حدود 30 درصد جمعیت ایران به پوكی استخوان مبتلا هستند

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به شیوع چشمگیر پوكی استخوان در مردان و زنان بالای 50 سال، گفت: به احتمال فراوان می‌توان گفت كه حدود 30 درصد جمعیت ما دچار پوكی استخوان شدند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر باقر لاریجانی روز پنجشنبه در سمپوزیوم یك روزه تازه‌های استئوپروز در سالن همایش دانشگاه علوم پزشكی تهران، عنوان كرد: پوكی استخوان ( استئوپروز) در ایران مانند برخی دیگر از كشورها، شیوع نسبتا بالایی دارد.
وی ادامه داد: مطالعات زیادی در زمینه پوكی استخوان در كشور صورت گرفته كه از جدی بودن این بیماری در كشور ما حكایت دارد.
وی اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد كه پوكی استخوان در افراد جوان به ویژه در سنین بارداری مشاهده می شود و می توان گفت كه تراكم استخوان این افراد پایین است.
وی بیان داشت كه حدود 200 میلیون نفر در دنیا به پوكی استخوان مبتلا هستند و در سال 2050 میلادی این بیماری افزایش چشمگیری خواهد داشت.
لاریجانی با اشاره به اینكه پوكی استخوان مشكل شایع سیستم‌های بهداشتی و به عبارتی اپیدمی پنهان دنیای امروز است، گفت: این بیماری با كاهش توده استخوانی و افزایش شكستگی همراه است.
وی، شكستگی را مهمترین و جدی‌ترین عواقب پوكی استخوان خواند و گفت: آمارها نشان می‌دهد كه شكستگی مساله‌ای جدی است اما نگران كننده‌تر از آن احتمال افزایش چشمگیر این موضوع در آینده است.
لاریجانی ادامه داد: از هر 3 زن بالای 50 سال و از هر 5 مرد بالای 50 سال یك نفر، شكستگی ناشی از پوكی استخوان را تجربه می كنند.
وی به نقش ژنتیك در ابتلا به پوكی استخوان اشاره كرد و گفت: ژنتیك مهمترین عامل در ابتلا به این بیماری است. بین 60 تا 80 درصد پایه استخوان را ژنتیك تشكیل می‌دهد كه چندان قابل را تغییر نیست.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: مصرف سیگار، فعالیت‌های بدنی، اختلالات تغذیه‌ای و كمبود ویتامین D در ابتلا به این بیماری نقش دارند.
وی با بیان این كه ایران یكی از بهترین كشورها در زمینه داشتن اطلاعات پوكی استخوان و ریزفاكتورهای آن در منطقه محسوب می‌شود، گفت: این اطلاعات دقیق زمینه مداخلات درمانی مناسب را فراهم می كند.
به وضعیت اطلاعات در مورد پوكی استخوان اشاره كرد و گفت: كشور ما دارد.
سمپوزیوم یك روزه تازه‌های استئوپروز ( پوكی استخوان) با حضور صاحب نظران برگزار شده است و هدف ارتقای توان علمی و انتقال تجارب به منظور مقابله با این بیماری را دنبال می‌كند.
علمی** 1201 **9053
۰ نفر