۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 83077488
T T
۰ نفر
قطع حدود 22 هزار سیمكارت به سبب ارسال پیامك تبلیغاتی

تهران- ایرنا- بررسی تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران نشان می دهد تا عصر چهارشنبه (دوم آبانماه) 21 هزار و 929 فقره سیمكارت شخصی به دلیل ارسال پیامك مزاحم قطع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مشاركت مردم در گزارش تخلف ها و آگاهی آنان از حقوق شهروندی خود، می تواند پیامدهای روشنی داشته باشد.
یكی از مواردی كه با اعتراض بسیاری از كاربران تلفن های همراه همراه بوده، دریافت پیامك های تبلیغاتی است.
ارسال پیامك تبلیغاتی راهكار مناسبی برای تولیدكنندگان است تا با تبلیغ كالاهای تولیدی خود ضمن افزایش گرایش مردم به خرید كالای تولید داخل، میزان اشتغال و سود را نیز افزایش دهند اما استفاده از این راهكار در دسترس، باید بر اساس رعایت چهارچوب های خاص و حریم خصوصی افراد باشد.
اپراتورها نیز باید در ارسال پیامك تبلیغاتی، شرایط مشترك را در نظر گیرند و از ارسال پیامك در هر زمان از شبانه روز خودداری كنند.
ارسال وقت و بی وقت پیامك های تبلیغاتی قصه بلندی است كه با وجود تلاش ها برای ساماندهی آن، همچنان تداوم یافته است.
چهاردهم آذرماه پارسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تذكر به اپراتورهای تلفن همراه از مدیران آنها خواست هر چه زودتر از ارسال هرگونه پیامك تبلیغاتی با سرشماره‌های اپراتوری امتناع كنند.
«محمدجواد آذری جهرمی» بتازگی نیز در ازای ارسال پیامك های تبلیغی، اپراتورها تلفن همراه را به اختصاص بسته های تشویقی به مشتركان ملزم كرده است؛ راهكاری كه به نظر می تواند برآورنده نیاز تولیدكنندگان برای تبلیغ باشد و هم مشترك را برای دریافت تبلیغ ترغیب كند.
آنگونه كه رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چهاردهم مهرماه امسال اعلام كرد، بیشتر پیامك های تبلیغاتی از سیمكارت های شخصی فرستاده می شود.
«حسین فلاح جوشقانی» هزینه بالای تبلیغات در بخش های دیگر و سختی دسترسی به آن شیوه ها برای همه فعالان كسب و كار و در عین حال قابلیت های تلفن همراه را عللی دانست كه نمی توان میزان پیامك های تبلیغی را به صفر رساند.
با این همه، وی تاكید كرد تلاش می شود از میزان این پیامك ها كاسته شود و رضایت كاربران جلب شود.
بیست و چهارم مهرماه پارسال سامانه پیامكی 195 فعال شد تا پیامك‌های تبلیغاتی ارسال شده به مشتركان تلفن‌ همراه شناسایی و سرشماره های مربوط به آن قطع شود.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران سوم دی ماه همان سال اعلام كرد تا پیش از این باید پنج شكایت از یك شماره درباره ارسال پیامك مزاحم ثبت می شد كه این میزان اكنون به 2 شكایت كاهش یافته است؛ یعنی اگر 2 شكایت درباره مزاحم بودن پیامكی در سامانه 195 به ثبت برسد، رسیدگی به این شكایت ها در دستور كار قرار می گیرد.
به گفته وی، اگر محرز شود یك پیامك تبلیغاتی برای كاربران موجب مزاحمت شده است، آن شماره را فیلتر می كنیم.

** مشاركت مردمی؛ راهكاری برای كاهش پیامك ها
مشتركان می‌توانند شماره ارسال‌كننده پیامك مزاحم در تلفن های ثابت را به همراه كد شهر مانند ********021 و *******026 و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شكل ***1000، ***2000، ***3000 و ***5000 و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شكل *********09 به سامانه 195 ارسال كنند.
ارسال این پیامك ها برای این سامانه رایگان است.
بر پایه داده هایی كه در صفحه نخست تارنمای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران به نمایش درآمده است، تا عصر چهارشنبه 21 هزار و 929 سیمكارت شخصی به سبب ارسال پیامك تبلیغاتی- با شكایت های مردمی- قطع شده است.
این عدد تا عصر چهارشنبه هفته گذشته 20 هزار و 418 سیمكارت بود.
این میزان در یكشنبه این هفته (بیست و نهم مهرماه) به 21 هزار و 734 سیمكارت رسید و اول آبان ماه (سه شنبه)، عدد 21 هزار و 928 ثبت شد.
به نظر می رسد در شرایطی كه دولت برای برخورد با اپراتورها در زمینه ارسال پیامك های تبلیغاتی مصمم شده، اكنون نوبت مردم است كه برای احقاق یكی از حقوق شهروندی خود به یاری دولت بیایند و با مشاركت در ثبت شكایت های خود از خاطیان، ساماندهی این بخش را سرعت ببخشند.

اقتصام*2078*1961*
۰ نفر