۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۱۵
کد خبر: 83078493
T T
۰ نفر
بركناری معاون اطلاعات عربستان، خبری بد برای صهیونیست ها

تهران-ایرنا- سران تل آویو كه در موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی كه محمد بن سلمان متحد اصلی شان در ریاض، اصلی ترین مظنون آن است، سكوت اختیار كرده اند، بركناری احمد العسیری معاون وزارت اطلاعات سعودی در پی این جنایت را خسارت بزرگی برای اسرائیل دانستند.

سایت قطری 'الخلیج اونلاین' روز پنجشنبه در مطلبی به بركناری عضو ارشد دستگاه اطلاعات عربستان پرداخت و نوشت: خبر بركناری العسیری برای اسرائیلی ها خوشایند نبود. آنها این خبر را بد و به ضرر تل آویو دانستند.
تلویزیون دولتی عربستان 28 مهرماه اعلام كرد كه سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، احمد العسیری معاون وزارت اطلاعات این كشور و سعود القحطانی از دستیاران محمد بن سلمان ولیعهد را در ارتباط با موضوع قتل خاشقچی بركنار كرده است.
جمال خاشقجی، روزنامه ‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، سه شنبه دوم اكتبر(10 مهر) برای انجام كارهای شخصی خود، وارد كنسولگری عربستان در استانبول شد. ورودی كه در نهایت به مرگ دردناك او منجر شد.
سعودی ها بعد از 18 روز سكوت و تكذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه گذشته تایید كردند كه خاشقچی در كنسولگری این كشور به قتل رسیده است.
'موآف واردی' تحلیلگر مسائل سیاسی كانال ده رژیم صهیونیستی، بركناری العسیری را خبر بسیاری برای اسرائیل دانست.
این اظهارات نشان دهنده مناسبات عمیق میان العسیری با همتایان صهیونیستش و هماهنگی‌ های بالایی است كه بین ریاض و تل‌آویو جریان دارد.

** چرا بركناری عضو ارشد دستگاه اطلاعات عربستان، خبر بدی برای اسرائیل است؟
الخلیج اونلاین افزود: مناسبات اطلاعاتی میان عربستان و اسرائیل در ماه های اخیر به طور بی سابقه و كاملا آشكاری بهبود یافته است. به نحوی كه 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن مباهات به این روابط ، گفت: اسرائیل این حد از دوستی با كشورهای عربی را نیز در رویا نمی دید. وی در این باره به طور ضمنی به عربستان اشاره كرد كه اخباری در خصوص دیدارهای محرمانه میان سران اطلاعاتی دو طرف درز یافته است.
تبادل اطلاعاتی یكی از مهمترین نمودهای همكاری میان دو طرف است كه العسیری اصلی ترین صحنه گردان سعودی در این همكاری ها بوده است.

**در دوره العسیری، مناسبات امنیتی و اطلاعاتی ریاض و تل آویو گسترش یافت
در دوره فعالیت اطلاعاتی العسیری، روابط ریاض و تل آویو تا حدی گسترش یافت كه اخباری مبنی بر عقد قراردادهای تسلیحاتی میان دو طرف منتشر شد كه آخرین مورد آن، خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل از سوی عربستان بود.
عربستان همچنین در ادامه همكاری های اطلاعاتی خود با اسرائیل، از نرم افزارهای جاسوسی رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از فعالان و مخالفانش در خارج از كشور استفاده كرد.
نرم ‌افزار جاسوسی 'پگاسوس' توسط شركت NSO كه یك شركت اطلاعاتی اسرائیلی است، ساخته شده است كه ریاض از آن برای جاسوسی علیه مخالفانش در خارج از كشوراستفاده كرده است.
بنابر اخبار منتشره در رسانه های آمریكایی، در دوره فعالیت العسیری در دستگاه اطلاعات عربستان، یك گروه امنیتی از ریاض به فلسطین اشغالی رفت تا در دوره های آموزشی جاسوسی و اطلاعاتی تل آویو شركت كند.
اسرائیلی ها معتقدند كه العسیری نقش عمده ای در تحكیم همكاری های اطلاعاتی میان ریاض و تل آویو ایفا كرده است.
پس از بركناری عسیری به دنبال قتل خاشقچی، اسرائیل در مواضع رسمی خود بر ترور روزنامه نگار سعودی تاكید كرد اما در رسانه ها خواستار تساهل با بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان متهم اول این پرونده شد و اعلام كرد: بن سلمان رهبری است كه اسرائیل 50 سال منتظر آمدن او بود.
اسرائیلی ها هچنین اعتراف كردند كه بركناری بن سلمان خسارت بزرگی برای آنها خواهد بود.
'تسویا گرینفیلد' نویسنده اسرائیلی و عضو سابق كنست در مقاله‌ای نوشت: اسرائیلی‌ ها پنج دهه منتظر بودند یك رهبر عربی بیاید كه موافق امضای توافق ‌نامه مهمی با اسرائیل باشد و این رهبر یعنی محمد بن سلمان اكنون وجود دارد.
پیش از این نیز شخصیت‌های مطرح رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در مناسبت‌های مختلف اعلام كرده‌ بودند كه همكاری گسترده اطلاعاتی میان رژیم صهیونیستی با تعدادی از كشورهای بزرگ عربی و اسلامی وجود دارد. وی البته به نام این كشورها اشاره نكرده است.
ناگفته نماند كه مقابله با ایران در منطقه، از جمله اهداف مشترك تل آویو و ریاض است كه دو طرف را به هم نزدیك كرده است.
خاورم**9329**1144
۰ نفر