۱ آبان ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 83075257
T T
۰ نفر
10 هزار و 600 تن «مس بلیستر» در استان كرمان تولید شد

كرمان - ایرنا - مدیر كنترل فرایند و برنامه ریزی تولید مجتمع مس سرچشمه گفت: طی 6ماهه سالجاری 10 هزار و 600 تن مس بلیستر ( یكی از مواد اولیه مورد نیاز كارخانه ذوب ) در 15 كارگاه فرآوری این استان تولید شده است.

'مس بلیستر از ذوب ضایعاتی نظیر مواد سرد تولیدی ذوب، لجن كارخانه، غبار لیچینگ، سرباره های كنورتر كارخانه خاتون آباد و آجرهای نسوزی كه در سالیان سال در كوره ها جمع شده تولید می شود و به كارخانه های مس تحویل داده می شود تا از آنها ورق مس تولید و استفاده شود. '
محمدرضا دهشیری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یكی از مهمترین فعالیت ها در این كارگاه ها تبدیل مواد سرد به مس بلیستر است كه در واقع این نوع مس یكی از مواد اولیه مورد نیاز كارخانه ذوب به شمار می رود.
وی ادامه داد: با همت نیروهای واحد كنترل كیفی، با اینكه پیش بینی كرده بودیم در طول سال 13 هزار تن بلیستر از مواد سرد تولید شود اما فقط در 6 ماهه اول امسال از 10هزار و 600 تن مس بلیستر تولید شد كه جلوتر از برنامه قرار داریم .
دهشیری بیان كرد: با تبدیل مواد سرد به مس بلیستر دیگر چالشی به نام مس قراضه و نیاز به منابع بیرونی برای تأمین آن نداریم.
وی تصریح كرد: در این كارگاهها كه در شهرهای رفسنجان، سیرجان، شهربابك و كرمان ایجاد شده اند 700 نفر مشغول به كار هستند.
مدیر كنترل فرایند و برنامه ریزی تولید مجتمع مس سرچشمه افزود: یك كارگاه در سیرجان، سه كارگاه در شهربابك، 9 كارگاه در رفسنجان و 2 كارگاه در كرمان در رابطه با تبدیل مواد سرد به بلیستر فعالیت می كنند.
دهشیری تصریح كرد: با راه اندازی این كارگاهها، ارزش افزوده مضاعفی برای شركت مس ایجاد شده و با حذف خرید قراضه مس از نظر اقتصادی به نفع شركت مس است.
وی خاطرنشان كرد: در نظر داریم 10 كارگاه دیگر را به این مجموعه اضافه كنیم كه از این تعداد چهار كارگاه در حال راه اندازی است كه به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرند و 6 كارگاه دیگر نیز تا پایان امسال به آنها اضافه خواهد شد.
در مجتمع مس سرچشمه بیش از 15 هزار نفر مشغول به كارند، یكی از معادن بزرگ روباز مس در خاورمیانه به شمار می رود و در 60 كیلومتری شهر رفسنجان قرار دارد.
7433/ 5054
۰ نفر