۲ آبان ۱۳۹۷، ۰:۵۸
کد خبر: 83076563
T T
۰ نفر

سلامت جامعه با توسعه ورزش دانش آموزی

۲ آبان ۱۳۹۷، ۰:۵۸
کد خبر: 83076563
سلامت جامعه با توسعه ورزش دانش آموزی

كرج - ایرنا - اهمیت نقش ورزش در سلامت جسم و روان دانش آموزان بركسی پوشیده نیست و در این راستا فعالیت های ورزشی در مدارس به صورت هدفمند می تواند آینده ای با نشاط و توام با سلامت اجتماعی و قهرمان پروری برای كشور رقم بزند.

به گزارش ایرنا، انجام فعالیت های ورزشی در مدارس، نه تنها ضرورتی مهم برای تربیت نسلی سالم، تندرست و داشتن دانش آموزانی پویا و پر انرژی است، بلكه بهترین فرصت برای نهادینه كردن فرهنگ ورزش در میان آینده سازان این مرز و بوم است.
ایجاد نگرش های مثبت و پویا در دانش آموزان، تقویت انگیزه كوشش برای یادگیری، كاهش دغدغه، اضطراب و استرس و بالا بردن عزت نفس و آسایش فكری از جمله رویكردهایی است كه در حوزه تعلیم و تربیت برای ورزش مدارس هدف گذاری شده تا مصداقی بر شعار «عقل سالم در بدن سالم» باشد.
متولیان آموزش و پرورش معتقدند كه دوران مدرسه فرصتی گرانبها برای نشان دادن لذت ورزش و تحرك بدنی به كودكان و نوجوانان است و فرهنگ درست زیستن و زندگی توام با نشاط و تندرستی را در آنها نهادینه كرد تا حتی پس از دوران مدرسه نیز ورزش در ردیف برنامه های روزانه افراد قرار گیرد.
در این راستا و با توجه به ارتقای نگرش متولیان دستگاه تعلیم و تربیت نسبت به اهمیت ورزش در سنین رشد، دیگر فعالیت های ورزشی مدارس همچون گذشته به ساعات زنگ ورزش و برنامه ورزش صبحگاهی محدود نمی شود و طرح هایی همچون حیاط پویا، المپیاد درون مدرسه ای و مدرسه قهرمان نیز به فعالیت های ورزشی دانش آموزان افزوده شده است.
با توجه به فراگیر شدن فضاهای مجازی، وقت تعداد زیادی از دانش آموزان در شبكه های اجتماعی تلف می شود و دیگر فرصت و رغبتی برای ورزش و فعالیت بدنی برای آنها باقی نمی ماند.
ساعات حضور دانش آموز در مدرسه از بهترین زمان هایی است كه می توان با برنامه ریزی خوب و موثر، ورزش و سلامتی جسم و روح دانش آموزان را پی ریزی كرد.
اگر در زمینه ورزش دانش ‌آموزان در مدارس كوتاهی صورت گیرد، در آینده نه چندان دور، ممكن است بسیاری از دانش‌آموزان به چاقی مفرط مبتلا شوند.
ورزش بویژه در سن بلوغ، سلامت و قدرت نوجوانان را تضمین و توانایی آنها را برای مقابله با اضطراب های زمان امتحان و پیشامدهای ناگهانی زندگی، ارتقاء می دهد.
بر این اساس خبرنگار ایرنا در گفت و گویی با كارشناسان، متولیان و مسوولان حوزه ورزش دانش آموزی، ضرورت توجه به توسعه و ترویج فرهنگ ورزش دانش آموزی در مدارس را واكاوی كرده است.

** نهادینه كردن فرهنگ ورزش با نرمش صبحگاهی
سپیده مصباح از معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اهمیت مقوله تربیت بدنی در مدارس گفت: تمام تلاش نظام تعلیم و تربیت به فرهنگ سازی و نهادینه كردن توجه به سلامت جسمانی و روانی در بین دانش آموزان معطوف است.
وی اظهار داشت: با توجه به كم تحركی افراد كه ناشی از سبك زندگی امروزی است، نیاز اساسی افراد جامعه گرایش به ورزش های همگانی است و مدرسه بهترین فرصت برای ترویج سبك درست زندگی ارزیابی می شود.
این كارشناس ورزشی مدارس اضافه كرد: نگاه به مقوله فعالیت های جسمانی و ورزش به عنوان یك پدیده اجتماعی مفید باعث شده تا در مدارسی كه 12 سال دوره حیاتی رشد و بلوغ فرزندان ما در آنجا سپری می شود، از واژه تربیت بدنی به جای بازی و ورزش استفاده شود و بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اجرای صحیح درس تربیت بدنی هدف معاونت تربیت بدنی و سلامت است.
مصباح با بیان این كه 2 ساعت درس اجباری تربیت بدنی در هفته برای پوشش اهداف سلامت دانش آموزان كافی نیست، تصریح كرد: امروز علاوه بر درس اجباری تربیت بدنی برای دانش آموزان، سعی می شود با اجرای فوق برنامه ها و شركت دادن دانش آموزان در ورزش صبحگاهی، المپیاد ورزشی درون مدرسه ‌ای، حیاط پویا، كانون های ورزشی، مسابقات ورزشی مدرسه قهرمان و طرح كوشا، اهمیت نعمت سلامتی را بیش از گذشته برای دانش آموزان تبیین كنیم.
این معلم تربیت بدنی ادامه داد: تربیت نسلی شاداب و ارتقای سطح سلامتی جسمی و روانی دانش آموزان از جمله اهداف المپیاد ورزشی درون مدرسه ای است.
وی بیان داشت: دانش آموزان علاقمند به ورزش نیمه حرفه ای، توانایی خود را برای برتر شدن در بین مدارس شهرستان خود و حضور در مسابقات استانی محك می زنند .
مصباح خاطرنشان شد: برای نظام استعداد یابی و هدایت صحیح توانمندی فرزندان خود، چاره ای نداریم جز اینكه به فوق برنامه ها از جمله برگزاری مسابقات ورزشی مسابقات در حد بضاعت توجه كنیم.

*** دیدگاه مدیران مدارس باید ورزشی شود
علیرضا رحمتی یكی دیگر از معلمان تربیت بدنی آموزش و پرورش البرز نیز كه به تازگی عنوان قهرمانی كشتی آزاد پیشكسوتان جهان در سال 2018 را به خود اختصاص داده، اظهار داشت: درس تربیت بدنی یكی از دروس مهم و اولویت دار مدارس است و ورزش مدارس باید از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینكه توجه به سلامت دانش آموزان، تضمین كننده جامعه سالم در آینده است، خاطرنشان كرد : با شرایط جامعه و كم تحركی موجود، دانش آموزان نیاز به نشاط و شادابی دارند.
رحمتی یادآورشد: فعالیت های ورزشی یكی از مهم ترین ابزارهای شاداب سازی دانش‎آموزانی است كه در رشته‎های مختلف ورزشی فعالیت كرده و در كنار درس و تحصیل به امر ورزش اهتمام دارند و ازنظر پیشرفت و موفقیت تحصیلی سرآمدتر هستند.
این فعال و كارشناس حوزه ورزشی تصریح كرد: دانش‎آموزان افسرده و كسانی كه نشاط اجتماعی و شادابی ندارند، به مراتب با افت تحصیلی بیشتری مواجه می‎شوند.
وی اضافه كرد: انجام فعالیت‎های ورزشی موجب تقویت و ایجاد توانایی در مهارت‎های اجتماعی شده و در بعد فرهنگی نیز دانش‎آموزان را به رشد و پیشرفت سوق می‎دهد.
رحمتی با تاكید بر اینكه جامعه به نشاط، پویایی و طراوت نیاز دارد، افزود: بدون شك ورزش و تحرك در كنار فعالیت‎های اجتماعی و اقتصادی موجب پیشرفت و تعالی كشور و دستیابی به موفقیت‎های بزرگ درعرصه های مختلف می‎شود.
وی ادامه داد: فعالیت دانش‎آموزان در رشته‎های مختلف ورزشی از هوشیاری و آگاهی خانواده‎ها و درك آنها از اهمیت و جایگاه ورزش در تامین سلامت روح و جسم افراد جامعه حكایت دارد.

** توجه به ورزش دختران در مدارس
مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری البرز هم دراین خصوص گفت: گسترش و ارتقای فعالیت های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزان دختر باید در اولویت قرار گیرد.
مریم اسماعیلی فرد افزود: مسأله ورزش را فقط در بعد سلامت كه موضوع بسیار مهمی است و از هزینه های سنگین جلوگیری می كند نبینیم بلكه به موضوع نشاط و سبك زندگی صحیح نیز توجه كنیم.
وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری برای ورزش، بنیادین و بلندمدت است، در كشور نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اما باید این آموزش ها افزایش یابد چون سرمایه‌گذاری در زمینه ورزش بسیار موثر است و اثرات آن را در آینده خواهیم دید.
اسماعیلی فرد ابراز امیدواری كرد كه به این موضوع بسیار مهم توجه جدی شود چون دختران دانش آموز جامعه ما با مشكلات كم تحركی مواجه هستند.
مدیركل امور بانوان و خانواده استانداری البرز از نگاه ویژه وزارت آموزش و پرورش به مقوله ورزش دختران دانش آموز قدردانی كرد و گفت: همه دستگاه های اجرایی باید در این موضوع همكاری داشته باشند.
اسماعیلی فرد، سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش را موثر دانست و اظهار داشت: امیدواریم به موضوع ورزش كه شادابی را برای نوجوانان و جوانان به همراه دارد بیشتر توجه شود.
وی به اجرای طرح تاب آوری در جامعه اشاره كرد و گفت: اكنون این طرح در تمام استان ها از جمله در البرز در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم با افزایش تاب آوری اجتماعی بخشی از مشكلات جامعه را نیز حل كرد. چون شادابی و نشاط می تواند در تاب آوری اجتماعی بسیار موثر باشد.

** ارتقاء كیفیت زندگی با ورزش
دكتر ناصر حاجیان مطلق از روانپزشكان استان البرز نیز دراین باره اظهار داشت: امروز همه كارشناسان باور دارند كه ورزش می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای بسیاری از داروهای شیمیایی شود زیرا با حضور در میادین ورزشی و انجام فعالیت های گروهی فرد از افسردگی خارج شده و دارای روحیه شاداب و با نشاط می شود.
وی، تربیت بدنی را زیر مجموعه علوم پایه برشمرد و افزود: این علم با علوم تندرستی پیوند یافته و اثبات اثر توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه با كمك این علم غیر قابل انكار است.
این روانپزشك ادامه داد: دامنه فعالیت و كارآیی تربیت بدنی و علوم ورزشی در امر آموزش و پرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است و تمام گروه های سنی را شامل می شود.
وی از ورزش به عنوان یك عامل پیشگیرنده از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی نام برد و افزود : ورزش می تواند از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی پیشگیری كند.
حاجیان، پیشگیری از بیماری هایی مانند، مرض قند و نارسائی های قبلی و عروقی، حفظ سلامتی بدن، ممانعت از چاقی و ... را از مهم ترین اثرات ورزش بر حفظ سلامتی عنوان كرد.
وی در ادامه به اهمیت ورزش در مدارس پرداخت و گفت: شروع و توجه به ورزش در مدارس ابتدایی و راهنمایی یكی از اثر گذارترین روشها برای فرهنگ سازی آن در بین كودكان است.
این روانپزشك، ایجاد هیجان و شور و نشاط و آموزش ورزش های همگانی و گروهی در افزایش خلاقیت و پرورش جسم و جان كودكان بسیار تاثیر گذار است.
وی افزود: با حضور كودك در ورزش های گروهی اخلاقیات نیز مد نظر قرار می گیرد و فرد به صورت غیر مستقیم با منش های پهلوانی و افزایش روحیه همكاری، گذشت و تعامل آشنا می شود.
حاجیان تاكید كرد: ورزش در مدارس برای ایجاد علاقه در كودكان، حفظ شادابی و نشاط آنان، جهت دهی افراد مستعد به رشته های مختلف ورزشی به صورت حرفه ای و همچنین افزایش بهره وری درسی آنان بسیار مفید است.

*** ورزش و رشد اجتماعی
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش البرز نیز از تقویت حس همكاری و تعاون، افزایش قدرت اراده و تصمیم گیری، ایجاد و تقویت قدرت خلاقیت و ابتكار، از بین بردن روحیه بی تفاوتی و ایجاد انگیزه پیروزی، رعایت حقوق دیگران و اجتماعی نمودن را از ویژگی های مهم توجه به ورزش در دو بخش انفرادی و گروهی ذكر كرد.
فرشید علیزاده اظهار داشت: كودكان و نوجوانان از بازی لذت می برند و این علاقه می تواند بهترین فرصت برای تشویق آنان به سمت ورزش باشد تا به عنوان یك فرهنگ در وجود كودك نهادینه شود و به نوعی خلق و خوی ورزشكارانه بگیرد.
وی تصریح كرد: نقش سازنده و پر فایده ورزش به خصوص ورزش های دسته جمعی در رشد اجتماعی و تامین بهداشت روانی كودكان ونوجوانان بسیار حائز اهمیت است.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش البرز، دوست یابی و حفظ سلامت جسمانی را یكی از مهمترین اثرات ورزش در مدارس برشمرد و اضافه كرد: می توان در كنار ورزش به تربیت اخلاقیات در بین بچه ها نیز همت گماشت.
علیزاده خاطر نشان كرد : اجرای ورزش صبحگاهی به طور منظم و روزانه می تواند نقش بسیار مهمی در كسب آمادگی جسمانی، روانی و نشاط و شادابی دانش آموزان داشته باشد.
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره كل آموزش و پرورش البرز اضافه كرد: انجام چند حركت ساده و منظم آن هم در چند دقیقه بدن را در مقابل عوارض جسمی مصون می دارد.

**توجه دین اسلام به ورزش
حجت الاسلام حسین میرزایی از كارشناسان علوم دینی استان البرز نیز دراین باره گفت: اسلام به عنوان برترین و كاملترین دین به ورزش و تربیت جسم و جان توجه ویژه ای داشته است و در روایت به آموزش اسب سواری، تیراندازی و شنا به عنوان سه ورزش مهم و پایه ای به كودكان بسیار تاكید شده است.
وی اظهار داشت: این مهم بیانگر ارزش و جایگاه ورزش در جامعه اسلامی است كه به حضور و رقابت و منش پهلوانانه و قدرتمندانه برای نام آوری نیز مكرر اهمیت داده شده است.
حجت الاسلام میرزایی خاطرنشان كرد : می توان با نهادینه كردن ورزش به عنوان یك تفریح با نشاط و شادی بخش در زندگی روزمره به حفظ سلامت جسم و جان بسیار اهمیت داد و آن را در جامعه فرهنگ سازی كرد.
این كارشناس علوم دینی تصریح كرد: چشم انداز بلند مدت آموزشی زمانی در مسیر موفقیت قرار می گیرد كه در كنار علم آموزی، توجه ویژه به سلامت جسمی و استعدادهای ورزشی كودك و نوجوان داشته باشد.
وی اظهار داشت: توجه به سلامت جسمانی دانش آموزان، موجب شكوفایی استعداد و تمركز آنان بر روی برنامه های آموزش و پرورش می شود.

*** نهادینه كردن زنگ ورزش در مدارس
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش نیز دراین خصوص گفت: سلامت بدنی دانش آموزان موجب می شود آنان وظایف و كارهای روزانه خود را بدون احساس خستگی انجام دهند و توانایی لازم را برای مقابله با پیش آمدهای ناگهانی داشته باشند كه مهمترین راه نهادینه كردن زنگ ورزش در مدارس است.
مهرزاد حمیدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یكی از مشكلات ورزش دانش آموزی در كشور پایین بودن سرانه ورزشی است.
وی تصریح كرد: ورزش در مفهوم كلی خود یك كنش اجتماعی است كه افزون بر سلامت جسمی، می تواند برطرف كننده برخی از مشكلات اجتماعی و روانی باشد.
حمیدی با اشاره به اینكه ورزش صبحگاهی باید در مدارس جدی گرفته شود، یادآور شد: نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می‌شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح كرد: ورزش بهترین راه برای حفظ تندرستی افراد جامعه است زیرا افرادی كه به صورت مرتب با انجام ورزش مبادرت دارند كمتر دچار بیماری و مشكلات جسمی و افسردگی می شوند كه این مهم باید در مدارس نهادینه شود.
حمیدی با بیان اینكه 15 هزار و 500 كانون درون و برون مدرسه‌ای در سراسر كشور فعالیت می‌كنند، خاطرنشان كرد: بیش از 33هزار معلم ورزش در مدارس كشور مشغول به خدمت هستند.
وی اظهار داشت: از مجموع 100 هزار واحد آموزشی سراسر كشور ، ورزش صبحگاهی در 35 هزار مدرسه برگزار می شود.
حمیدی با اشاره به اینكه در پنج سال اخیر روند توسعه فعالیتهای ورزشی در مدارس روند مطلوبی داشته است ، ادامه داد: در وزارت آموزش و پرورش در سال 92 دو كار اساسی را دنبال كردیم كه ابتدا با مطالعه اسناد بالادستی مسیر آینده مشخص شد سپس حوزه سلامت و وضعیت جسمی و روحی دانش‌ آموزان مورد بررسی قرار گرفت تا در آینده به صورت سلیقه‌ای كار نكنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: در سند تحول ، چرخش از آموزش به پرورش و توجه به شایستگی پایه دانش‌آموزان به عنوان محور مطرح شده و محله محوری در اولویت قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در سند چشم‌انداز جمعیت هدف بیش از 14 میلیون نفر پیش‌بینی شده كه باید با یك رویكرد بازگشت به گونه‌ای حركت كنیم تا همه فعالیت‌ها مدرسه محور شود.
حمیدی افزود: در طرح المپیاد درون مدرسه‌ای 4.5 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده‌ایم و امسال در پنجمین سال متوالی شاهد استقبال خوبی از این طرح هستیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر در هشت هزار واحد آموزشی كانون‌های درون مدرسه‌ای ایجاد كرده‌ایم و سه هزار مكان ورزشی هم داریم كه هفت هزار و 500 برون مدرسه در آنها دایر شده است.
حمیدی یادآور شد: 15 هزار و 500 كانون درون و برون مدرسه‌ای در سراسر كشور فعال شده و با برگزاری مسابقات دانش‌آموزی با محور توسعه مدارس قهرمانی بیش از 15 هزار دانش‌آموز در المپیادها شركت كردند.
وی اظهار داشت: كاروان‌های تجهیز وسایل ورزشی در مدارس از طرح‌های خوبی است كه موجب توسعه فعالیت‌های ورزشی به ویژه در مدارس ابتدایی شده است .
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برای مدارس دخترانه و مناطق محروم با اختصاص 33 میلیارد تومان وسیله ورزشی خریداری و بین استان‌ها توزیع شد و 110 میلیارد ریال هم برای احداث زمین چمن مصنوعی برای مدارس هزینه شد.
هفته تربیت بدنی از 26 مهر در مدارس آغاز شده است.
در مدارس كشور بیش از 14 میلیون دانش آموز تحصیل می كنند.
2819/6993
۰ نفر