۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83073089
T T
۰ نفر

گنبدكاووس نامزد شهر جهانی فرش تركمن شد

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۶
کد خبر: 83073089
گنبدكاووس نامزد شهر جهانی فرش تركمن شد

گنبدكاووس - ایرنا - معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از معرفی گنبدكاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع دستی در حوزه فرش تركمن به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسكو) خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مریم حاجی ابراهیمی روز یكشنبه درجلسه هماهنگی ثبت جهانی فرش تركمن كه با حضور مدیركل میراث فرهنگی گلستان در گنبدكاووس برگزار شد، برلزوم فراهم كردن مقدمات این موضوع تاكید كرد.
وی گفت: ثبت ملی یا جهانی صنایع دستی یك شهر بیشتر با هدف ترویج و تقویت صنایع دستی آن صورت می گیرد و برای تحقق آن باید زیرساخت های لازم از جمله ساماندهی هنرمندان و كارگاه های این حوزه و نیز نصب تابلو و المان های فرش در نقاط مختلف شهر فراهم شود.
حاجی ابراهیمی اضافه كرد: شهر گنبدكاووس شاخص های لازم مانند برج قابوس، موزه فرش، پیشینه تاریخی، هنرمندان فرش و صادرات آن و تدریس رشته فرش در دانشگاه را برای ثبت جهانی فرش تركمن دارد و از این حیث پرونده آن تكمیل است.
وی تصریح كرد: ساخت تندیس استاد نیازی به عنوان پدر فرش تركمن، نامگذاری برخی معابر به نام فرش، راه اندازی دبیرخانه و مركز نمونه سازی فرش و بافت فرش های كوچك با طرح های جدید متناسب با ذائقه مشتری از دیگر زیرساخت های لازم برای ثبت جهانی گنبد به عنوان شهر فرش است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، فرماندار ویژه گنبد نیز دراین جلسه گفت: پس از ثبت جهانی برج قابوس این شهر، ثبت جهانی فرش تركمن هم نشان از ظرفیت غنی حوزه فرهنگ اقوام این شهرستان است.
عبدالقدیر كریمی افزود: ثبت جهانی این دو اثر فرصت خوبی برای معرفی گنبدكاووس و ظرفیت های فوق العاده آن به مردم جهان است كه باید از آن به نحو احسن استفاده شود.
وی اضافه كرد: برای فراهم كردن زیرساخت های مورد نیاز ثبت جهانی فرش تركمن كه در سال گذشته به ثبت ملی رسیده، كارگروه تخصصی در گنبد تشكیل می شود.
كریمی با تاكید بر ضرورت همكاری و همراهی همه ادارات و نهادها بالاخص شهرداری و شورای اسلامی شهر در فراهم كردن زیرساخت های ثبت جهانی فرش تركمن، از مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان نیز درخواست كرد تا پیگیر بازگرداندن مالكیت ساختمان صنایع دستی این شهرستان كه ره آورد سفر رهبری انقلاب بوده و اكنون در اختیار دیگران است، باشد.
بیش از نیمی از جمعیت شهرستان 350 هزار نفری گنبدكاووس واقع درشرق گلستان را تركمن ها كه در صنایع دستی بویژه فرش مهارت خاصی دارند، تشكیل می دهند.
/3039/1860
۰ نفر