به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، معدودی از كشورهای اسلامی از جمله مالزی مسیرهای چندگانه همزمانی را برای توسعه در پیش گرفته اند كه بعضا در تلاطم های سیاسی داخلی برخی از آنها كمرنگ شده اما كنار گذاشته نشده است.
یكی از بخش هایی كه مالزی همواره به عنوان یك ظرفیت اصلی برای توسعه به آن چشم دوخته صنعت این كشور بخصوص در زمینه خودروسازی این كشور است كه بعضا تحولات آن به فراز و فرود های سیاسی نیز وابسته بوده است.
این صنعت كه با نام ماهاتیر محمد گره خورده دردوران نخست وزیری وی در دهه 80 میلادی دوره فرازی را پشت سر گذاشت اما پس از ماهاتیردر ادوار سیاسی بعدی دوران فرود را نیز شاهد بوده اما در مجموع همواره به عنوان یك مسیر و ظرفیت اصلی اقتصادی و یك صنعت قابل اتكا برای توسعه این كشور محسوب شده است.
** نگاهی به صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی در اغلب كشورهای در حال توسعه وضعیت نسبتا مشابهی دارد، از یك سو واردات خودروهای غربی، از منظری دیگر عرضه قطعات منفصله توسط استعمارگران كه مانع از هرگونه نوآوری می شود و صنعت مونتاژ را به اسم تولید در كشورهای عقب نگهداشته شده، معنا می بخشد.
واقعیت اینكه ظهور نخستین خودرو دركشورهای عقب نگهداشته شده، در قالب مونتاژ هویت پیدا كرد و به همین ترتیب، تولید همان خودروها نیز، نخستین گام های پیدایش صنعت خودروسازی به شمار میرود.
بررسی ها نشان می دهد وجه مشترك صنعت خودروسازی كشورهای در حال توسعه در كیفیت پایین، قیمت تمام شدهی بالا و محدودیت بازار به خریداران داخلی است و در واقع، صادرات آنها به كشورهای دیگر فقط به شكل فروش با قیمتهای بسیار نازل و غیرواقعی انجام می شود.
ایران، الجزایر، مالزی، اندونزی، فیلیپین، تایلند و بسیاری دیگر از كشورهای در حال توسعه، فصل مشتركی در صنعت خودرو داشتهاند و حتی با وجود تفاوتهای ساختاری در صنعت و اقتصاد، نقشه راه مشابهی داشته اند و آن را پیموده اند. مسیری پرفراز و نشیب و تلاش برای خودكفایی صنعتی كه اغلب رقابت با خودروسازان پیشرفته جهان، برای كسب بازارهای بین المللی را بسیار دشوار ساخته است.
** خودروسازی مالزی
ارزیابی صنعت خودروسازی مالزی به عنوان یك كشور در حال توسعه نشان می دهد كه این كشور واقع در جنوب شرق آسیا در قیاس با كشورهای مشابه، عملكرد بهتری داشته و توانسته به 50 كشور جهان خودرو صادر كند.
بررسی ها نشان می دهد، صادرات خودرو از كشورهای مشابه مانند ایران، فقط با كاهش قیمت مدل صادراتی عملی شده و این امر به زیان مصرف كننده داخلی از نظر ارزش یكدستگاه خودرو ارزیابی می شود.
مالزی اینك در رتبهی بیست و سوم در بین خودروسازان جهان قرار دارد، در حالی كه این كشور پیش از استقلال دارای صنعت خودروسازی ملی نبود و شركت فورد آمریكا نخستین كارخانه خودروسازی را با نام Ford Malaya در سال 1926 در سنگاپور تاسیس كرد.
پس از استقلال مالزی و جداشدن سنگاپور از این كشور، سرانجام در سال 1967، دولت مالزی مجوز تاسیس 6 كارخانه خودروسازی را صادر و از تولید آنها پشتیبانی كرد.
كارخانههای خودروسازی مالزی عبارت بودند از: KPKK تولیدكننده خودروهای فیات و میتسوبیشی، خودروسازی سوئد، تولیدكننده ولوو و داتسون، چامپیون موتور تولیدكننده خوردوهای فولكس، تویوتا، واكسال، بنز و شورولت، كاپیتال موتور، تولیدكننده خودروهای اپل، داتسون و هوندا، AMIM تولیدكننده خودروهای فورد، هولدن، كرایسلر، رنو و لیلاند و شركت AAI، تولیدكننده خودروهای بیام دبلیو، پژو و مزدا.
**پروتون
اشباع بازار داخلی مالزی و افزایش قیمت خودروهای مونتاژ شده، در مالزی ، دولت این كشور را بر آن داشت تا طرح خودروی ملی را در برنامه های اقتصادی خود قرار دهد و سرانجام با تاسیس شركت پروتون، آن را اجرایی كند.
شركت ملی خودروسازی مالزی تحت عنوان پروتون در سال 1983 توسط ماهاتیر محمد نخست وزیر وقت مالزی تاسیس شد.
پروتون در واقع نخستین خودروی خود را با نام «پروتون ساگا» در سال 1985 روانه بازار كرد. این خودرو مونتاژ كامل بود، یعنی تمام قطعات از میتسوبیشی ژاپن وارد و در مالزی مونتاژ انجام می شد.
اطلاعات موجود نشان می دهد درپایان سال 1985، سهم مالزی از تولید داخلی قطعات خودرو به 18 درصد محدود شد، اما این سهم در سال 1989 به 69 درصد از قطعات افزایش یافت.
پروتون همواره برآن بود كه خود را با سایر خودروسازان جهان تطبیق دهد، بنابراین كارخانهای را در منطقه تانجونگ مالیم تاسیس كرد كه راه اندازی آن هفت سال به طول انجامید.
این كارخانه كه 60 درصد عملیات آن اتوماتیك بود و از 60 روبات بهره میگرفت، در سال 2004 به عنوان پیشرفته ترین واحد خودروسازی در آسیاپاسیفیك – خارج از ژاپن و كره – محسوب شد و نخستین تولید این كارخانه به نام پروتون Gen.2 بود.
پروتون در طول یك دهه توانست 47 درصد از بازار داخلی این كشور با جمعیت حدود 30 میلیون نفر را در اختیار بگیرد زیرا دولت مالزی مردم این كشور را برای استفاده از خودروهای ملی از طریق ارائه وام خرید تشویق می كرد.
اما این رقم به دلیل كاهش میزان رقابت پذیری این شركت در خصوص ارائه خدمات پس از فروش ورقابت شدید خودروهای خارجی تا سال 2017 به 14 درصد كاهش یافت.
شركت خودروسازی چینی Zhejiang Geely Holding Group سال گذشته 49.9 درصد سهام شركت خودروسازی پروتون را خریداری كرد.
**پرودوا
پرودوا(Perodua) دیگر خودروساز قدیمی مالزی است كه فعالیت خود را در سال 1994 آغاز كرد و تولیداتش بر پایهی مهندسی دایهاتسوی ژاپن(Daihatsu) استوار شده و دارای خودروهای محبوبی مانند كانچیل، كلیسا، كناری است و بعدها مایوی، ویوا و آكسیا را نیز تولید كرد و با پیشی گرفتن از تمامی رقبای خود، توانست 40 درصد بازار خودروی مالزی را از آن خود سازد.
یكی از دلایل موفقیت خودروسازی پرودوا، كیفیت بالای خودرو و دوام قطعات آن بوده كه شاید ریشه در مالكیت 35 درصدی سهم آن توسط دایهاتسوی ژاپن و نظارت مستمر مهندسین ژاپنی داشت.
طبق گزارش خودرو سازی پرودا، این شركت درسال گذشته 40 درصد از سهام اتحادیه خودرو سازان مالزی را به خود اختصاص داد و بسیاری از تولیداتش را در داخل مالزی به فروش رساند.
علاوه براین 2 خودروساز اصلی، خودروسازان متعدد دیگری نیز در مالزی به فعالیت می پردازند كه سهم كوچكتری از بازار را به خود اختصاص دادهاند و از همین روست كه وقتی از خودروسازی مالزی سخن به میان میآید، پروتون و پرودوا مطرح میشوند.
** سومین خودرو ملی و آینده خودروسازی در مالزی
پس از چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی، ماهاتیر محمد در سال جاری به عرصه قدرت در این كشور بازگشت، و هنگامی كه وی طرح تاسیس سومین خودروی ملی را مطرح كرد، این پرسش به میان آمد كه آیا این خودروساز نیز راه دو خودروساز پیشین را طی خواهد كرد؟ و آیا اساسا سرمایهگذاری در صنایع خودروسازی، برنامهای روزآمد است؟
به نظر می رسد كه نخست وزیر مالزی این بار دو نكته مهم را در راهاندازی خودروساز سوم مالزی مد نظر قرار داده است: فنآوری پیشرفته و بومی كردن تولید از ابتدا.
باید به این نكته نیز اشاره كرد كه سطح فنآوری امروز مالزی و تعداد انبوه كارشناسان متخصص در زمینههای گوناگون، شرایطی متفاوت را پیش روی برنامه ریزان این كشور قرار داده است.
بی تردید، خودروساز سوم مالزی بیش از آن كه مانند پروتون به مونتاژ متكی باشد و یا همچون پرودوا به مهندسین ژاپنی وابستگی داشته باشد، به نیروی انسانی ماهر و فنآوری بومی خود تكیه خواهد كرد.
به هر روی در پی پیشنهاد ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و بنیانگذار صنعت خودرو ملی در این كشور، برای ساخت سومین نوع خودرو ، مسئولان این صنعت اعلام كردند قرار است مدل جدید در پروژه ای با عنوان (NNCP) تا دو سال آینده به بازار عرضه شود.
محمد یوسف رئیس گروه صنایع فناوری های نوین دولتی (MIGHT) در مورد اقدامات انجام شده در مورد پروژه ساخت خودرو جدید ملی در مالزی گزارش داد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته نمونه اولیه این خودرو تا سال آینده به بازارهای داخلی مالزی و تا دو سال آینده به بازارهای جهانی ارائه می شود.
طبق این گزارش مراحل طراحی و نوآوری و آزمایشگاهی آن تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
براین اساس، در خودرو ملی جدید مالزی 100 درصد از تمام فناوری های نوین جهان در صنعت خودروسازی استفاده خواهد شد و روش های تولید معمولی خودرو را طی نخواهد كرد.
آساق**1599 **1663**
كوالالامپور- ایرنا- الگوی ایرانی ، اسلامی پیشرفت به عنوان یك سند بالادستی می تواند چشم انداز روشنی را برای توسعه ایران در نیم قرن آینده ارائه كند . دراین مسیربررسی تجارب دیگر كشورهای اسلامی از جمله مالزی در مدل های بومی توسعه قادر است محورهای شفافتری را دراین زمینه برای محققان به تصویر كشد.