۳ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۴۱
کد خبر: 83078664
T T
۰ نفر

كربلاي ايران گلوگاه وصال عاشقان به كربلاي معلي

۳ آبان ۱۳۹۷، ۲۰:۴۱
کد خبر: 83078664
كربلاي ايران گلوگاه وصال عاشقان به كربلاي معلي

اهواز – ايرنا- با نزديك شدن به مراسم اربعين، شور حسيني در استان خوزستان و به ويژه مرزهاي منتهي به بارگاه امام حسين (ع) بيشتر مي شود و گويي شعار 'كل ارض كربلا' عينيت پيدا كرده است.

به گزارش ايرنا اين روزها خوزستان به دليل وجود 2 پايانه مرزي شلمچه و چذابه پذيراي خيل عظيم عاشقان اباعبدالله الحسين است كه از هر گوشه كشور خود را به كربلاي ايران رسانده اند تا از اينجا راهي كربلاي معلي باشند.
چذابه يكي از مهم ترين مرزها براي عبور زائران است كه با فاصله 110 كيلومتري مسافران را به پايانه مرزي مي رساند.
از همان خروجي شهر اهواز به سمت چذابه همه چيز رنگ و بويي ديگر مي گيرد موكب هاي سياهپوشي كه هركدام با خوراكي و نوشيدني از زوار پذيرايي مي كنند، كودكاني كه ملتمسانه خودروها را به سمت موكب هايشان راهنمايي مي كنند، نيروهاي انتظامي و امنيتي كه قدم به قدم امنيت مسير را برقرار كردند تا پرچم هاي سياه عزاداري اباعبدالله، هركدام به سهمي در معنوي تر كردن اين سفر نقش دارند.
جاده مسير حميديه به چذابه نسبت به سال هاي گذشته توسعه يافته و تردد خودروهاي حامل زوار را راحت تر كرده است اما همچنان در برخي مقاطع همچون جاده سوسنگرد و 20 كيلومتري بستان نواقصي وجود دارد كه انتظار مي رفت تاكنون اصلاح شده باشد.
موكب هاي مستقر در مرز چذابه نخستين ايستگاه پياده روي زوار هستند موكب هايي كه هركدام بسته به بضاعت خود خدمتي به زوار مي كنند، نواي 'هلابيكم يا زوار' موكب داران حتي لحظه اي قطع نمي شود تا مبادا زائري دست خالي از موكبشان گذر كند.
در كنار توزيع اغذيه عده اي نيز راه هاي ديگري همچون واكس زدن كفش، ماساژ زائران و توزيع لوازم بهداشتي و ضروري سفر براي خدمت را در پيش گرفته اند. كوله پشتي، پيراهن و چادر زوار پياده كه بيشتر از قشر جوان هستند هركدام مزين به يك پيغام، تصوير از شهدا و يا نام امام حسين (ع) است.

**قوانيني كه خستگي بر تن موكب داران مي گذارد
با وجود آنكه شور حسيني همچون سال هاي گذشته در جاي جاي مرز به چشم مي خورد اما كاهش تعداد موكب ها و زوار مشهود است.
از صاحب يكي از موكب هاي مستقر در مرز چذابه كه چاي آويشن به دست زوار طريق الحسين (ع) مي دهد علت كاهش موكب ها را جويا مي شوم كه پاسخ مي دهد: پيش از شروع مراسم پياده روي اربعين اعلام كردند كه بناهاي ساخته شده بايد جايگزين موكب هاي بنري و چادري شوند.
ابو صادق ادامه مي دهد: در مرز چذابه به جز چند موكب مابقي مردمي هستند به همين دليل ساختن بنا كه تنها 20 روز در سال استفاده دارد براي ما سخت است.
يكي ديگر از موكب داران كه نان تنوري گرم به زوار تعارف مي كند در همين خصوص مي گويد: امسال فاصله بين موكب ها تا پايانه مرزي حدود 30 كيلومتر شده است كه همين طولاني شدن مسير زوار را كلافه كرده و عده اي ترجيح ميدهند مستقيم تا پايانه با اتوبوس ها بروند.

**پاي گراني ارز در كاهش زائران در ميان است
حميد مشرفي يكي از زائران يزدي است كه به گفته خود براي بار دوم توفيق حضور در كربلاي معلي را دارد او در همين خصوص گفت: سال گذشته به همراه تعداد زيادي از دوستان و اقوام خود راهي اين سفر شديم.
وي ادامه داد: امسال به دليل بالا رفتن نرخ دينار عراق برخي دوستان من نتوانستند به اين سفر بيايند البته دولت براي زوار نرخ دولتي در نظر گرفته است اما باز هم مبلغ آن براي بسياري بالا است.

**سرگرداني زوار از عدم اطلاع رساني دقيق
در گيت بازرسي مرز چذابه و پس از محل تعيين شده پارك خودروها ديگر اجازه عبور هيچ خودرويي جز با كارت تردد را نمي دهند اما به دليل عدم اطلاع رساني دقيق خودروهاي بسياري حامل زوار ايراني و اتباع كشورهاي ديگر خود را به اين مرز رسانده اند تا از اين مسير راهي كربلاي معلي شوند.
آقاي دادخواه كه به همراه برادر و پسرانش از شيراز به مرز چذابه آمده در برابر توضيخات پليس راهنمايي و رانندگي مبني بر ممنوعيت خروج از خودرو از مرز مقاومت كرده و مي گويد: به دليل اطلاع رساني نامناسب مسير ما بسيار دورتر شده و حالا بايد به مرز مهران برويم.
يكي ديگر از مسائلي كه سرگرداني زوار ايراني را به همراه داشته تحويل ارز در خارج از كشور است. زوار بايد خارج از مرزها رسيدهاي خود را تحويل دهند و دينار تحويل بگيرند كه اخبار روزهاي گذشته مبني بر كمبود باجه هاي تحويل رسيد و بروز مشكلات بسيار سبب نگراني زوار ايراني شده است و دائما در اين خصوص پرس و جو مي كنند.

**برقراري امنيت و نظم در مرز
در اين ميان اما برقراري نظم در جابجايي زوار و نظارت هاي دقيق امنيتي از مواردي است كه سبب تردد روان زوار شده است.
يكي از زائران كه براي سال سوم از اين مرز راهي عراق است مي گويد: اتوبوس ها به طور مستمر درحال جابجايي زوار هستند و درگيت ها نيز به دليل تعداد بالاي كاركنان كارها با سرعت بيشتري انجام مي شود كه از همين منظر نسبت به سال هاي گذشته بهبود صورت گرفته است.

**چهره ناپسند بساط دستفروشان در كنار موكب ها
در كنار موكب ها، بساط دستفروشاني كه سوغات كربلا از مهر و تسبيح تا شال و روسري را بر زمين پهن كرده اند نيز به چشم مي خورد.
به گفته سرهنگ نقيب فاطمي نماينده تام الاختيار فرماندهي انتظامي خوزستان نبايد اجازه داد پديده دست فروشي در گذرگاه مرزي چذابه به اين شكل كنوني ادامه يابد.
وي به خطرات احتمالي امنيتي در ميان دست فروشان اشاره كرد و افزود: هم اكنون هيچ گونه نظارتي بر فعاليت دست فروشان كه چند سالي است همزمان با ايام اربعين بساط پهن مي كنند وجود دارد.
به گزارش ايرنا شلمچه و چذابه در استان خوزستان و مهران در استان ايلام سه گذرگاه رسمي و بين المللي تردد زائران اربعين حسيني است.
تا آخر وقت روز چهارشنبه به 136هزار و 393 نفر از مرز چذابه راهي عتبات عاليات در كشور عراق شده اند.
اربعين پارسال حدود 380هزار زائر از گذرگاه مرزي چذابه راهي كربلاي معلي و نجف اشرف شدند.
گزارش: ندا رضاپور
9887/6064
۰ نفر