۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۴۱
کد خبر: 83080723
T T
۰ نفر

پیامد یك برداشت نادرست - خاطره حسین زاده*

۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۱:۴۱
کد خبر: 83080723
پیامد یك برداشت نادرست - خاطره حسین زاده*

شهركرد- ایرنا- اهتمام دولت تدبیر و امید در تبدیل چهارمحال و بختیاری به قطب بوم گردی كشور در حالی كه نوید تحقق این رویای دیرینه را می داد اما برداشت نادرست مدیران استانی از سند جامع گردشگری، این مهم را همچنان دور از دسترس قرار داده است.

چهارمحال و بختیاری دارای پتانسیل های بی بدیلی در حوزه گردشگری بویژه گردشگری طبیعی است و جاذبه های بوم گردی این استان كه در قالب طبیعت بكر و زندگی مردم عشایرنشین آن می گنجد می تواند، برند معتبر و منحصر به فردی از گردشگری طبیعی را در كشور و همچنین در عرصه بین الملل به خود اختصاص دهد.
قرارگیری بخش وسیعی از جنگل های زاگرس، وجود بیش از یك هزار چشمه و 300 چشمه آب معدنی، پنج منطقه حفاظت شده، یك پارك ملی و یك اثر طبیعی ملی، آبشارها، غارها، تالاب ها و سواحل رودخانه زاینده رود و كارون بخشی از جاذبه های طبیعی این استان است و حضور عشایر كوچنده در دامنه كوه های سرسبز زاگرس، بكرترین منظره از زندگی بشر در عصر مدرن را به تصویر می كشد كه می تواند چشم هر بیننده ای را به وجد آورد و گردشگران را از فرسنگ ها فاصله به این منطقه بكشاند تا با مشاهده نزدیك از این مناظر یكی از مهمترین تجربه های گردشگری خود را ثبت كنند.
اما این ظرفیت مهم كه می تواند صنعت سبز گردشگری كشور را متحول كند، سالهاست مغفول مانده و جای یك طرح یا برنامه راهبردی كه بتواند این ظرفیت را به نحو شایسته ای شكوفا كند بسیار احساس می شد. اما این موضوع با روی كار آمدن دولت تدبیر و امید در صدر توجه قرار گرفت و چهارمحال و بختیاری به عنوان محور گردشگری طبیعی كشور مطرح و توانست بارقه های امیدی در دل مردم این استان برای شكوفایی حوزه گردشگری استان و در نهایت تحقق توسعه پایدار ایجاد كند.
در همین راستا سند جامع توسعه گردشگری چهارمحال و بختیاری كه سالها مراحل تدوین آن به طول انجامیده بود، تكمیل و به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید. اما اكنون پس از گذشت 4 سال از تصویب آن، درحالی كه مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اجرای آن را منوط به تصویب هیات وزیران می دانست و همین موضوع را علت اصلی ایجاد وقفه در اجرای این طرح عنوان می كرد، اما استاندار چهارمحال و بختیاری چنین موضوعی را رد و معتقد است چنین طرحی نیاز به مصوبه هیات وزیران نداشته و در حیطه اختیارات استانی بوده كه نسبت به آن غفلت شده است.
این قبیل شرایط، موضوعی است كه استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست اخیر شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت از آن پرده برداشت و به مدیران استانی تذكر داد تا سخنان و وعده های رئیس جمهوری را تحت الشعاع چنین برداشت های نادرستی قرار ندهند.
اقبال عباسی در این نشست به پیگیری های خود در خصوص علل تاخیر تصویب سند جامع گردشگری از سوی هیات وزیران در نهاد رئیس جمهوری اشاره كرد و گفت: صرف تصویب این سند در شورای برنامه ریزی استان برای آغاز عملیات اجرایی آن كافی بوده و این كه تصور می شده این طرح باید در هیات وزیران به تصویب برسد، برداشت نادرستی است.
براساس اهداف ترسیم شده در سند جامع گردشگری استان مقرر شده تا سال 1404 در بعد كمی 220 هزار گردشگر داخلی و 42 هزار گردشگر بین المللی جذب شود و در بعد كیفی نیز در راستای توسعه اشتغال و تقویت منابع انسانی و آموزش اهداف اقدامات گسترده ای انجام گیرد.
چهارمحال و بختیاری كه با وجود ظرفیت های بیشمار گردشگری هنوز با عنوان یك استان محروم و كمتر برخوردار از آن یاد می شود به شدت نیازمند اجرایی شدن این سند است.
حال كه در حدود 6 سال از فرصت 10 ساله اجرای این سند باقی مانده می طلبد با رفع سوء مدیریت های موجود و با تدبیر ویژه دولتمردان و حمایت های ملی، چهارمحال و بختیاری را در حوزه گردشگری به برند مهم ملی و بین المللی تبدیل كرد تا از این طریق فرآیند توسعه یافتگی این استان تسهیل شود.
* خبرنگار ایرنا
7363/6021