۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۴۳
کد خبر: 83075961
T T
۰ نفر
چین همچنان درباره قتل 'خاشقچی' سكوت كرده است

پكن- ایرنا- یك روزنامه هنگ كنگی با انتقاد از چین در مورد سكوت در مورد قتل 'جمال خاشقچی' نوشت: پكن تاكنون درباره خاشقچی روزنامه نگار عربستانی كه ضد حكومت ریاض قلم می زد و در كنسولگری عربستان در تركیه به قتل رسید، موضعگیری نكرده و سكوتی محتاطانه در پیش گرفته است.

به گزارش ایرنا روزنامه هنگ كنگی ساوت چاینا روز سه شنبه نوشت به نظر می رسد پكن می خواهد با سكوت در این زمینه، از روابط نزدیكی كه با ریاض دارد، حراست كند.
این گزارش می افزاید چین حتی اگر درصدد تحقق چنین هدفی باشد و باز هم بتواند به عربستان نزدیك شود نفوذش در خاورمیانه محدود خواهد شد.
روزنامه می نویسد چین بزرگترین شریك تجاری عربستان است و می كوشد تا نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد اما نزدیك شدن به عربستان می تواند باعث محدودیت نفوذ او در منطقه شود.
گزارش ادامه می دهد كه بسیاری از كشورهای دنیا خواستار تحریم عربستان شده اند و به دلیل قتل او از سوی عربستان از اروپا و آمریكا نیز خواسته اند تا ریاض را تحریم كند اما چین به شكلی بسیار محتاطانه در این زمینه سكوت اختیار كرده است.
نشریه هنگ كنگی نوشت: شاید چین تصور می كند كه با نزدیك شدن به عربستان، نفوذ بیشتری در خاورمیانه پیدا می كند اما سخت در اشتباه است زیرا روابط قوی كه ریاض با واشنگتن دارد مانع پكن برای رسیدن به این هدف خواهد شد.
رسانه های گروهی چین هم در این باره سكوت كرده اند و فقط اخبار كشورهای دیگر را مورد اشاره قرار می دهند.
لوكانگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز فقط گفته است كه «چین به بازرسی های ذی ربط توجه می كند» و غیر از این هیچ مورد دیگری را در ارتباط با این پرونده ذكر نكرده است.
ارزش مبادلات تجاری چین و عربستان در سال 2017 میلادی، 42 میلیارد و 360 میلیون دلار بوده است دو كشور نزدیك به 65 میلیارد دلار قرارداد نیز در زمینه های انرژی و فناوری امضا كرده اند.
آساق**231**1904**