتر مسئولان مرتبط براي رفع موانع پيش روي اجراي طرح توسعه ملي فرودگاه در اين شهرشد.
تماس هاي مكرر خبرنگار ايرنا براي دريافت نظر مدير مجتمع خدماتي ، پذيرايي و اقامتي كوثر فدك در اين خصوص بدون نتيجه ماند.
سوابق نشان مي دهد كه در بهمن ماه سال گذشته درست زمان وقوع سوانح هواپيمايي آسمان در مسيرتهران - ياسوج اين شركت كه سوابق بيش از سه دهه در فرودگاه رامسر را داشت پروازهايش را در مسير رفت و برگشت مشهد - رامسر و تهران - رامسر قطع كرده است و شركت هواپيمايي ايران اير نيز كه در تمامي روزها با برقراري هر روز 2 پرواز در مسير تهران - رامسر همكاري دارد به تازگي در گزارشي اعلام كرده كه به علت محدوديت باند فرودگاه و نداشتن صرفه اقتصادي سعي دارد كه از تعداد پروازهايش بكاهد.
رامسر با جمعيتي بيش از 70 هزار نفر به علت برخورداري از جاذبه هاي طبيعي ، تاريخي و گردشگري منحصر بفرد نظير جنگل ، دريا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتي مانند هتل هاي قديم ، جديد ، كاخ موزه و آب هاي گرم معدني از ديرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهاي ايران مطرح بوده است.
7078 /1602/1654
نوشهر- ايرنا - اجراي طرح توسعه ملي فرودگاه رامسر در غرب مازندران با وجود وعده 2 ساله اتمام آن، پس از حدود 10 سال وقفه هنوز در گام اول قرار دارد.